501

Gjort lite småsaker, motorkåpor blästrade och lackade.. ska poleras lite sen, alt få ett lager klarlack. Cylinderkåporna fick anpassas lite för att insugsrören skulle gå ner, sen satt de fint.

Post's attachments

20140119_123208.jpg, 94.07 kb, 464 x 545
20140119_123208.jpg 94.07 kb, 143 downloads since 2014-01-25 

20140125_160146.jpg, 196.61 kb, 575 x 773
20140125_160146.jpg 196.61 kb, 144 downloads since 2014-01-25 

502

Mmm..ser snyggt ut! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

503

Trevlig

504

Tackar, jovars det blev helt ok resultat.. Funderar dock på om jag ska våtslipa med 1500-papper och lägga lite klarlack.. finns väl en risk att den gulnar av värmen iofs..

Fått tag i en lite hårdare tryckplatta, nya web cam-lyftare och anslutning till full-flow-konvertering, ett vridlänkage som jag ska se om det funkar, är gjort för IDA iaf. Köpte även halsringar till förgasarna av Jack Sacchette, 37mm ska jag börja med och se hur det funkar.

Post's attachments

4402801.jpg, 24.97 kb, 640 x 480
4402801.jpg 24.97 kb, 150 downloads since 2014-01-27 

5337876.jpg, 35.52 kb, 640 x 480
5337876.jpg 35.52 kb, 152 downloads since 2014-01-27 

505

ja alla dessa smådelar är ju oxå en kostnad som man över tid kan beta av o det blir bra slutresultat.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

506

Jo det är ju så. Egentligen borde jag väl spara ihop till de dyrare delarna.. men samtidigt är det lika bra att köpa smågrejerna när man hittar dem till bra pis, de behövs ju förr eller senare ändå.

507

de "små" grejorna är ju det som gör att det blir ordentligt dyrt i slutändan så att ta o beta av dem i lagom takt först är nog ingen kass approach

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

508

Vad lackar du men? riktig 2K med spruta eller 1K/2k i sprayburk

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

509

Ja Dann, det är ju sant det också. Blir kanske roligare att spara ihop när man har nästan allting annat runtom :-) Jag tycker iofs aldrig att det är roligt att behöva spara ihop till saker, haha, det är dyrt med hus och barn.

Skåningen, det är tyvärr 1k värmetålig på burk (blä).. hade jag förutsättningar för riktig lack hade jag gjort det.. men jag får spara in på allt "icke essentiellt" av förklaringen ovanför. Funkar allt och håller nästa säsong river jag av kåporna o pulverlackar istället. Fast då är det väl förstås annat på önskelistan... som omlack av kaross, hahaha,.. det tar fan aldrig slut :-O

510

Så var det ett litet lass med grejer som kommit då, allt såg fint ut och kommer sitta bra sen när jag börjar att plocka ihop den nya motorn.

Det enda som jag behöver skaffa mig nu för att kunna sätta ihop ett longblock är kamaxel och vevstakar, 5,4" med chevajournaler.

Sen är det givetvis en del krims runtom.. så som bränslepump, filter, regulator, ledning, ankopplingar, lite förgasar munstycken, filter, etc. Ska försöka uppdatera med lite bilder ikväll om det är nån som vill se.

511

Jag har ett par SCAT stakar, 3/8 bult. Som är orginallängd!
Beställde 5,7" men fick fel ICQ/ac märkte det först nått år senare när jag skulle använda dom så gick ju inte att klaga direkt.
2900:- eller bytes mot 5,7".

512

MrPete skrev:

Så var det ett litet lass med grejer som kommit då, allt såg fint ut och kommer sitta bra sen när jag börjar att plocka ihop den nya motorn.

Det enda som jag behöver skaffa mig nu för att kunna sätta ihop ett longblock är kamaxel och vevstakar, 5,4" med chevajournaler.

Sen är det givetvis en del krims runtom.. så som bränslepump, filter, regulator, ledning, ankopplingar, lite förgasar munstycken, filter, etc. Ska försöka uppdatera med lite bilder ikväll om det är nån som vill se.

Antar att du iallafall hittade något på marknaden...?  ;-)

513

Niklas, sånt är riktigt tråkigt att upptäcka! De är nog i dyraste laget för min budget som det ser ut nu tyvärr... även om jag är medveten om att det är riktigt fina grejer :-) Det var ett set 5,7" i paketet som kom härom dagen, fast det var till en annan nisse :-P

Mettis, Ja jag köpte 4st dzus-fästen, alltid nåt :-) Stod och höll i en blå holley, priset var 300:- men jag var tveksam på skicket.. ångrade att jag inte tog den och när jag kom tillbaka var den såld.. Annars var det mest raggarbilgrejer. Tack för titten i garaget förresten, det såg trevligt ut och det ska bli kul att se din karossänkta bil i sommar.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1655971_10151884092266636_220015134_n.jpg

514

Hämtade förresten även upp ett nytt 1,5/8" merge-system på vägen dit, tackar Dominate här på forumet för affären och att han mötte upp för att lämna det :-)

515

Jag har inte bråttom med vare sig sälja eller skaffa nya!
Så får du hem ett par likadana i 5,7" för bättre peng så funkar det också.
Dom kostar $290 så slipper du tull/moms och med låg frakt så blir dom ju billigare i dagens kurs.

516

Jag ska ha det i åtanke Niklas :-)

517

Tänkte passa på att uppdatera lite nu när man handlat och iaf grejat lite grann :-)

Tryckplatta steg II, kep med armar. 2500lb
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2396.jpg

Nya ram- och kamlager. 0,50 över på block, std mot vev och 1mm axial. kamlager med dubbla axiallager
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2401.jpg

2st 2" flänsar jag tänkt använda när jag bygger ihop en "hide-away" dämpare i hjulhuset, enklare om den är delbar när man ska ha i/ur motorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2400.jpg

packningssats motor och två extra uppsättningar ventilkåpspackningar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2399.jpg

Nya Web cams lyftare
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2398.jpg

Röda glas till baklyktorna
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2404.jpg

AN-adapter till tanken, strlk an8.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2403.jpg

Nytt avgassystem 1,5/8" blev det denna gången
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2408.jpg

Ny vevaxel, 78mm slag med cheva-journaler och 8 stift mot svänghjul, 4340 chromoly.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2402.jpg

92mm kolvarna demonterade, ska rengöras noggrannare innan jag viktjusterar dem
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2397.jpg

Motorblocket har jag börjat fila lite i för att ge utrymme till det längre slaget, dock inte färdigt eftersom jag inte har vevstakarna än och vet exakt hur mkt som behöver tas bort.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2406.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2405.jpg

Tog även in mellanplåten bak då den bara kapade loss i somras för att underlätta det minst sagt stressiga motorbytet.. Föregående ägare tyckte om spackel verkar det som.. 3-4mm på sina ställen.. borde väl skaffa en ny egentligen.. eller iaf en bättre begagnad.. Återstår att se vad jag gör med det.

Mellanplåten ska ju fästas lite snyggare än innan också, så jag köpte 4st dzus-fästen när vi var på marknad i Norrköping.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1655971_10151884092266636_220015134_n.jpg

Så det är väl en del av det som hänt det senaste.. jag har även börjat snygga till motorrummet på bubblan.. satt lite isolering på brandväggen. Ska kapa bort lite gamla dåliga kablar, dra nytt och fästa upp lite snyggt. Nya luckor till hjulhusen måste tillverkas eftersom jag tog upp hålen lite större än sist.

Lämnade iväg två st släta fälgar till Wall smide i Varberg också, de breddas till 8,5" och ska sitta bak med 235/60 tänkte jag :-) Hämtar fälgarna i nästa vecka om jag hinner.

518

Hoppas jag!

Du har inte funderat på att använda V-bands klämmor istället?
Jag tycker det är bra mycket enklare att skruva med än vanliga flänsar.

Med 78mm vev och chevajournaler behöver man nästan inte ta något alls i blocket.

