De är 2 mm tjocka. Killarna på BMS i Borås fixade dom.
Under hösten 2011 skruvades framvagnen dit. Det var lite bekymmer att montera den själv då karossen sjönk ned när den gamla skruvades bort. Till slut la jag en planka där tanken ska sitta och ett spännband ned runt framvagnen och hissade upp den plus karossen tills det gick att sätta i skruvarna. På samma sätt som man till viss del kan lägga brickor under bakre chassifästet för att påverka dörrspringan kan man använda olika gummidistanser fram alternativt hur hårt man drar karossen i framvagnen så påverkar man dörrspringan. Dock inte så mycket på min som på en cabb. Här monterad med drop spindlar och skivor. Stötdämpar tornen är modifierade till de senare dämparna.![]()
De är 2 mm tjocka. Killarna på BMS i Borås fixade dom.
Ser bra ut!
Stötfångaren bak var hyffsad. Fram gick det att rädda mitt sektionen. NOS stötfångar horn samt nya yttre delar (rostfritt) införskaffades. De rostfria var faktiskt helt ok. Lite tunnare än originalet men monterat ser det bra ut.
Monterat och klart.![]()
Liten sammanfattning av vad som gjorts interiört. Förarstolen var sliten i tyget. Som tur var kände jag till en stol med samma tyg. Efter lite förhandling lyckades jag byta till mig den. Visserligen en högerstol men med hjälp av en möbelsnickare lyckades han trixa till det. Jag har inte lyckats inte hitta någon som har vare sig original tyget eller konstlädret. Eventuellt kan det finnas snarligt i Australien men frakten därifrån är inte o tänka på.
Ramen till stolarna såg sådär ut. ![]()
Inför säsong 2012 lackade jag upp dom samt handbroms spaken i Silver Beige.![]()
En beg Speedwell ratt köptes från Frankrike. Sitter monterat på nav från ISP West. Varvräknare och oljetemp från Moon.
I hands facket lurar en Innovate Bränsle/luft mätare. 
Empi Trigger spaken är numera utbytt mot en Gene Berg.
Ljudmässigt har jag gömt en modern radio under baksätet. 2 st 5" med ett mindre slutsteg. A1 avgassystemet brötar rätt bra dock.... så i höstas kompletterade jag med en aktiv subbas. Passade som ett smäck bakom baksätet.
Fuchs renovering. Någon gång i Februari 2012 efter att ha gått och sparkat lätt på Fuchs hjulen och buttert grymtat åt dom så fanns det ingen återvändo. 2 st 5,5" hittades renoverade men Deep 6:orna var ja, i stort behov av renovering.
Först blandade jag ett bad av kaustiksoda och vatten. Hjulen doppades 1 minut eller så tills reaktionen mattades, på så vis var anodiseringen väck.
Värsta skadorna Tiggades. Sen våtslipa för hand steg för steg. Ett j-la jobb. Till slut fick jag be en kompis i lite sliphjälp... Någonstans runt 1500-2000 korn slutade jag. 
Därefter maskin polering. Först Ultrapol (300 om jag minns rätt) därefter med ett glansvax.
1 down, 1 to go.
Efter polering av ekrar fick hjulen ta en tur till Dalsland där fälg banan svetsades/riktades och polerades.
Hemma igen dags för maskering. Sett någon som tejpat igen hålen och hällt färg i hjulet med men jag valde att maskera och lacka istället. Fuchs doppade hjulen i ett färgbad.
Så var Deep dish 6:orna lackade och alla fyra skodda med däck. 185/55R15 fram och 205/60R15 bak.
Tog bara några minuter att renovera dom så här i efterhand 
Kaustiksoda var ett bra trick. Det skulle jag vetat för 10 år sedan. Det var tungt att slipa sig genom anodiseringen...

Insta: @tob_356
Slipa igenom anodiseringen, det kan inte varit att leka med.... Det räckte mer än väl att slipa alla skador. De smidda hjulen är hårda. Jag har jobbat för ett företag i Tyskland som anodiserar till bilindustrin så jag frågade labbet där. Natriumhydroxid (Kaustiksoda) blandat med vatten (kommer inte ihåg blandningen på rak arm) löser anodisering. Var noga att spola av hjulet efter och använd gasmask om ni ska prova.
36 2014-02-04 14:14:42 Senaste redigerad av Jonas Burman (2014-02-04 14:19:40)
Listen runt hatthyllan. Visst är den anodiserad? Går det att renovera en sådan är således min fråga?
Grym tråd förövrigt..jasså...har jag redan påpekat detta:-) Vad det gäller tyget som var skadat på ditt originalsäte så finns det inte bara "liknande" i Australien. Det skall tydligen vara "spot on" enligt utsaga. Men inte så billigt som sagt.
Klart det går att renovera listen. Problemet brukar vara att just få någon som kan utföra rätt typ av blankanodisering. Hade själv det problemet när Chevans lister var riktade och polerade. Sökte högt och lågt men ingen som motsvarade originalet.
Kanske kan Lowlight -59 hjälpa till med en kontakt?! Skulle vara toppen isf!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Sub-basen såg trevlig ut,varifrån kommer den?
late,
in love,
and a little drunk..
Basen är en Infinity 10" med slav.
Jo, den listen är också anodiserad. Problemet som Lars är inne på är att anodiseringen förr i tiden var mer "krom lik". Dagens lister på bilarna har en annan lyster. Lite av det beror på Cr6 förbudet men också vad som är trend för tillfället. Firman jag känner kan eventuellt göra några artiklar i labmiljö då seriebaden inte har den blanka anodiseringen ni/jag är ute efter. Men jag har inte jobbat med dom på ett par år så i dagsläget har jag ingen bra kontakt att skicka grejor till. Såg att Rudiger på Karmmanghia.de har listen runt hatthyllan. Han brukar kunna ordna fram det mesta.
Ett annat tips ang. lister. De två parallella exteriöra listerna. Den som KGP&R säljer är lövtunn och böjer sig lätt. Jag fick ett tips av en annan LL fantast att gå till veteranen-service.de.
De var riktigt fina och tjockare gods. Skiljer lite i formen då 50-tals Ghiorna hade ett lite kantigare form på listerna. Men det är ingen som noterat det hittills så det kanske man inte ska avslöja men ett bra tips är ett bra tips 
Roligt att ni gillar tråden. Har tyvärr inte fler bilder från själva byggandet av grundmotorn. Kanske Micke har i sina gömmor
Här är den i alla fall ihopsatt (mobil bilder).
Recept 1955cc by PPR Racing.
1600 block maskinerat av PPR
Vev: Grabspeed 76 mm
Cylindrar: AA 90.5
Vevstakar: CB H-typ
Kompression: 9,5:1
Kamaxel: Webcam 163
Scat lube-a-lobe lyftare
Vippor: CB 1:25 med CB smidda vippaxlar.
Cylinderhuvud: CB 044 40x35,5. ”Uppstädade av PPR”
Fullflödes filter (Jaycee) med externt 96 raders oljekyl + termostat styrd fläkt
Oljepump: CB Maxi 30 Full flow
CB Thinline extra sump
Logmech stötstångsrör
Dubbla IDF40
Bosch 009 med Compufire
Flamethrower tändspole
Vxl ström generator med svetsad/balanserad fläkt. Bilen konverterad till 12V
AN kopplingar genomgående
Jegs Elektrisk Bensinpump
Mallroy Tryckregulator
Koppling: Kennedy steg 1 med Valeo Disk
A1 sidewinder avgassystem
Jäkligt fräsht
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
vart köpte du kofångarna?
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
vart köpte du kofångarna?
NOS hos Lars Neuffert alt hos Rüdiger på Karmannghia.de.
De rostfria i USA hos KGP&R.
Supersnyggt!!
Man blir verkligen inspirerad.
Nyfiken fråga, var har du gömt batteriet. Ser att det blir trångt med batteriet på original platsen med förgasararrangemanget, och snyggare dessutom att gömma det
Supersnygga!
Hur funkar det med frigång för huvfjädrarna mot luftfiltren?
Insta: @tob_356
Uj vad bra det blir... 
late,
in love,
and a little drunk..
Batteriet är flyttat under baksätet som Typ 1. Fjädrarna till motorluckan går inte att ha med dubbla förgasare. Åtminstone inte med CB offset insug som jag använde.











