1

Leter efter Mätare, olje temp och oljetryck samt en varvräknare som inte gräver allt för stort hål i plånboken.
Biltemas är ju lockande prismässigt, men lite mer tidsenligt hade ju inte skadat.
hade tänkt köpa VDO, men blir rätt dyrt då givarna kostar nästan lika mycket som mätarna!

vw typ-1 1967

2

Gör egna mätartavlor,så kan du få både billigt och annorlunda. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-10 16:12:05)

Jag började på ett litet projekt.
Jag skrotade en gammal typ 1 hastighetsmätare, samt en VDO 80mm varvräknare med trasigt glas. Tänkte sedan fixa nya mätartavlor till båda, med hjälp av PhotoShop. Skulle klistrat upp mätartavlorna på en bit tunn plexiglas.
Iallafall så byggde jag in varvräknarelektroniken i hastighetsmätarhuset.

Men så kom jag över en senare typ 1 hastighetsmätare och köpte Biltenas billiga varvräknare, kanske ett dåligt köp... Men än så länge tycks det funka bra. Designmässigt stämmer dom överens till 50% så det kanske blir nya mätartavlor till nästa säsong.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-10 16:10:08)

Litet fel tråd, men jag har en fin men lätt begagnad Yazaki oljetrycksmätare med tillhörande givare, som jag kan sälja rätt billig. Givaren har dessvärre bara en anslutning, till mätaren, ingen till kontrollampan, så man måsta ha ett Y eller T-stycke för att kunna ha två givare, men jag kan skicka ett sådant T-stycke.

Jo annars tycker jag också att VDOs mätare är snyggast! Dessutom hör ju VDO ihop med VW på något sätt...

5

Björn J. skrev:

Litet fel tråd, men jag har en fin men lätt begagnad Yazaki oljetrycksmätare med tillhörande givare, som jag kan sälja rätt billig. Givaren har dessvärre bara en anslutning, till mätaren, ingen till kontrollampan, så man måsta ha ett Y eller T-stycke för att kunna ha två givare, men jag kan skicka ett sådant T-stycke.

Jo annars tycker jag också att VDOs mätare är snyggast! Dessutom hör ju VDO ihop med VW på något sätt...

Jag vill helst ha alla i samma serie, så jag får nog ta dom där VDO jag tänkt från början...

vw typ-1 1967

6

Malman80 skrev:
Björn J. skrev:

Jag vill helst ha alla i samma serie, så jag får nog ta dom där VDO jag tänkt från början...

Jo, jag förstår, jag tänker likadant. Ibland finner man VDO Cocpit-mätare på Tradera eller Blocket.
Det finns alltid minst ett tjog sådana på tyska Ebay.