får inte bilen att ladda kan på nå enkelt sett se om generaton är kass eller andra tips är välkomna tack på förhand tord.
Hur ser kolen ut i generator? Samt kollektorn o generatorn?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
det var inte jag som skruvade med det idag håller på o tok mekar så jag kan få bilen bes till bug run. kan man mata generaton om man kopplar bort ladd relät så man vet om generaton funkar????
Mät spänningen när du kör. Varierar den? Är den stabil och över 6 (12) volt? Och när du stänger av motorn går den ned till 6 (12)... Ok att den är lite lägre vid tomgång... Minns jag rätt ska det vara ca 7.3 resp 14.5 volt... Lägre laddar dåligt... Mät både vid reläet och på batteriet... Lägre späning bör det vara laddreläet du ska byta...
Kolla som sagt kolen och kollektorn om du har väldigt taskig eller ingen laddning... Kan ju även vara elkopplingar mellan generator/relä och batteri...
Min erfarenhet är det generatorn om det knappt funkar alls, annars kan det vara batteriet som är slut ELLER laddrelä/dålig kontakt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Med kolla kolen menar jag kika in i hålet på generatorn och kolla att den randiga kommutatorn (kollektorn heter det tydligen inte) nte är för sliten och det är "skit" mellan kopparavsnitten, samt att kolen ligger an ordentligt och inte är utslitna (för korta)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likstr%C3%B6msgenerator
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
fick den inte att ladda, laddlampan lyser i bilen o vi provade att byta laddrelä men var lika svårt o förklara vad vi gjorde jag höll på med en massa andra saker medan kopisen grejade med laddningen jag var med o starta och kolla om lampan lyste.. ja ja imorgon får jag se om vi tar nya tag..
är det likström eller växelström?
Vilken regulator skall man ha till dom med 3 stift i halvcirkel och separat D+ till batteriet ???
Attitude is everything !
En bra sida med lite tips.
http://www.vw-resource.com/generator.html
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
10 2011-05-16 17:55:22 Senaste redigerad av putte (2011-05-16 17:58:28)
Vilken regulator skall man ha till dom med 3 stift i halvcirkel och separat D+ till batteriet ???
jag brukar köra med en extern regulator från biltema... typ 100 spänn brukar finns i kundtjänst eller av dom kallar det...
75:a Late bay Westfalia
11 2011-05-16 18:04:15 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-16 18:37:56)
Ett som sitter under baksätet? Har ett som satt där och heter 0301 079 och det har den kopplingen.
Och det ser ut så här
Tackar grappar 
Attitude is everything !
Hopp nya bekymmer !
Köpte ett nytt relä från csp men där är omärkta stift 
Har kopplat det logiskt efter min hjärna med motsvarande stift på generatorn till samma stift placeringsmässigt på relä't men får det inte till att funka .
Vidare är det inte DF som laddlampan ansluts till !?
Någon som har en bra bild på båda där man kan se färgerna på kablarna så man kan lura ut vart jag har gjort fel ?
Tack //Sondis
Attitude is everything !
14 2011-05-23 16:55:44 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-23 17:05:18)
Letade lite ibland scheman,men hitta ingen som passar 100
Ritade även in färger och märkning. Blå är lampan.
Hittade även denna men den stämmer inte i 4an
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … wiring.jpg
Så ska det kopplas...
Lampan ska sitta på D+ om den inte är kopplad får du ingen laddning..
Konstigt alla ritningar har fyra stift på regulatorn men jag har bara tre !
Får labba vidare helt enkelt ..
Tack som fan Putte för hjälpen ! 
Attitude is everything !
Jag vill minnas att jag har den kombon på en av mina bilar, jag använde en biltemaregulator (icke vw med omärkta stift). tog lite referensbilder för framtida bruk men sitter vid fel burk nu.. ska leta lite när jag kommer hem så får du bilder och artnr på regulatorn.
West Coast BugMeet
www.bugmeet.se
Tack Peter men problemet är löst ! Fick kopplinganvisning av csp .
Attitude is everything !
Bra att det löste sig... det fjärde stiftet som på "min" bild inte är inkopplad brukar jag glömma... Sen har jag en kontakt som ska sitta på relät och på den är det märkt..
Jag postar kopplingen ändå, om fler skulle ha samma problem...
Alltså: Biltema laddregulator till opel/fiat/saab/bmw med löst växelströmsrelä, art.nr 63601011
sedd underifrån:
I I
I Röd(D+) I
I__________________________I
se även bilder..

West Coast BugMeet
www.bugmeet.se
Kanon !
Attitude is everything !