1

Hej!
Har ett litet problem med bilen. Den vibrerar ganska kraftigt när man står still o sen ska åka iväg med bilen Default/hmm , har det nånting med kopplingen att göra tror ni? Har börjat bli lite bättre nu när jag har kört med den mer. Kopplingen är ju bytt o urtrampningslagret.

2

Kolla att växellådsfästena är OK, och kolla att det är en "böj" på höljet till kopplingswiren (mellan bottenplatta och växellåda)! Livsviktigt för en VW!! Har t.o.m. sett skräckexemplet att det helt saknas hölje...... Kolla även att det finns ett hölje med "böj" på till gaswiren, ger liknande symptom fast inte så kraftiga!

Lycka till!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Tack för svaret, ska kolla imorgon ICQ/ab

4

Hella skrev:

Kolla att växellådsfästena är OK, och kolla att det är en "böj" på höljet till kopplingswiren (mellan bottenplatta och växellåda)! Livsviktigt för en VW!! Har t.o.m. sett skräckexemplet att det helt saknas hölje...... Kolla även att det finns ett hölje med "böj" på till gaswiren, ger liknande symptom fast inte så kraftiga!

Lycka till!

MVH: Hella

alla splittar (dvs tom 1953) saknar hölje, men har väl å andra sidan lite hårdare växellådsfästen...  ICQ/ad

Fixade till böjen på min ghia och visst är det som dag och natt när man har haft för lite böj...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Kan vara olja på lamellen också, även om kopplingen är nybytt. Har man anledning att misstänka att olja från (framförallt) motorn läcker genom packboxen vid svänghjulet, är det den mest troliga orsaken. Är allt sjysst är det ju inte lika säkert, då är det enda sättet att bekräfta/dementera genom att plocka isär och kolla.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Jag hade problem med att kopplingen hackade på min Notch när jag hade bytt lamell. Irriterade mig på det tills jag en gång tvingades starta i en brant backe med mycket kopplingsslir .... och efter det var hackandet borta. Måste ha varit någon beläggning på den nya lamellen som försvann när man slirade riktigt ordentligt på kopplingen.