1

Håller på en min 1303s som får sig en subaru motor och drivlina. Tänkte gå all in och uppgradera fram och bakvagn till mendeola.
Någon som har gjort det i Sverige och kan skriva en liten recension? ICQ/ab
Kostnaden är hög och det har jag klart för mig men själva funktionen vill jag veta mer om,
och just på en mcpherson framvagn som är lite jobbigare att bygga om än deras bolt on kitt till de äldre bubblorna.



http://www.mendeolasuspension.com/s-2-f … nsion.html

Post's attachments

s2t1.jpg, 88.05 kb, 800 x 518
s2t1.jpg 88.05 kb, 190 downloads since 2014-01-29 

2

Nån måste väl ha gått i tankarna om att skaffa en seriös upphängning??

3

jodå... men så mycket pengar gör att i alla fall jag, hellre vill försöka göra själv...
Har tänkt mycket på en A länkframvagn på min bubbla med IRS bakvagn planeringen är i full gång så när jag sätter igång e konceptet klarare..
Samlat på mig en del grejer, som skulle vara till ett Super7 bygge. till framvagnen då en bubbla är lätt..

Såklart är det helkul med nya fina mer eller mindre bolt on lösningar.. men pengarna skall ju fram.
Jag är mycket för tanken på nyare mekanik och äldre look... bra bromsar och väghållning.
sen en modern Subaru motor med 5 växlat, e ju riktigt trevligt!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

jodå... men så mycket pengar gör att i alla fall jag, hellre vill försöka göra själv...
Har tänkt mycket på en A länkframvagn på min bubbla med IRS bakvagn planeringen är i full gång så när jag sätter igång e konceptet klarare..
Samlat på mig en del grejer, som skulle vara till ett Super7 bygge. till framvagnen då en bubbla är lätt..

Såklart är det helkul med nya fina mer eller mindre bolt on lösningar.. men pengarna skall ju fram.
Jag är mycket för tanken på nyare mekanik och äldre look... bra bromsar och väghållning.
sen en modern Subaru motor med 5 växlat, e ju riktigt trevligt!!

http://www.youtube.com/watch?v=XqhLATIs7MY  1:40 in så får ni se på väghållning och effekt, min favorit!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

michaelth skrev:

jodå... men så mycket pengar gör att i alla fall jag, hellre vill försöka göra själv...
Har tänkt mycket på en A länkframvagn på min bubbla med IRS bakvagn planeringen är i full gång så när jag sätter igång e konceptet klarare..
Samlat på mig en del grejer, som skulle vara till ett Super7 bygge. till framvagnen då en bubbla är lätt..

Såklart är det helkul med nya fina mer eller mindre bolt on lösningar.. men pengarna skall ju fram.
Jag är mycket för tanken på nyare mekanik och äldre look... bra bromsar och väghållning.
sen en modern Subaru motor med 5 växlat, e ju riktigt trevligt!!

Ja visst är priset skrämmande! Men för en som har detta som första projekt och nu studerande och inte så mycket kött på benen gällande konstruktioner så funderar jag på deras kitt och sen kan få en uppfattning om hur den är byggd, dess geometri och material och kan i framtiden konstruera eget.
Jag är helt förälskad i i ny teknik i äldre look. Subaru konverteringen är en bra start tycker jag, ska beställa mitt subarugears kitt inom några veckor om allt går som planerat med ekonomin. Sen får upphängningen  uppgraderas när det är dags att ge bottenplattan en uppfräshning!

Var kan man lära sig om A länkarm upphängning och konstruktioner? Vill gärna lära mig mer om det.

6 Senaste redigerad av Abdullah (2014-01-31 16:01:37)

Mogge skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=XqhLATIs7MY  1:40 in så får ni se på väghållning och effekt, min favorit!


O heeeerrrrrrreeeeegud!! t.o.m ninjan får sakta ner i kurvorna och då har  bubblan tagit sig genom kurvorna redan Default/yikes Mer om den bilen om det finns`?

7

Mogge skrev:
michaelth skrev:

jodå... men så mycket pengar gör att i alla fall jag, hellre vill försöka göra själv...
Har tänkt mycket på en A länkframvagn på min bubbla med IRS bakvagn planeringen är i full gång så när jag sätter igång e konceptet klarare..
Samlat på mig en del grejer, som skulle vara till ett Super7 bygge. till framvagnen då en bubbla är lätt..

Såklart är det helkul med nya fina mer eller mindre bolt on lösningar.. men pengarna skall ju fram.
Jag är mycket för tanken på nyare mekanik och äldre look... bra bromsar och väghållning.
sen en modern Subaru motor med 5 växlat, e ju riktigt trevligt!!

http://www.youtube.com/watch?v=XqhLATIs7MY  1:40 in så får ni se på väghållning och effekt, min favorit!

Fy fan var jobbit det måste vara hoj åkare
Lite O vilktig info  det finns en väg i mellan trollhättan o kungälv som hoj åkarna avskyr Killana på saabs test avdelning brukade vara där o testade  chassit  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

abdalh121 skrev:
Mogge skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=XqhLATIs7MY  1:40 in så får ni se på väghållning och effekt, min favorit!


O heeeerrrrrrreeeeegud!! t.o.m ninjan får sakta ner i kurvorna och då har  bubblan tagit sig genom kurvorna redan Default/yikes Mer om den bilen om det finns`?

http://www.youtube.com/user/mrbazza/videos
2.8L typ 4:a  Remmele motor, 195.6hp 270Nm på bakhjulen ICQ/ag

9

Goggla på " bazza vw " så finns det lite om bubblan...

abdalh121 skrev:
Mogge skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=XqhLATIs7MY  1:40 in så får ni se på väghållning och effekt, min favorit!


O heeeerrrrrrreeeeegud!! t.o.m ninjan får sakta ner i kurvorna och då har  bubblan tagit sig genom kurvorna redan Default/yikes Mer om den bilen om det finns`?

E-town Bugs @ Facebook

10

Insane!!!!! Vilken bil.. En fråga angående plattan på bubblan. Om man nu tänker köra så bra chassi och stark ej20t subaru motor som kommer att ligga på minst 250hp. Räcker det med orgplatta? eller finns det tillverkare som gör tjockare, starkare plåt?
Har ni hört nåt om nån som har behövt göra nåt åt saken?
Frågar för att jag inte vet och inte för att jag antar att den inte är bra nog.

11 Senaste redigerad av michaelth (2014-01-31 18:59:03)

Plåten håller nog... om du gör lämpliga infästningar för motor /låda..Har du räknat på hur tung bubblan bör bli till den effekten.. dvs om du tänker ha den laglig/besiktigad..
borde bli 250hk=184kw /15=12,26 =1226kg tjänstevikt..(15kw/100kg). eller tänker jag fel?? dvs som ombyggt fordon..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

michaelth skrev:

Plåten håller nog... om du gör lämpliga infästningar för motor /låda..Har du räknat på hur tung bubblan bör bli till den effekten.. dvs om du tänker ha den laglig/besiktigad..
borde bli 250hk=184kw /15=12,26 =1226kg tjänstevikt..(15kw/100kg). eller tänker jag fel?? dvs som ombyggt fordon..


Va bra, är det färdiga plåt som man köper på VW chop eller kan man köpa egna från lokala plåtföretag?

Motor och låda kommer få bra infästningar gjorda oxå av Subarugears. Om man kör på mendeolas chassi så har de ett kit med styvningsstag som fäster hela bakvagnen som hindrar vridet från alla möjliga håll.

Motorn kommer att vara org vid besiktning dvs 211hk= ca 156KW/15= 10,4 så låt oss säga 1,1 ton vilket inte ska vara några problem att komma upp till. Lägg till många smått och gott som kommer att hamna i den så som ca 15l kylvätska/vatten Fulltank bensin som SFRO snubben föreslog, fetare chassi, tyngre motor. Om det blir kritiskt kan väl slänga i några vikter ICQ/ad

Det som oroar mig är om att den inte skulle klassas som ombyggt fordon längre när man ger sig på upphängningen oxå!
250+hk kommer jag få till senare, om det äns kommer att behövas.

13

Att gå från ombyggt till amatörbyggt fordon kräver en helt omgjord design dvs helt rör schassie tex flyttar motorplacering eller gå från bakhjulsdrift till framhjulsdrift tex.... Så det skall du nog inte var orolig för.. Det brukar ju nästan krävas för ombyggt fordon att just hjulupphängningar oxå är bytta.. Nästan... Hela broms och drivlinan skall ju var utbytta, men hjulupphängning är säkert inte någon nackdel.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av Stefan F (2014-02-01 09:05:55)

Definitionen för ombyggt fordon: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

Kapitel 41

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15

Stefan F skrev:

Definitionen för ombyggt fordon: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

Kapitel 41


Jo jag vet vad jag behöver göra för att vara inom ramerna för ombyggt fordon men med tanke på att den upphängningen är helt annorlunda trodde jag att den skulle klassas som amatörbyggt fordon. Med motor, växellåda och bromsarna ändrade så är ombyggt fordon min enda chans till att åka lagligt så det kommer jag inte undan ICQ/ad