1

Har ne 6v startmotor som fastnar när jag varit ute och kört den varm?
Är detta ett vanligt fel?
Hur fixar jag det?

Tacksam för svar

2

Hur fastnar den...I startkransen så att den inte släpper eller går den inte runt när motorn är varmkörd?

3

Lånar denna tråd lite då jag har samma problem.
När jag har kört så motorn är varm och ska starta igen så går startmotorn jäkligt trögt.
Hände senast när jag hade tankat, efter det fick bilen stå i ca ett dygn och då var det inga som helst problem.

1500s Notchback -64
1600 TLE Fastback -71
www.twinpeakboxers.com
www.volksmeet.se

4

Fillmore skrev:

Lånar denna tråd lite då jag har samma problem.
När jag har kört så motorn är varm och ska starta igen så går startmotorn jäkligt trögt.
Hände senast när jag hade tankat, efter det fick bilen stå i ca ett dygn och då var det inga som helst problem.

X2

5

Bussningen i lådan?

6

Vi hade exakt samma problem som ni beskriver.
Bytte bussning i växellådan, sen snurrar den riktigt bra även när de är varm.

Typ 3 Variant -65

7

Pratade med en mekaniker igår.. Det är tydligen så att det blir glapp i startmotorn och det resulterar i att när den blir varm så expanderar godset och det gör att den tappar kontakten och blir "död". Så bussningen eller köpa begagnat... Jag tänker renovera min då vet jag att det håller ett tag till..

8

Min gör likadant... bytade bussning, o vipps ,så gick startmotorn även vid varm motor, sen att min motor inte startar vid varm motor ändå, har ju inte med startmotorn att göra... Default/lol

9

Det är i princip 3 olika fel som ger denna symptom. Ett är redan avhandlad här men de andra är:
Dålig jord mellan motor/låda och kaross.
Utslitet främre lager i startmotorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

jag tror även dåliga kol ger upphov till detta problem