51

Bra jobbat!

Det ser ut som du lagt en hel del washprimer, normalt riktar man och spacklar, sen på med washprimer (tunt lager) på de plåtrena ytorna strax därefter grund på.
Så du har läst rätt, ingen spackel direkt på wp.
Ska man göra det exemplariskt lägger man epoxygrund på allt innan spackling sen epoxi på de plåtrena ytor som uppstår efter allt slipande sen slipgrund
Angående piggarna ska hålen vara där.
Alla bussar hade emblem på luckan vad jag vet från 64-79

Ät gul snö, det kan vara öl.

52

Nu blir man inspirerad att trycka igång svetsen! Snyggt!

53

lowang skrev:

Bra jobbat!

Det ser ut som du lagt en hel del washprimer, normalt riktar man och spacklar, sen på med washprimer (tunt lager) på de plåtrena ytorna strax därefter grund på.
Så du har läst rätt, ingen spackel direkt på wp.
Ska man göra det exemplariskt lägger man epoxygrund på allt innan spackling sen epoxi på de plåtrena ytor som uppstår efter allt slipande sen slipgrund
Angående piggarna ska hålen vara där.
Alla bussar hade emblem på luckan vad jag vet från 64-79

Tack för dina råd. Jag har läst lite olika trådar här på forumet och misstänker att du jobbar i lackbranschen, stämmer det?
Jag har funderat mycket på det här med vilken ordning man lägger olika lager på plåten. Jag trodde att finessen med washprimern var att den var etsande på plåten och att den då gjorde mest nytta innerst? Varför vill man lägga spacklingen direkt på plåten? Är det för vidhäftningen? Är det inte risk att spacklet suger fukt och ger rostskador på sikt om den ligger direkt på plåten?
Jag har köpt epoxi också, men jag vågar helt enkelt inte spruta den med tanke på allergirisken. Jag har ingen heltäckande mask. Istället tänker jag pensla den på ställen där det inte är lika noga med ytfinishen, läs motorrum och undersidan av bussen. Jag bedömmer att det är lättare att skydda sig vid pensling.

Har alla bussar emblemet? Jag skall kolla på donatorbussen också, men jag är rätt säker på att den varken har emblem eller hål. Undrar varför de har tennat igen hålen?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

54

MickeW skrev:

Snyggt jobbat! Man får ju nästan lite arbetslust ICQ/ab  ICQ/ab

Tack Micke!

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

55

Jag jobbar med billack men är ingen doktorand direkt i ämnet.
Washprimer och epoxi är båda etsande, epoxy är den bättre
För att lyckas med att slipa en epoxy utan att gå genom( eftersom det ska läggas väldigt tunt ) och sen spackla på det krävs en extremt noga hand.
Därför brukar jag och väldigt många andra förmodligen spackla och sen lägga antingen wp eller epoxy på plåtrent.
Det viktiga vid spackling är att inte lägga för tjockt åt gången, väldigt lätt att det bildas blåsor som man ibland inte ser och som sen blossar upp och spricker i lacken.

Som sagt inte så bra på att förklara, nån annan kan säkert förklara bättre och kan betydligt mer  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

56

Mange skrev:

Nu blir man inspirerad att trycka igång svetsen! Snyggt!

Tack Mange också. Kul om det man postar kan inspirera andra :-)

57

Fick dit ett par plåtar till idag. Först den inre som täcker bakramen, den som syrapenslades tidigare. Tyvärr glömde jag att fota den. Jag använde Volvos svetsprimer på båda plåtarna och pluggsvetsade fast den medan färgen var blöt. Tanken är att bitarna skall klibba ihop så gott det går och stänga ute den förhatliga fukten. Givetvis förutsätter det att fogmassa läggs dit innan lack, tunnflytande rostskydd osv.
Därefter gav jag mig på sista biten på samma plåt, fast längst bak bredvid chassienumret. Biten kapades bort med en Dremel med pytteliten kapskiva. Inget för långa kapningar, men väl för trånga :-)
När jag väl hade lyckats få bort den rostiga delen av plåten visade det sig att tvärbalken under inte var helt kry så jag fick lägga lite tid på att laga den också. Det är J---igt svårt att komma åt med vinkelslipen för att slipa svetsar här så jag valde att svetsa underifrån, där behöver ju inte svetsarna slipas. Nu blir det nog inget mer gjort förrän efter nyår!

