1

Någon som kan upplysa mej?

Dellorto DRLA 40 vs Weber 40?

Oldschool fuggar då inte kina kopior

Björn L

2

Om detta har jag hört mycket, och hittade följande på nätet. Sammanfattar ganska bra:

The common arguments are that Webers are very picky about correct
settings, and are harder to jet & tune. And some say that they need to
be tweaked constantly, while Dellorto's keep their tune longer. I think
it's because the Dell's are more forgiving and work well with 90%
correct tuning, where the Webers require 100% and no deviation.
This doesn't mean you should settle for 90% correct tuning as your goal,
with Dells.

3

När det stora marknadsföringskriget mellan Dellorto och Weber härjade i slutet av 80-talet hävdades det att Dellorto "outperformed" motsvarande storlek av Weber "right out of the box". Inte så konstigt eftersom Dellorto-kiten hade större halsringar än motsvarande storlek för Weber. Med andra ord var Dellorto bäst på fullvarv medan Weber bjöd på mer bottenvrid, om man just använde dom direkt ur lådan.

Som ett exempel hade Weber 28 mm halsringar i sina IDF 40:or (vilket är lagom för en lätt trimmad 1600cc), medan Dellorto hade 34 mm i sin DRLA (vilket är lagom för en ganska högtravande 1776:a).

Jag tror att en viss del av myten om att DRLA är bättre härstammar från detta.

4

Det är ingen myt. Du kan ställa in en dellorto på bänken med ett tunnt papper för att få samma själlöppning på höger och vänster sida. Bestycka efter dellortos rek och du har tomgång och pådrag utan flatspots pga fler progresionshål. Weber har egentligen oförtjänt bra rykte men går att få ordning på efter att man startat motorn och bestyckat efter tändstiften eller kopplat in en lamda. En orsak till bättre lågfartsövergång kan vara att lågfarten inte tar in luften genom munstycket utan i en kanal på sidan om munstycket. halsringar justerar man efter flöde och insugsventilstorlek. jag brukar säga att Dellorto är Fögasarnas Rolls Royce medan Weber är Volvo. Dessa åsikter baseras på otaliga timmar med Weber och korta stunder med Dellorto.

5

Hans Landelius: Det var faktiskt ditt positiva prat om Dellorto som fick mig att skaffa sådana till 56:an. Mycket riktigt hade jag inga problem med dom. Weber har jag aldrig haft.