519

Se där ja, då kanske det räcker med det jag tagit nu då :-)

Tja, jo v-bandsklämmor är smidigt.. tänkte inte på det, hehe

Om jag nu skulle hålla utkit efter 5,7" är det H-profil, 4340 och arp som gäller antar jag? Själv vill jag nog ha I-profil, de är lättare. Har även sett 5,325" stakar, blir ju ett par mm kortare och jag slipper ha tjocka shims under cylindrarna.. rod-ratio blir då 1,734 vilket är bra för sugmotor. Får se hur det blir som sagt..

520

Kommer bli en sweet motor. gäller ju att inte stressa sönder sig den här gången dock.

Va hoppas du på för pulver ur den ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

521

Motorbyggen är alltid intressant i en projekt tråd ICQ/ab Vilket komp kommer motorn att
ligga på?

522

Riseabove, ja det kommer förhoppningsvis skrämma en o annan medåkare framöver, hehe.. effekt är svårgissat.. hänger ju mkt på locken såklart och varvtal.. Över 150hk och gärna närmare 200 skulle ju va hejdlöst kul :-D

Fidde, visst är det så, det är ju vad jag själv tycker är roligast att göra.. det beror iofs också på att jag saknar ordentligt garage och verktyg för att syssla med stora karossjobb, det hade nog varit kul det med annars.

Kompressionsförhållandet med de grejerna jag har om jag låter bli att ta ur förbränningsrummen nåt blir 10,4:1
Det ligger ju nära min målsättning på 10:1, så med lite "unshrouding" av insugsventilen blir nog förbränningsrummet lagom för det. Squish tänkte jag försöka få strax under milimetern.

523

Mitt i funderandet kring val av stakar och kamaxel kom jag på att jag måste åka till Varberg och hämta mina breddade fälgar snart :-)

Klurar lite på vad jag ska ha för däck bak.. lite rake och frigång under bilen är aldrig fel.. men det ska ju få plats också.. hehe..

Fälgarna är breddade till 8,5"

Däcken jag funderar på är antingen 225/60 eller 235/60, det är i princip de storlekarna som finns att välja på för överkomliga pengar. På bilderna har jag jämfört med vad som satt på innan (185/65 på 15x6,5).

bild 1 är 225/60, bild 2 är 235/60

Post's attachments

willtheyfit.gif, 17.49 kb, 320 x 450
willtheyfit.gif 17.49 kb, 817 downloads since 2014-02-24 

willtheyfit1.gif, 17.46 kb, 320 x 450
willtheyfit1.gif 17.46 kb, 799 downloads since 2014-02-24 

524

Fick ju hem beställning på lite delar nyligen. Så jag tänkte lägga i veven i blocket för att kontrollera frigång.. stötte på patrull med främre ramlagret.. Det gick inte i.. Har läst att man kan behöva bearbeta axiallagret på den.. men den gick inte ner på andra ledden.. Mätte lagret och konstaterade att det var 65,60mm, dvs 0,10mm för stort!
Mailade Dalhems om detta och de kunde konstatera att de silverline-lager med 1:a överdimension de hade var för stora också. Så jag får nya så fort de får hem från leverantör. Vill ha Silverline då de är s.k. "steel back", dvs mittenlagret har ett stållager ytterst.

Sög till i köptarmen också.. så jag råkade slå till på en blå holley bränslepump samt rakskurna drev till kamaxeln :-D

http://i.ebayimg.com/t/VW-1600-Type-1-2-and-3-Steel-Straight-Cut-3-Bolt-Cam-Gear-Set-/00/s/MTQyMFgxNjAw/$(KGrHqJHJCgE9!MFGW2FBPSC6ItmdQ~~60_12.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Holley-12-812-1-Fuel-Pump-Electric-Blue-External-Inline-110-gph-Gasoline-Kit-/00/s/NDAwWDQwMA==/z/ao0AAMXQfvlSghOr/$_12.JPG

525

Rakskuret låter fränt och pumpen mycket.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G