Gott nytt år på er alla!

Post's attachments

20131229_150310.jpg, 248.29 kb, 1024 x 768
20131229_150310.jpg 248.29 kb, 291 downloads since 2013-12-29 

58

Grymt kul att se fler projekt från Eskilstuna och framförallt när det är en buss som det gäller! Jag har också en buss nämligen en Bay -73a som är en f.d Militärbuss. Jag har en projekttråd du kan kika in i här, Har dock varit inaktiv då jag knappt haft tid att uppdatera.

Kul att se detta och kommer givetvis följa det! Det med att styra upp en träff i sommar låter som en bra idé och jag är gärna med och planerar då. Du är välkommen på garagebesök också om du vill kika på min buss och om du behöver delar så kan jag kanske ha det du söker.

Mvh

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

59

Jag kommer ju inte hinna fixa bdn uppenbarligen.. Men någonting ska jag fixa tills vi ordnar träffar! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

60

Mattyyy skrev:

Grymt kul att se fler projekt från Eskilstuna och framförallt när det är en buss som det gäller! Jag har också en buss nämligen en Bay -73a som är en f.d Militärbuss. Jag har en projekttråd du kan kika in i här, Har dock varit inaktiv då jag knappt haft tid att uppdatera.

Kul att se detta och kommer givetvis följa det! Det med att styra upp en träff i sommar låter som en bra idé och jag är gärna med och planerar då. Du är välkommen på garagebesök också om du vill kika på min buss och om du behöver delar så kan jag kanske ha det du söker.

Mvh

Hej Mattyyy! Jag har sett din tråd tidigare. Jag kommer gärna och kollar in den live vid tillfälle. Det finns ett rätt stort antal bussar i stan, fler än man kan tro. Några som är renoverade, någon i bruksskick, några under renovering och minst en som skulle behöva renoveras.... :-)
Då jag har min buss i polarens garage har jag lite svårt att utlova garagebesök, men en träff i sommar borde vi kunna får till. En extra sporre är aldrig fel.....
Jag skickar PM med mitt telefonnummer.

/Janne

61

många bayar och 68- bubblor finns det allt i den här stan, kul att några av dom(ni) är aktiva här också ICQ/ae Din kompis split är dock helt ny för mig så det är trevligt!

62

Angående bussbeståndet här i stan så kommer ett par bilder från Ebeky veterandag i somras. Bussarna på första bilden (med bara Bayar) tillhör de illvilliga personer som lockat ner mig i detta träsk. Mattias -72 är en äkta lyx med 1700 typ 4. Alex early bay därefter är tokfint renoverad. Daniels -75? skulle behöva lite mera kärlek. Mats -77 närmast i bild är riktigt fin och en av anledningarna som fick mig att torska dit. Alla dessa bussar är osänkta som synes. Jag tycker det framhäver bulligheten på nåt sätt.
Bild nummer två stod i raden bakom mina kompisars bussar, men jag vet inte om de är från byn?

Post's attachments

265_small.jpg, 317.59 kb, 1024 x 768
265_small.jpg 317.59 kb, 320 downloads since 2014-01-03 

266_small.jpg, 308.88 kb, 1024 x 768
266_small.jpg 308.88 kb, 300 downloads since 2014-01-03 

63

dom såg jag också, min bubbla stod 1 eller 2 rader framför bayarna! På andra bilden är nog ingen av de från stan!

64 Senaste redigerad av Lowflyer (2014-01-03 16:11:39)

Mera rostlagning. Vänster sida helsvetsad och svetsarna slipade.
På höger sida var det lika illa om inte värre. Jag hade ett H-e att få bort konsolen för luftburken. Här valde jag att snitta den så att jag lätt hittar exakt läge när den skall tillbaka igen. Ett stort problem var kablaget. Jag ville inte klippa det och att få det genom hålet i torpedväggen bedömdes som omöjligt utan att pilla isär alla kontaktstycken. Vilke kan vara vanskligt med gammal plast. Lösningen blev att buntbanda fast det mot torpedplåten. Med lite tur kan jag hålla vinkelslipen borta från det.....

