Hur gör man på enklaste sätt för att få 5/205 på bussarna?
Bay Buss -71
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Wide Five på 71- ?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur gör man på enklaste sätt för att få 5/205 på bussarna?
Har varit uppe tidigare: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24192 ... vet dock inte resultatet?
Hmm adapters går ju fetbort då vi ska åka lågt
Vad finns det för andra alternativ? Passar gamla naven på 71-spindlar/bakvagn?
Eller vad måste man byta ut?
Spindlar och bromsar från en 68-70 är bolt on.
Bak finns det trummor att köpa med Wide 5 som är bolt on
Tack Demian för snabbt svar!
Vet någon var man köper sådana trummor bak..
Mauri (classic) lät lite osäker på om han har sådant men skulle kolla upp det.
Här finner du trummor som passar.
http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26
Det ska även gå att bygga om trummor för att passa på latebayarna´s hubbar. Nu minns jag inte hur. Men har något svagt minne av typ3 trummor ska gå att svara bort till och modda så att det passar. Men ska man köpa nya trummor att bygga om då kan man lika gärna köpa de färdiga ombyggda. Men har man liggandes är det super.
Men då jag ska på med wide5 bak på min 72a så blir det antingen adapters eller byta trummor.
Får se vad och hur jag löser det med.
Det ska även gå att bygga om trummor för att passa på latebayarna´s hubbar. Nu minns jag inte hur. Men har något svagt minne av typ3 trummor ska gå att svara bort till och modda så att det passar.
Jag tror inte att det funkar med typ3 trummor. Du har 36mm centrummutter på wide5 typ3 och 46mm centrummutter på bay. Jag är ganska säker på att splinsen blir grövre då muttern ändras till 46mm.
Typ3 trummor brukar man använda om man vill bygga om fyrbult till wide 5. Dvs ofta då man bytt till typ1 låda i splitbuss.
Det är inte helt lätt att hitta 68-70 bakvagnsdelar och om ingen nyligen börjat tillverka bromsköldar så är det mer eller mindre omöjligt att få tag i fräscha såna.
Så jag hade hellre satsat på Creatives latebay trummor med widefive, då dessa passar ihop med dom senare bromsdelarna.
Bra där Franke!!
Tack för hjälpen alla!!!
Spaan skrev:Det ska även gå att bygga om trummor för att passa på latebayarna´s hubbar. Nu minns jag inte hur. Men har något svagt minne av typ3 trummor ska gå att svara bort till och modda så att det passar.
Jag tror inte att det funkar med typ3 trummor. Du har 36mm centrummutter på wide5 typ3 och 46mm centrummutter på bay. Jag är ganska säker på att splinsen blir grövre då muttern ändras till 46mm.
Typ3 trummor brukar man använda om man vill bygga om fyrbult till wide 5. Dvs ofta då man bytt till typ1 låda i splitbuss.
Ja så var det nog. Blandar nog ihop alltihopa.
Men jag har hört att man ska kunna ta sena splitbuss trummor och nästintill kunna montera bolt-on.
Man behöver byta lager, och svarva undan lite i trumman. Sen vet jag inte om man måste byta hubb.
Jag håller på att undersöker detta närmare nu.
Och som Franke nämner, inte lätt att hitta dessa delar.
Jag letade hela förra våren och en del ut över sommaren innan jag gav upp. Hehe
Synd att ingen tillverkar dessa delar som sagt.
Jag köpte Bromsköldar till en 71- & byggde om dom, en ganska enkel operation, funkade finfint!
yo !
Jag köpte trummorna från Creative & de var typ bolt on..
Alla nya bromsdelar kunde sitta kvar.. & det tyckte jag var skönt & smidigt ! 

Cosmoz, berätta gärna mer om vad som behöver göras.
easos, låter bra. Ungefär vad landade det i pris med delarna hemma och hur lång tid tog det?
Det enda man behöver göra är att ta bort Prylen längst ner som håller i bromsbeläggen & ersätta den med den du har på dina gamla
bromssköldar! har för mej att jag fick borra ett nytt hål för att kunna skruva dit den! men det var ett ganska enkelt ingrepp, jag var
ganska desperat när jag höll på & letade sköldar till min & hade kunnat betala feta pengar! men som tur va så fanns det ingen som tillverkade
dessa i nått av länderna jag letade! & detta knep blev t om billigt!
easos, låter bra. Ungefär vad landade det i pris med delarna hemma och hur lång tid tog det?
£220 = 2337kr totalt.
Tog väl två, tre veckor.. har jag för mig...

hur löser man det i fram så man får 205 på en 72a då? sitter ju skivor
såg att det gick att köpa bolt on bak från creetive för 175pund

Som jag fattat det så får man ta spindlar och trummor från en
Bay 68-70. Om man inte vill ha adapters.
hur löser man det i fram så man får 205 på en 72a då? sitter ju skivor
såg att det gick att köpa bolt on bak från creetive för 175pund
Ja spindlar från tidig bay, passar på bärarmarna rakt av... sen så är de ba smacka på bromssköld osv. om man nu hittar... verkar vara hårdvaluta !
Totalt blir det 220 pund innan jag fick hem mina.

Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Wide Five på 71- ?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.