tänkte höra vad man ska använda för att få bort all gammal avlagring i toppen??
Du kan ju blästra förbränningsrum med ventiler i om allt ska tas isär och fixas. Blästra inte på ventilsäten eller styningar i onödan.
har för med att man skulle ha någon syra eller soda som va bra men kom inte i håg riktigt?
Blästra med soda kanske går.
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Tror inte soda rår på fastbrända oljerester.. men jag har inte provat iofs. Funkar ju bra på förgasare etc.
Tidigare har jag använt roterande stålborste i olika format och srorlek, funkar men blir grisigt och man får inte köra för hårt på samma ställe.
Lägg i bad med riktig avfettning, kör stålborsten sen så lossnar det nog.
Att glasblästra funkar nog bäst.
Anders
Tänk på att all form av blästring ställer stora krav på rengöring efteråt. Blästermedel=slipmedel om det börjar fara runt i motorn. Motorfirman som gjorde motorjoben på min chevamotor i hotrodden berättade att de vägrade att blästra block och toppar på grund av risken för att de inte skulle få bort allt blästermedel efteråt.
Jag tvättade block och toppar med mycket lacknafta. Det finns kit med speciella borstar i olika storlekar för motorrengöring (mest för kanaler och liknande). Blöm inte att rengöra ventilstyrningarna mycket noga. Drar du en tygbit genom styrningen skall det inte synas minsta smuts.
När jag tvättar bort fastbränd ricinolja från mina modellflygmotorer kokar jag vevhusen i maskindisk + vatten. Låt inte aluminiumet utsättas för maskindisken för länga bara då det angriper metallen.
/Janne
Därav fördelen med att blästra med soda. Om man nu med rätt tryck och bra sodamaterial kan få det att bita på avlagringar i toppen.
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Tänk på att all form av blästring ställer stora krav på rengöring efteråt. Blästermedel=slipmedel om det börjar fara runt i motorn. Motorfirman som gjorde motorjoben på min chevamotor i hotrodden berättade att de vägrade att blästra block och toppar på grund av risken för att de inte skulle få bort allt blästermedel efteråt.
Jag tvättade block och toppar med mycket lacknafta. Det finns kit med speciella borstar i olika storlekar för motorrengöring (mest för kanaler och liknande). Blöm inte att rengöra ventilstyrningarna mycket noga. Drar du en tygbit genom styrningen skall det inte synas minsta smuts.
När jag tvättar bort fastbränd ricinolja från mina modellflygmotorer kokar jag vevhusen i maskindisk + vatten. Låt inte aluminiumet utsättas för maskindisken för länga bara då det angriper metallen./Janne
Vart köper man sådana borst kit?
Jag köpte mina på Summit Racing i USA. De flesta "raggarbilsfirmor" har nog om du frågar.
http://www.summitracing.com/int/search/ … %20Brushes
/Jan Dersjö