1

Har börjat svetsa lite smått på min buss nu och har ganska snabbt hittat ett problem.

Det känns som att det är väldigt svårt att få plåten att slå inte sig. Har lyckats bra på några bitar, mindre bra på andra.

Men finns det nått sätt att fixa till detta? Vill ju inte spackla för mycket. Förstår att det inte går att få perfekt men det kanske finns några knep för att få bort det värsta?

Det kommer ju vara en bruks-buss, och är även mitt första stora projekt, så jag kommer inte ha några jättehöga krav på resultatet. Glad om det ser vettigt ut på lite avstånd. Tanken är att lacka den vit för att ha det så förlåtande som möjligt.

Tips och råd är väldigt välkommet. Är för övrigt inbokad på Verktygsbodens svetskurs om några veckor så då kan jag säkert få lite tips där.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Att blåsa med tryckluft så fort du gjort en liten svets brukar väll dom flesta göra för att värmen inte ska hinna sprida sig så långt!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

För mig att de finns någon slags lera som man sätter på plåten som ska leda bort värmen. Vart man köper den o va den heter vet ja dock inte.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4

Lägg plåten med omtanke på hur punkterna drar i plåten när du svetsar. Du påför ju smält metall på bilplåten som sedan skall kallna och dra ihop sig. Detta kommer att dra i plåten. Jag brukar vara tokförsiktig de första punkterna som jag lägger. Kyla direkt med tryckluft och sedan gärna sträcka punkten lite med hammare och mothåll. Ju fler punkter du fått dit ju mindre kylbehov. Sedan skall man inte glömma att även slipning gör att plåten blir varm.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Intressant. En tanke som slog mig nu. Är det att föredra att göra runda bitar kanske? Eller är den hederliga kvadraten att föredra?!

Har försökt att kyla med tryckluft hela tiden, blev bättre när jag fick till det. Har lyckats några gånger medans det slagits sig mycket på några andra.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

6

Det finns kylpasta m,m att lägga på plåten.
Det slår sig nästan alltid lite, jag brukar se till att ha lite spalt 1-2mm när jag svetsar kant i kant annars vill det gärna resa sig och bukta utåt om man har för täta skarvar.
Annars är det bara det gamla vanliga tipset, ta det lugnt och svetsa inte för mycket åt gången.
Försök göra skarvarna nära ett veck eller något annat som stabiliserar plåten lite istället för att skarva mitt på en helt plan plåt som gärna flexar.
Ofta ser man att "folk" använder hela ekonomiplåtar och skarvar mitt på skärmar m,m istället för att kapa ner plåtarna och bara använda det som behövs och skarva där det inte slår sig lika lätt.

7

Har du råd är detta en bibel på området: http://www.bladsforlag.com/
Helt fantastisk bok!

Tycker du att det är för mycket pengar brukar man kunna lämna inköpsförslag till lokala biblioteket, men det kan ta lite tid och hänger på humöret hos inköpsansvarige.....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8 Senaste redigerad av Lowflyer (2014-02-08 20:58:55)

Kan väl tillägga en sak till. Bengt Bladh som skrivit boken har startat en Facebook-sida. Jag skrev en fråga där, och tro det eller ej men dagen efter ringer telefonen. I andra änden presenterar sig Bengt och förklarar att han haft lite problems med Facebook så han tänkte ringa och svara istället. Den servicen stöter man inte på varje dag! Jag säger bara en sak, KÖP BOKEN!
Dock skall man nog inte räkna med att det händer varje gång man frågar, då lär han snart inte ha annat att göra än att sitta i telefon. Men jag uppskattade samtalet väldigt mycket!

/Jan Dersjö

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Vad heter Facebook-sidan?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

https://www.facebook.com/BladsForlagAb