Post's attachments

IMG_4019.JPG, 211.87 kb, 640 x 480
IMG_4019.JPG 211.87 kb, 315 downloads since 2014-01-03 

IMG_4022.JPG, 193.1 kb, 640 x 480
IMG_4022.JPG 193.1 kb, 267 downloads since 2014-01-03 

IMG_4023.JPG, 193.61 kb, 640 x 480
IMG_4023.JPG 193.61 kb, 309 downloads since 2014-01-03 

65

Usch känner igen rosten..... så började det... ICQ/ad  sen eskalerade det.. ICQ/ad
hade samma bekymmer med kabelstammen.. blev ett större hål, där kablarna kommer gå genom en större slang. alt för att slippa kapa.. iofs skar jag ju bort lite mer............ ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66

Usch, nu har man åkt ner till sidan fyra bland projekt-trådarna, bäst att uppdatera lite :-)
Rostlagningen av balken på höger sida av motorrummet fortsätter. Som synes har jag lagt igen hålet i själva balken och lagt lite svetsprimer på det. Plåten som skall ligga ovanpå balken är tillklippt och inpassad, men jag får vänta lite med att svetsa dit den annars får jag aldrig dit batterihyllan. Batterihyllan har jag förresten lyckats provmontera så nu vet jag att det är teoretiskt möjligt att få dit den i alla fall...
Sedan vändes uppmärksamheten mot den stående balken i bakkant. Här var det osedvanligt svårt angripet av rost. Jag hittade en ekonomiplåt hos Alan H Schofield. Men först var jag tvungen att kapa bort all gammat rutten plåt och frilägga tillräckligt. Jag fick tillverka en bottenbit till bakre tvärbalken och sedan jobba mig uppåt därifrån. Efterssom bakre hörnet avslutas i en utvikt plåt som vilar på bottenplåten ville jag ha den i rätt höjd. Därför var jag tvungen att försöka efterlikna orginalpressningen vilket givetvis tog en hel del extra tid.

Post's attachments

IMG_4057.JPG, 195.38 kb, 480 x 640
IMG_4057.JPG 195.38 kb, 294 downloads since 2014-01-29 

IMG_4060.JPG, 190.8 kb, 640 x 480
IMG_4060.JPG 190.8 kb, 299 downloads since 2014-01-29 

IMG_4061.JPG, 178.79 kb, 640 x 480
IMG_4061.JPG 178.79 kb, 288 downloads since 2014-01-29 

IMG_4062.JPG, 181.98 kb, 640 x 480
IMG_4062.JPG 181.98 kb, 301 downloads since 2014-01-29 

IMG_4063.JPG, 188.49 kb, 640 x 480
IMG_4063.JPG 188.49 kb, 296 downloads since 2014-01-29 

67

Ester att ha svetsat dit bottenplåten blästrade jag området och lade på epoxiprimer medan man kommer åt.
De stora tvingarna är för att inte karossen skall skeva iväg medan jag har balken bortkapad.

Hur har det gått för Robban då? Efterssom han är för lat för att skriva i en egen tråd för jag skriva åt honom. Karossen är uppstagad med strävor i dörrarna och mellan trösklarna fram och bak och sedan lyfte vi bort den från plattan. Framvagn och lådan är bortmonterade och plåt är på väg. Snart får Robban glädjen att umgås med vinkelslipen han också :-)

Sist kommer ett referat från Combat-tävlingen i helgen. Notera sista meningen:

Dags för en uppdatering från Squadron Leader Dersjö:
Detta var en dag att minnas. Snö och kyla värre än Stalingrad, blodsutgutelse värre än i Verdun och hårdare strider i luften än i Battle of Brittain.
Fem tappra piloter samlades på Griffon Squadrons hemmafält. Undertecknad, Martina Elmberga, Jägermeister, Gunner och EVo trotsade vädrets makter denna dag för att utöva vår favoritsport. Squad-leadern undrar dock: Varför är Griffons så fullt av desertörer? Ni börjar väl inte bli gamla och lata?
Likt de tio små negerpojkarna decimerades skaran sakta med säkert. Först körde Leif lite rysk roulette med fingret och propellern. Propellern vann och vi fick skicka honom till fältskären. Krigsskador verkar inte vara prioriterade på Akuten så vi fick lämna honom där. Under tiden stred Jägermeister en ojämn kamp mot vinden och vips hade den fruktade Bf 110'an blåst ner från mekbordet. En av få, hrmpf, brister med 110'an verkar vara ett något vekt stjärtparti? Eller ville Jäger inte flyga? Många frågor och få svar.
Raskt konverterades Jägermeistern till huvuddomare och fighten kunde börja. Janne först upp tätt följd av Martin. Martins modell beskrev dock en vacker båge över fältet och landade sedan i ett moln av snö. Mycket spektakulärt. Lite för spektakulärt för medan Lowflyer studerade underhållningen var Gunnar fräckt nog framme och stal självaste Squadleaderns streamer. Martin kunde efter diverse steropereringar av skevroder återstarta, men inget mer hände än att våra fingrar blev obeskrivligt kalla och stela. Satan vad långa heaten är vintertid..... Jo, just det, Martin lyckades ryfa ner sig själv.
I pausen åt vi korv och grillade Spitfire. Martin behövde limma fenan på sin spit och provade Gregers gamla knep med att värma modellen över grillen så att limmet skulle härda. Till övrigas förtjusning höll han den för nära så att friggon började smälta och vips så fenen ut som att den hade böldpest eller nåt. Men en eloge åt martin för hans kämpatakter.
I finalen var undertecknad återigen först upp följd av Martin. Ganska omgånde snodde jag Martins streamer som raskt lindade in sig i min spinner. Mediokra prestande blev följden av detta och jag fick tillbringa resten av heatet som target. Även gunnar lyckade sno en bit av Martins streamer. Innan heatet var över hade både jag och Gunnar förlorat våra streamers, men tyvärr kunde ingen notera när det hände så inga poäng delades ut. Dock är det ganska anmärkningsvärt att det gjordes fyra klipp på tre piloter i denna final. Mer än i hela förra vintercupen hördes en lögnare kraxa. Resultatet av dagen blev att Gunnar knep pokalen och förstaplatsen. Två undertecknad och endast 10 poäng efter kom Martin.
Ställningen i cupen är nu:
Lowflyer 12p
Gunnar 10p
Pasi 10p
Mats 8p
Martin 6p
Leif 5p
Detta innebär tyvärr att undertecknad gick om Pasi. Tyvärr för det innebär två saker. Dels kan jag åka på att arrangera cupen igen nästa år, dels innebär det att Pasi kanske sumpar chansen att köpa en Folkabuss. I årets regler finns det nämligen ett viktigt tillägg: Vinnaren av cupen blir Squadleader 2014 och skall arrangera vintercupen 2015, samt förväntas äga en Folkabuss. Nu kanske Pasi missar chansen...... Undrar just hur det tillägget kom till......

Post's attachments

1554506_394146450721082_1126484584_n[1].jpg, 42.33 kb, 526 x 394
1554506_394146450721082_1126484584_n[1].jpg 42.33 kb, 279 downloads since 2014-01-29 

IMG_4064.JPG, 189.85 kb, 640 x 480
IMG_4064.JPG 189.85 kb, 316 downloads since 2014-01-29 

IMG_4065.JPG, 168.7 kb, 640 x 480
IMG_4065.JPG 168.7 kb, 302 downloads since 2014-01-29 

IMG_4066.JPG, 201 kb, 640 x 480
IMG_4066.JPG 201 kb, 286 downloads since 2014-01-29 

68

ICQ/ag

69

Efter mycket inpassning satt då innerdelen av stolpen på plats. Ganska bra passform på Schofields plåt faktiskt. Den svängda sektionen stämde väldigt bra. Men det var ett misstag att måla plåtbiten innan ditsvetsning för det rök och luktade illa som tusan. Nästa steg blir att passa in och svetsa ytterdelen av stolpen. Varje plåtbit räknas på vägen mot en rostfri buss!

Post's attachments

IMG_4067.JPG, 177.51 kb, 640 x 480
IMG_4067.JPG 177.51 kb, 295 downloads since 2014-01-31 

70

Sådärja, då var stolpen fastsvetsad. Först Volvos svetsprimer på delarna, sedan ihopsvetsning. Typiskt nog glömde jag att ta upp rostbehandlingshålet innan jag lade primern. Sedan kom jag på det och borrade upp ett hål med påföljden att jag fick torka bort primern och lägga ny då spånorna hamnade i färgen som inte torkat ännu. Ibland är man snabbare i handling än i tanke...
Innan jag for hem riktade jag en bula straxt under bakljuset. Rätt nöjd med insatsen även om man kan skönja att det har varit ett veck i plåten. Just skarpa veck är luriga att få ut. Om jag inte är jävligt envis nästa gång går det i alla fall att spackla upp nu utan att det blir 5 mm spackel. Rikta plåt är riktigt kul när man får till det. Jag är ju nybörjare på området så min inlärningskurva är brant för tillfället.

