1,401

Snart får Du ljud i garaget också, i väntan på vårmontering ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

1,402

Helsings Smedja skrev:

Okej, jag lägger upp några bilder fast det inte hänt så mycket egentligen..  men efter en evighet av invägning och mätande  och sen följt av nån timme med rondell så stod den där pickupen..naken och trött. Sen var det bara att mäta allt igen och spänna och dra och svetsa några stag. Jag började med att byta en meter rambalk på vänster sida där ramen var av och hjulbasen ca 10mm kortare så efter att dragit allt rätt så svetsades det dit en bit . Sen behöll jag de längsgående rambalkarna under flakbotten tills vidare för de håller hjulhusen och brandväggen på plats. Och det kan ju vara bra..

Sen mättes allt igen med talmeter och vattpass och vetefan igen.. men man ska väl sikta på att få det så bra som möjligt så då blir det mycket mätande och schimsande. Undrar hur exakt de var på fabriken 1960 Jürgen och Helmut ? Använde även de plywood och ditpunktade vinkeljärn.. nähä, hade dom en ramjigg dom ? Jaha så praktiskt...  ICQ/ad 

Men sen så började jag med att få fast hytten iaf. Den satt 5mm lågt på vänster sida och hela nedersta biten mot ramen/lådan var rejält kexig så än en gång kapa, trycka,mäta,dra och till slut svetsa.

Jag hade köpt utriggare av Woffe och det är väl vad jag förstår så exakta dom kan bli så de fick vara mått utåt. Bytte en bit ram på 120mm bakom höger utriggare åxå och nu så sitter hytten rätt igen. Jag kommer att laga klart bakkanten på hytten nu och sparar en bit av ramen till flakbotten för det flaket jag har är kapat ca 150mm ut från hytten så skarven kommer en bit ut. Ni får se senare om ni inte riktigt hänger med.. men sen när flakbottnen ligger där då har bilen fått en fast form igen då är det ju "bara vanlig" lagning kvar. Trösklar, skärmar,golv och sånt där ni vet.. ICQ/ad Plättlätt !

Men det är väl här ungefär jag står nu då med projektet. Ska hämta upp en hel del plåt i Borlänge till helgen så jag tar mej vidare men nu så vet ni att rör sej i Smedjan iaf !  ICQ/ab

Och i övrigt så var Foppa från Enviken hit idag och tog en kaffe i smedjan och vi bytte lite grejer med varandra. Vad kommer ni säkert att se senare men nu så blir det god natt och kom ihåg, även en liten rondell kan skära stora hål.

Edit: Som vanligt kom bilderna i fel ordning men ni fattar nog ...  ICQ/ad  Ursäkta.

Vafaen klär du av din vagn........fusk!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

1,403

Patrik : Ungefär så har jag förstått det.  Default/hmm

Piraten: Jo, det blir spännande! ICQ/ab

Mogge: Ja ? Duschar du med kläderna på ?  ICQ/ae

Ja, det var det här med bilder från helgen då.. det blev inte så många men på den här så ser ni vad jag gjort.

Ramen ,utriggare och tvärbalk är numera hela som sagt. Genomföringen vid vxl.föraren ska jag åtgärda sen när motor och låda är ur. Värmeröret fick jag laga lite i byxröret då jag var lite energisk tidigare med rondellen med det längsgående är bara typ en decimeter bytt på märkligt nog..det röret brukar väl aldrig vara helt.. ?  Default/hmm  Men tack för det då, en mindre grej att åtgärda. Lite slipat blev det åxå efter bilden togs så man slipper skämmas för finishen..

Och så fick jag äntligen (nästan, lite mer svets och färg så..) klar min krymp/sträck maskin åxå. Har pysslat med den på rasterna på jobbet och nu börjar det bli dags att köra lite så nu sitter den ihop. Köpte käftar från Verktygsboden och byggde resten själv efter jag mätt på en kompis maskin.  Ska bli kul ! ICQ/ab

Post's attachments

Mindrerost.jpg, 207.13 kb, 1568 x 882
Mindrerost.jpg 207.13 kb, 202 downloads since 2014-01-27 

Verktyget.JPG, 96.74 kb, 618 x 1098
Verktyget.JPG 96.74 kb, 219 downloads since 2014-01-27 

You´ll never know...

1,404

Helsings Smedja skrev:

Och så fick jag äntligen (nästan, lite mer svets och färg så..) klar min krymp/sträck maskin åxå. Har pysslat med den på rasterna på jobbet och nu börjar det bli dags att köra lite så nu sitter den ihop. Köpte käftar från Verktygsboden och byggde resten själv efter jag mätt på en kompis maskin.  Ska bli kul ! ICQ/ab

Den vart riktigt cool! Bra jobbat

1,405

Bra jobbat. ICQ/ab

Mera känd som jb...

1,406

Gillar tanken.. Gjorde en liknande övning med skilnaden att jag hade den ena kroppen och både krymp och sträck käftar så jag behövde bara klona en kropp till....
Men nu vill jag se mer på pickuppen ICQ/ad måste ju börja ladda inför nästa projekt så sakteliga ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,407

Tackar grabbar !  ICQ/ab

Ja jag lägger väl in några fler bilder Michael men det är inte så mycket att se, den vanliga rosten i hytten är det ju men långt mycket bättre än flaket, golv och skärmar ska bytas sen behåller jag nog resten som det är ett tag. Trångt garage har jag åxå, måste ju klämma in mej i hörnen för att få med hela bilen...  ICQ/ad  men det är varmt och skönt. Soffa har jag iaf och skrothögen har växt ! ICQ/ad Måste städa där lite i helgen tror jag..  ICQ/ad

Ikväll bar jag in ett Bay-buss golv jag fått av Englund för ett par år sen och som legat under ett träd sen dess men det ser ut att stämma bra så det hamnar i lastrummet. Tyvärr är det lite kapat men jag tror att jag tjänar på att använda det iaf. Det är kapat längsmed och den biten som fattas hamnar mot min lastlucka och där är det ju en del pyssel ändå för min del att bygga ram och passa in lås för lucka och sånt, men...hmm.. på andra sidan sitter tröskeln kvar med spår för skjutdörren så man kanske skulle göra en skjutlucka på den sidan istället...  ICQ/ae

Nä,det gör jag inte.. ICQ/ad men det satt ju en bit rör kvar för vxl.föraren och ett sånt behövde jag ju. Letade lite efter ett sånt idag, 30x1,5 ungefär men det var det ingen på byn av mina bekanta som hade hemma så det var ju bra att det fanns kvar

Post's attachments

DSC_0017 (1)X.JPG, 135.89 kb, 1568 x 882
DSC_0017 (1)X.JPG 135.89 kb, 196 downloads since 2014-01-28 

DSC_0018 (1)X.JPG, 195.74 kb, 1568 x 882
DSC_0018 (1)X.JPG 195.74 kb, 192 downloads since 2014-01-28 

DSC_0019 (1)X.JPG, 62.66 kb, 477 x 848
DSC_0019 (1)X.JPG 62.66 kb, 196 downloads since 2014-01-28 

You´ll never know...

1,408

Helsings Smedja skrev:

.. på andra sidan sitter tröskeln kvar med spår för skjutdörren så man kanske skulle göra en skjutlucka på den sidan istället...  ICQ/ae

Nä,det gör jag inte.. ICQ/ad ...

JOOOOO! Klart du ska! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

1,409

Bra där! Snygg krymp/sträck.. En sån vill man ju ha!

1,410

Näääää, det ska jag inte Löf... :-P

Tackar Larsa. Du kan få låna den om du behöver nån gång.

Det blev en par timmar med rondell ikväll åxå så nu är golvet i princip renkapat och näsan fylld med damm.   Fortsättning till helgen..

You´ll never know...

1,411

Halvjobbig vecka på jobbet men efter middag och semla så tändes ett ljus av inspiration och det blev en kväll i smedjan igår.   ICQ/ag

Tog en livlina , ringde en vän , tryckte tvåa och fyrkant för Espanol och sen dök Skäggo upp som jourhavande kompis att hjälpa till att rycka ur motor och låda så svetsningen kan fortsätta. Inga problem att få ur det men lättare med fyra händer än två, de flesta bultarna släppte så fint åxå men lite rondell blev det vid fästet med dragkroken mot stötfångarbärjärnen ändå. En granne, Post-Kjell, knackade åxå på och undrade lite försiktigt vad som händer i garaget. Ni ser på bilden att han verkar lätt fundersam hur i h-vete jag ska få ihop det här ! ICQ/ag

Efter Skäggo åkt hem så blev det inte så mycket mer gjort, röjde upp bland skrot och stökade och förberedde lite tills ikväll för likt GB så passar jag på att gå ut i Smedjan nu när Melodifestivalen börjar.. ICQ/ad Ikväll ska lastgolvet i har jag tänkt och med lite tur så blir det tid att kolla över bakramen åxå.

Inte så mycket mer att orda om det så ni får lite bilder istället och en uppdatering bör väl dyka upp imorrn på kvällens pyssel. Toodeloo !

Post's attachments

DSC_0024.jpg, 173.05 kb, 1568 x 882
DSC_0024.jpg 173.05 kb, 201 downloads since 2014-02-01 

DSC_0026.jpg, 133.81 kb, 1568 x 882
DSC_0026.jpg 133.81 kb, 190 downloads since 2014-02-01 

DSC_0029.jpg, 149.87 kb, 1960 x 1102
DSC_0029.jpg 149.87 kb, 197 downloads since 2014-02-01 

DSC_0031.jpg, 93.97 kb, 1470 x 826
DSC_0031.jpg 93.97 kb, 202 downloads since 2014-02-01 

DSC_0033.jpg, 153.3 kb, 1568 x 882
DSC_0033.jpg 153.3 kb, 203 downloads since 2014-02-01 

You´ll never know...

1,412

ICQ/ag

1,413

Det börjar växa ut ett flak på den där ju!  ICQ/ad

Bra jobbat! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

1,414

Tycker postkjell ser skeptisk ut över din lösning på att enkelt komma åt motor å låda...
Heter han så för att han bara håller på med post barndoor??

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,415

Ja det måste vara skitsmidigt att få dit lastrumsgolvet nu med så mycket plats  ICQ/ae  väntar ivrigt på mer bilder... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,416

Vad hände med "norrlandspickisen" Default/big_smile från Brottby?

1,417

Oj, vad naket det såg ut.

Bra jobbat!

1,418 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2014-02-04 21:11:56)

Brottby-pickisen bytte jag ju bort Voff. Det finns det ju bilder på så det måste väl ha hänt.. ICQ/ad Vad som ska ske med den nu vet jag inte.

Jo nog har jag bra grannar, dock inte lika lurviga som i Porter Ridge ! ICQ/ae Men Post-Kjell t.ex är faktiskt motorintresserad trots sin tveksamma min. Har bla en ´50tals BSA, en ´60tals Honda och en Fiat 128 Rally så det brummar hos grannarna åxå och namnet kommer ifrån , hör och häpna, hans jobb på Posten! Och idag kom ännu en kaffesugen granne och hälsade på och som många sett tidigare, Grenjes egen Örjan, t.o.m klädd i långbyxor för ovanlighetens skull så jag passade på att ta en bild. Bredvid honom i soffan står dessutom en raritet som vi ska kika närmare på lite senare i vinter! ICQ/ad

Tackar för alla kommentarer, det är lite roligare att jobba med uppmuntran..  ICQ/ab Igår så hade jag behövt mycket uppmuntran då jag skulle dra ur vxl.föraren. Tänkte det skulle vara en lätt match, lossa skruven, dra loss och sen dit med golvet men icke då !  Default/hmm Den lilla jävla skruven med fyrkantsfattning vägrade lossna. Vilja,värme,våld och vaselin hjälpte inte så naturligtvis gick den av !  ICQ/am Provade att svetsa fast en mutter men det funkade inte heller så jag fick borra ur skiten. Tog minst en timme så när den var loss var det så sent att gick in och surade istället för att fortsätta med golvet.

Det gjorde jag idag istället så nu sitter 3/4 av golvet, balkar och innertrösklar på plats. Inget är ju helt klart än men det känns som en skaplig milstolpe ändå när det ligger en dansbana mellan hjulen istället för bara öppna rampipor. ICQ/ab Ska beställa en plåt imorrn så jag kan göra klart själva golvet innan jag fortsätter med nåt annat.

Det blir nog lugnt i smedjan i veckan men den som väntar på nåt gott står ofta i kö.  ICQ/ad

Post's attachments

DSC_0037.jpg, 162.47 kb, 1568 x 882
DSC_0037.jpg 162.47 kb, 205 downloads since 2014-02-02 

DSC_0040.jpg, 196.02 kb, 1568 x 882
DSC_0040.jpg 196.02 kb, 198 downloads since 2014-02-02 

DSC_0043.jpg, 202.33 kb, 1568 x 882
DSC_0043.jpg 202.33 kb, 191 downloads since 2014-02-02 

You´ll never know...

1,419

Imponerad av vad vissa gör alltså  ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

1,420

Fan, du är ju snart ikapp mig ju!   

Bra jobbat! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

1,421

Jag tycker snarare de går sakta, jag eeeh

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,422

Alltid lika roligt att läsa om hur mycket som händer i helsings smedja! Kul att se att det går framåt! Vilken dröm att ha garaget 30 meter bort, jag hade varit där så gott som hela tiden! Mecka bör man annars dör man. Nu har jag +- 5 mil till garaget. Tur att man studerar så vissa helger blir trevligt långa! Vill bara skryta lite med att det inte står helt still i Wennerberg/Koinberg garage :
http://golfetta.forum24.se/golfetta-pos … html#56954
Golfen tar form och blir förhoppningsvis klar lagom till Bugrun ICQ/ab

Keep it up!

1,423

Grenje i långbyxor?..hade jag aldrig trott om du inte tagit en bild.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

1,424

Nä, det är ovanligt Pompejus.. :-P

Kul att du kikade in åxå Eskil. Jag brukar tjuvläsa lite i din Golf tråd, den blir fränare och fränare men nog är det dax för luftkylt snart igen !? :-) 

I övrigt vilodag från smedjan så inga updates därifrån idag.

You´ll never know...

1,425 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2014-02-03 23:12:43)

Jo, förresten. Jag fick en fråga ställd off air idag. Tvärbalkarna under lastrumsgolvet ska egentligen vara i-profiler och inte hatt-profiler om man är termosnisse.

Men är man termos lägger man kanske inte i ett bay golv där hattprofilerns redan sitter heller så det var enklare för mej att förlänga dom än att byta ut friska bara för att de är i fel modell, det duger gott åt mej ändå... ;-)

You´ll never know...