1 Senaste redigerad av Fredriktak (2012-03-11 20:48:16)

Sitter och läster på Thesamba, och försöker få hum om vilka eftermarknadstoppar som är bäst samt lämpligast för min 1600..

Såg att det fanns en sida som sålde "top end repairkit" men då va det toppar av märket "Autolinea" på topparna och dom har tydligen inte hållit så bra kvalite enligt thesamba. Samt cylindersatsen innehöll gjutna kolvar?


Men va där det som gäller om man ska ha dem på en 1600motor lätt trimmad, lika så hur stor betydelse har det om cylinderkitten är smidda gentemot gjutna?


Det min 1600 innehålla är följande:

* engle w100 kam
* dubbla ict 34or (beställde fuggarna från CB peformance idag, nu kan man inte ångra sig ICQ/ab
* s/s merged headers med en phatboy dämpare
* ny cylindersats 85.5 med smidda kolvar?
* topparna är tänkt att sätesjobb ska göras och putsade kanaler (få bort gjutskägg) vill gärna ha 35.5/32 ventiler då jag läst många som är nöjd med en liknande motorsetup.
* 009 fördelare.

Vad kör ni med, vad finns att tillgå, och vad rekommenderas ur kvalitets synpunkt?

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

2

Din setup ser väl bra ut ? (Förutom att det kostar en del pengar utan att höja effekten speciellt mkt?)
Smidda (eller "precisionsgjutna") kolvar är att föredra när man ändå köper nytt.... De gjutna spricker gärna i o m de långa slitsarna under oljeringarna - men håller väl å andra sidan bra vid normalt komp utan spikningar och låga varv....
Nya originaltoppar (?) kostar väl inte så mycket, men är troligen de bästa? -Folkabiten m fl säljer

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-12 06:55:21)

Varför skall du ha 35/32 i ventiler????
På 70talet tog vw motorsport fram 041orna för 1600cc (för rally) och kamaxlarna var mindre lyft än en w100
man använde fuggar från mercedesbens  som var 39mm spjäll och 32mm halsring
Försök att få tagi 040 toppar  och gör ett riktigt sätesjobb på dom sedan  fixa till förbräningsrumen  så dom är lika i volym så får du något som du är nöjd med
PS 1 se till att botten delen på motorn är i toppskick för om den är sunkig så lägg pengarna där
PS2 jänkarna klagar ofta på saker
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ett bra beprövat recept är att höja kompet på originaltoppar genom att plana bort den yttre kanten. En väl balanserad bottendel med arborrat  block som är kontrolerat på axialkanten. Renoverade originalstakar 87mm cyllar och kolvar (euromax). Har byggt säker tio motorer sista halvåret med dessa cylkitt.Funkar bra. Gör ett ventiljobb och en lätt portning av topparna så har du garanterat 75-80 hk med en Engle 100 kam. Sätt i enkla hårda fjädrar som du schimsar upp 1,4 mm och byt till justerskruvar med "Mazdakula i änden". Du behöver slipa av  vippan på ventilsidan så du kan skruva in Mazdaskruve lite längre. Ett schims under vippstället som följer med kittet och du kan använda originalstötstängerna. Går man på i ullstrumperna kan man säkert få ut ca 100hk ur detta recept beroende på vilka förgasare man väljer.

5

Ang effekten, så 65-75hk skulle garanterat räcka fint till mig.. Sen om motorn kostar mig 10k gör inte så mycket, bara den är rätt byggd samt håller många mil ICQ/ab

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

6

Hans Landelius skrev:

Ett bra beprövat recept är att höja kompet på originaltoppar genom att plana bort den yttre kanten. En väl balanserad bottendel med arborrat  block som är kontrolerat på axialkanten. Renoverade originalstakar 87mm cyllar och kolvar (euromax). Har byggt säker tio motorer sista halvåret med dessa cylkitt.Funkar bra. Gör ett ventiljobb och en lätt portning av topparna så har du garanterat 75-80 hk med en Engle 100 kam. Sätt i enkla hårda fjädrar som du schimsar upp 1,4 mm och byt till justerskruvar med "Mazdakula i änden". Du behöver slipa av  vippan på ventilsidan så du kan skruva in Mazdaskruve lite längre. Ett schims under vippstället som följer med kittet och du kan använda originalstötstängerna. Går man på i ullstrumperna kan man säkert få ut ca 100hk ur detta recept beroende på vilka förgasare man väljer.

ICQ/ab Ang förgasare beställde jag CB`s kit med dubbla Weber 34 ICT med insug, länkage och filter. Får räcka, många säger "satsa på större fuggar" men de kostar dubbelt nästan, och när motorn snurrar så är jag nöjd då ska inget trimmas mer, utan då byggs isf en till, om pengar finns, vilket förmodligen det inte finns ICQ/ab

Ska ut med motorn i morrn, så får vi se vart det bär ICQ/ab

Tack ännen gång för all feedback!

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

7

Fråga , varför arborrar man ett block om man väljer 1680cc cyl kit?

Loud pipes save lifes

8

För att man vill ha fräscha ramlagerlägen. Cylinderhålen, som du förmodligen tänker på.. behöver man inte ta upp för 85,5-88mm cylindrar.

9

Ok , då blir det + på lgerlägena tex 0,50 osv? Är ny på detta o försöker förstå allt då jag skall bygga en ny motor!

