1

Någon som sitter på en formel för att räkna ut tjocklek och längd i förhållande till varvtal, ventilstorlek, volym osv

Vore ju kul att veta va dom avgassystem som finns på marknaden e avstämda för.

Även om längden på stingern avgör? Har ju sätt högvarvade storkubikare med jävla stora trattar ibland.

2 Senaste redigerad av MrPete (2014-02-01 09:30:56)

Finns massor på nätet

Denna tex
http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

Annars finns betydligt mer avancerade program som pipemax och engine simulator. En bubblas avgassystem är svårt att ändra jättemycket pga cylindrarnas placering samt platsbrist.

http://www.mez.co.uk/mezporting/expipe.jpg
Visserligen för radmotor, men principen är samma med primärrör, sekundärrör, kollektor och slutrör

3

En annan grej är att det är bättre att stega upp storleken än att ha mjuka radier. Kolla F1 och deras stepped headers.

4

niklasg skrev:

Någon som sitter på en formel för att räkna ut tjocklek och längd i förhållande till varvtal, ventilstorlek, volym osv

Vore ju kul att veta va dom avgassystem som finns på marknaden e avstämda för.

Även om längden på stingern avgör? Har ju sätt högvarvade storkubikare med jävla stora trattar ibland.

Det finns lite fallgropar på ett mycket bra stämt system
Nr1 man räknar alltid 500 rpm under det som det är stämt till
Nr2 du kan inte andra något utan stämma om systemet
Nr 3 om du skulle använda ett riktigt avstämt system Bör  du dra det över cylindrana för att få länderna på rören (cirka 700mm)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Nr 3 om du skulle använda ett riktigt avstämt system Bör  du dra det över cylindrana för att få länderna på rören (cirka 700mm)

Hej Micke
om jag då tolkar dig rätt, så bör alltså rören vara ca 700 mm långa på alla rör, på denna längd, kan jag sen montera kollektor och ljuddämpare samt ett slutrör utöver detta och finns det då en läng att försöka nå på hela systemet?

Jag skall bygga ett Formel Vee system (1300 motor) och då har man rören ovanpå cylindrarna till en kollektor, ljudämpare och slutrör

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

6

Nä så lätt är det inte man räknar på Max effekt och kam val flöde och volym på maskin
På sådan maskin som du tänker på behöver du Mycket körbarhet = långa rör på grund av man kan inte leka med växel lådan (std utväxlingar)
Man brukar säga så här när det gäller avgas rör lika många krökar  som har samma radie  sen skall längen vara inom 5-10%
Samma med vilken vinkel och länd du har tänkt dig på kollektorn  sen har vi det med längden till ljuddämparen  Där beror  det när tryckvågen slutar i röret  (har bara labbat med det på små volvo motorer som varar mer än 8000)
å en sådan motor niklas har tänkt att bygga som varvar som ett svin = korta rör
Om man vil köra med stegade system är det svårt utan  simulering program  sen om man skall räkna med andra eller tredje pulsen i röret
Pipmax är ett mycket bra program för hyfsade pengar (är ganska dyrt )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Ja tanken e ju att pressa ut 6000+varv ur min 1600cc, det som oroar mig e just att jag använder org värmekammare 1 3/8" budget 4-1 system som är moddat, har inte mätt rören men gissar att dom e över 40"? Kan tänka mig att under 30" 1 1/2" hade vart rätt bra?

Det blir ju trotts allt ett budgetbygge så nu e jag fast med det jag har ;P

8

skall du bara varva +6000 
På dom längderna som jag snackade om var vid 7500+
Någonstans mellan 850-950mm är det som du söker efter
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke