År på gång att höja upp styrväxeln på min -57 buss.
Hur mycket är lämpligt att höja den ?
är beredd på att göra en bula i golvet men är lite osäker....
Så ni som gjort detta upplys mig!!
Janne
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Höja styrväxel
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
År på gång att höja upp styrväxeln på min -57 buss.
Hur mycket är lämpligt att höja den ?
är beredd på att göra en bula i golvet men är lite osäker....
Så ni som gjort detta upplys mig!!
Janne
Max... Blir väl ca 40 mm, man får höja golvet vid gaspedalen för att styrarmen ska gå fritt med...
Ja nu var det klart och det blev 40mm som du sa så nu ligger balken i höjd med golvet.
Tack för ditt svar.
Ser det lika ut på en split och en early bay? har du några fina bilder på denna operation 
Höjde du i en vinkel bakåt förresten ca 110 grader tror jag det är
Jag har en app i mobilen som heter Vattenpass den satte jag på rattaxeln och läste av värdet.
Flyttade sen telefonen till balken och ristade märken och sen var det bara att kapa.
Mitt nästa bekymmer är att få loss röret som sitter som berget i styrväxeln.
Finns d ingen app som kapar oxå !? Hade varit grymt smidigt 
Mitt nästa bekymmer är att få loss röret som sitter som berget i styrväxeln.
Jag brukar inte ta loss röret från styrväxeln. Det brukar gå bra att korta det ändå.
Ok men då kommer nästa fråga!!
Hur lossar man själva axeln från styrväxeln?
Den kortar du också på plats 
Glöm den frågan den är isärplockad nu
Jaså, det gick så fort.
Fick du dela på hela styrväxeln, eller tog du den genom lilla luckan i botten?
Det var inget konstigt alls , jag lossade det stora locket först och tryckte armen åt sidan så den långa axeln gick fritt sen var det bara att lossa det lilla locket i botten och sen dra ut hela axeln neråt.
Tog några bilder!!



Är det styr stången ni har skarvar så ?
svarva en hylsa med hål i å trä över och pluggsvetsa med är att rekommendera, man kan inte va försiktig med såna grejor.
Fattar inte riktigt det här med pluggsvetsa, borrar man hål igenom axeln och fyller sedan med svets eller knackar man i en metallstav i hålen och svetsar sedan ändarna?
Är rattstången i "rätt" material för att svetsa, hade en Porsche som dom hade kortat rattstången på och sedan svetsat, gick av på raksträckan på Mantorp (ganska spännande att bromsa utan att bilen drar åt något håll när man sitter med ratten i handen och 250 knyck) 
Fattar inte riktigt det här med pluggsvetsa, borrar man hål igenom axeln och fyller sedan med svets eller knackar man i en metallstav i hålen och svetsar sedan ändarna?
Är rattstången i "rätt" material för att svetsa, hade en Porsche som dom hade kortat rattstången på och sedan svetsat, gick av på raksträckan på Mantorp (ganska spännande att bromsa utan att bilen drar åt något håll när man sitter med ratten i handen och 250 knyck)
man svetsar ner i hålen .fördelen är att hylsan sas styr upp axeländarna. om en svetsad axel går av är det just vid svetsen. när man pluggsvetsar ligger kraften runt svetsarna i andra riktningen och det blir säkrare mot brott.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Höja styrväxel
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.