Post's attachments

IMG_4074.JPG, 178.69 kb, 640 x 480
IMG_4074.JPG 178.69 kb, 317 downloads since 2014-02-05 

IMG_4075.JPG, 144.64 kb, 640 x 480
IMG_4075.JPG 144.64 kb, 271 downloads since 2014-02-05 

71

Jo, just det! Jag glömde att berätta att mitt "dåliga inflytande" fick en kollega att åka till Varberg i lördags och köpa en bubbla. 50 mil enkel, men han verkar ha hittat en frisk vagn. Så nu blir det mycket Folkatugg på fikat.

72

Härligt att följa framstegen blir bra som tusan  ICQ/ab

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

73

trekronor skrev:

Härligt att följa framstegen blir bra som tusan  ICQ/ab

Tickar Tackar! Alltid kul med feedback.

74

Fortsatt färd i rost-träsket...
Medan jag väntade på att en plåtbock skulle ramla i famnen på mig slängde jag mina blickar mot vänsterstolpen istället. Hmm, mystiska små hål..... Som senare urartade på vanligt vis till massiv bortkapning av plåt för att få bort den onda järnoxiden. Nämnde jag att jag hatar tanken på att min bil är rostig?
Nästa vända i garaget blir det allmän blästrig och därefter fosforsyrabehandling som sedan kommer att följas av Epoxyprimer. Det verkas som att varenda plåtbit tar minst fyra garagebesök för att komma på plats: Kapa bort/blästra, Syra, Primer, svetsa tillbaka och måla utsidan..... Tur att man är utrustad med en viss portion envishet :-)

/Janne

Post's attachments

20140209_214055.jpg, 244.56 kb, 768 x 1024
20140209_214055.jpg 244.56 kb, 291 downloads since 2014-02-10 

IMG_4076.JPG, 193.34 kb, 480 x 640
IMG_4076.JPG 193.34 kb, 275 downloads since 2014-02-10 

IMG_4077.JPG, 184.63 kb, 480 x 640
IMG_4077.JPG 184.63 kb, 291 downloads since 2014-02-10 

75

Det var egentligen ett tag sedan nu, men jag har inte hunnit uppdatera. Hur bockar man plåtar åt olika håll i plåtbocken? Jo, men gör det första viket i plåtbocken och sätter upp plåtarna mellan två rediga järnbitar för andra viket. Blev skitbra. Jag gjorde plåten lite för stor, sedan var det bara att ritsa från baksidan.
Många struntar i hålet i nederkant på denna plåt, men jag vill ha det orginal plus att jag vill ha orginalfunktionen som är att kunna rostskydda genom hålet. Om alla bygger om kommer ingen att kunna säga hur det såg ut från början om tjugo år. Orginaltaliban?
Därför blästrade jag rent orginalplåten med det kragade hålet för att kunna återanvända det. Jag fäste upp det med en svetstång och kapade genom båda plåtarna på en gång och vips hade jag superpassning och lagom svetsskarv. Jag använde TUNN kapskiva till detta, det finns 1mm på biltema. Jäkligt bra då värmeutveckling mm blir lägre än med vanlig.
Tyvärr var allt detta ni nu läst ogjort arbete för när jag svetsade i hålbiten slog det sig som F-N. Nyttig läxa för en nybörjare på bilplåt. Så nu har jag gjort ett pressverktyg istället. Stay tuned!

Post's attachments

IMG_4078.JPG, 174.89 kb, 640 x 480
IMG_4078.JPG 174.89 kb, 287 downloads since 2014-03-03 

IMG_4079.JPG, 161.83 kb, 640 x 480
IMG_4079.JPG 161.83 kb, 276 downloads since 2014-03-03 

IMG_4080.JPG, 178.78 kb, 640 x 480
IMG_4080.JPG 178.78 kb, 290 downloads since 2014-03-03 

IMG_4082.JPG, 163.56 kb, 640 x 480
IMG_4082.JPG 163.56 kb, 309 downloads since 2014-03-03 

IMG_4084.JPG, 169.43 kb, 640 x 480
IMG_4084.JPG 169.43 kb, 295 downloads since 2014-03-03