Loud pipes save lifes

10

Ja, det beror ju på hur utslaget det är, överdimension mot blocket, underdimension mot veven om den behöver slipas om. Sen tar man axiellt också, så gäller det att hitta rätt lager sen. Ofta köper man ju en ny vev och då kan det se ut som följande

block +0,5, axiellt +1mm, vev std.

11

Hans Landelius skrev:

Ett bra beprövat recept är att höja kompet på originaltoppar genom att plana bort den yttre kanten. En väl balanserad bottendel med arborrat  block som är kontrolerat på axialkanten. Renoverade originalstakar 87mm cyllar och kolvar (euromax). Har byggt säker tio motorer sista halvåret med dessa cylkitt.Funkar bra. Gör ett ventiljobb och en lätt portning av topparna så har du garanterat 75-80 hk med en Engle 100 kam. Sätt i enkla hårda fjädrar som du schimsar upp 1,4 mm och byt till justerskruvar med "Mazdakula i änden". Du behöver slipa av  vippan på ventilsidan så du kan skruva in Mazdaskruve lite längre. Ett schims under vippstället som följer med kittet och du kan använda originalstötstängerna. Går man på i ullstrumperna kan man säkert få ut ca 100hk ur detta recept beroende på vilka förgasare man väljer.

Hur mycket skall bort på 1600 toppen ?"plana bort den yttre kanten"? menas det med dom förhöjningar eller skall man ta 1 kylfäns? Isf blir det ju ca 3 mm planing! Sorry för kanske dumma frågor men jag vill veta Default/lol

Loud pipes save lifes

12 Senaste redigerad av MrPete (2014-02-04 18:09:22)

Man tar bara bort klackarna och ev första flänsen om man planar MKT. Oftast räcker det med att man tar bort material på det som är inom cylinderhålet så att säga. Hur mkt man ska ta bort beror på vilket kompressionsförhållande man vill ha. Tänk på att kompressionsförhållandet även ändras vid ändrat borr/slag. Jag planade ett par toppar 3,7mm och då räckte det med att ta bort klackarna och liite runt hålen.

kompressionsförhållande = slagvolym (1 cyl) + förbränningsrum / förbränningsrum.

exempel: 1584cc med 45cc förbränningsrum
1584/4 = 396cc
396 + 45 /45 = 9,8:1

Vill man minska squishspalten (mellanrum mellan kolv och squisharean i förbränningsrum behöver man antingen korta cylindrar eller decka blocket.

13

Stämmer den här uträkningen. Håller på med ett par toppar nu och har använt motorkalkylatorn på John Maher Racing. Om man använder den på ditt exempel, med en antagen vändhöjd på 1,3 mm så blir komp förh 8,6 istället för 9,8.
Vilket räknesätt är det rätta Default/hmm

MrPete skrev:

Man tar bara bort klackarna och ev första flänsen om man planar MKT. Oftast räcker det med att man tar bort material på det som är inom cylinderhålet så att säga. Hur mkt man ska ta bort beror på vilket kompressionsförhållande man vill ha. Tänk på att kompressionsförhållandet även ändras vid ändrat borr/slag. Jag planade ett par toppar 3,7mm och då räckte det med att ta bort klackarna och liite runt hålen.

kompressionsförhållande = slagvolym (1 cyl) + förbränningsrum / förbränningsrum.

exempel: 1584cc med 45cc förbränningsrum
1584/4 = 396cc
396 + 45 /45 = 9,8:1

Vill man minska squishspalten (mellanrum mellan kolv och squisharean i förbränningsrum behöver man antingen korta cylindrar eller decka blocket.

14

MrPete har antigit att vändhöjden är inräknad i förbränningsrummet, då stämmer formeln.

Ska vara (slagvolym (1 cyl) + förbränningsrum + vändhöjd) / (förbränningsrum+ vändhöjd).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15 Senaste redigerad av Bubbe (2014-03-14 21:01:14)

Ok , då är jag med.
Måste öka på volymen i 3 av förbränningsrummen lite, vilket är bästa sättet att göra det utan att förstöra förbränningsutrymmet?
Skiljer 5 ml mellan största o minsta. Det är nya cb 044.

16

Bubbe skrev:

Ok , då är jag med.
Måste öka på volymen i 3 av förbränningsrummen lite, vilket är bästa sättet att göra det utan att förstöra förbränningsutrymmet?
Skiljer 5 ml mellan största o minsta. Det är nya cb 044.

Hur stor volym va det på största/minsta förbräningsrumet?

17

Efter en första mätning fick jag 62ml i största o 57ml i minsta (ska vara 55ml enl cb)

18 Senaste redigerad av mettis (2014-03-14 23:03:33)

Bubbe skrev:

Efter en första mätning fick jag 62ml i största o 57ml i minsta (ska vara 55ml enl cb)

-Väldigt stor skillnad !  Kolla så inte mätvätskan läckt i ventilsäten/stift under tiden du fyllt förbränningsrummen ?
När jag slipat "på känn" brukar det ligga inom max 2cc..... (eller så är topparna olika mkt "planade"-(

Förrsten är volymen i kubik-cm, inte ml...;-) Du har ca en halv dl i dina förbränningsrum.....

19

Finn en annen fordelare enn 009

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.