1

Har en plan om att renovera en 1300 ep (igen) till min -67a.
En motor jag kan lita på i många många mil.
Sen om det blir idag el sommar el nästa vinter spelar ingen roll...
Är inte alls ute någon effektökning, utan mest en org renovering.
Men sen fick jag en fundering. När man ändå ska köpa cylindersats...
Passar det med en 1641 sats rakt på? Inga mod med toppar osv, utan bara skruva på o åka?
Fick för mig att effekten kommer väl inte direkt öka, men lite vridmoment o vinna.
Om man bör/ måste byta nåt för att få det o passa så skriv gärna vad. Förgasare etc.

vw typ-1 1967

2

1600-cyl/kolvar passar men du måste ha 15-1600 toppar om du inte vill borra upp dina 1300-toppar.Om du vill göra en seriös renovering så måste du även riva vevhuset och arborra detta..

3

stickan skrev:

1600-cyl/kolvar passar men du måste ha 15-1600 toppar om du inte vill borra upp dina 1300-toppar.Om du vill göra en seriös renovering så måste du även riva vevhuset och arborra detta..

Ja, absolut! tanken är att riva motorn helt och även borra.
Frågan är ju då bara om det är "värt" arbetet o byta. Kan lika väl leta upp en 1600 o renovera ist. Förlora dock vitsen lite då tanken är o ha en till synes orginal motor.

vw typ-1 1967

4 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-27 11:55:05)

Jag kan absolut inget om att renovera motorer, men här är mina 50 öre.

Om man skall renovera kan man nästan lika gärna utgå från ett 1300 block. 1600 motorerna är oftast dyrare, 2,5-4000kr är väl inte ovanligt att folk begär för en orenoverad rova i okänt skick. Skall du då renovera blocket vill eller behöver du säkert även ha nya cylindrar/kolvar, sen behöver topparna ses över, nya ventiler och styrningar etc + att de kanske har sprickor och du åker på att köpa nya.. Och vipps hade du lika gärna kunnat utgå från 1300 blocket (med nya toppar och cyl, blir ju även det en 1600) och pengarna som en 1600 kostar kan läggas på en cyl sats och toppar. Behåller du blocket har du ju även "rätt" motornummer, får du för dig att trimma så är det ju till det yttre "bara en 1300". Vill du att det ska se hyfsat orginal ut så kör på 1600ep toppar.

..hittar du en 1600 industri med få gångtimmar så är väl det troligtvis ett bra köp.

5

Största vinsten med att byta till 1600 är dubbelreducerat block (bättre kylning!)
Vet inte om det fanns på 1300:an.

Learning by experience is a great way to spend money...

6

Fattigmansporsche skrev:

Största vinsten med att byta till 1600 är dubbelreducerat block (bättre kylning!)

Jo förvisso, men spelar det så stor roll vid en org renovering? Är inte det viktigare om man ska trimma?
men kan ju aldrig vara till det sämre!

vw typ-1 1967

7

Fattigmansporsche skrev:

Dom nyare 1300-motorerna med dubbelporttoppar har också dubbla reduceringar och doghouse-kylare.

8

Vilka årsmodeller satt det 1300dp?
Passar dom topparna direkt på en 1300ep?

vw typ-1 1967

9

Dom kom 1971 på 1302. Ja topparna passar på en äldre 1300 EP om du byter dom övre mittre pinnbultsparen..

10

Har en komplett 1300dp ståendes om du är intresserad

11

Banco skrev:

Har en komplett 1300dp ståendes om du är intresserad

Börjar ju luta åt att jag kanske skulle skaffa nått sånt o bygga på ist.
Kan vara intressant. Fungerande? Nått glapp? Värmekammare? Skick?
Och framför allt, pris?

vw typ-1 1967

12

Passar 1600/1641 cyl på en 1300dp? Någon som vet?

vw typ-1 1967

13

Malman80 skrev:

Ja blocken är lika men inte topparna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:
Malman80 skrev:

Så om man vill få på större cyl så är det på med ett par 1600dp toppar då bara? Bolt on?

vw typ-1 1967

15

Malman80 skrev:
Svwerker skrev:
Malman80 skrev:

Så om man vill få på större cyl så är det på med ett par 1600dp toppar då bara? Bolt on?

Jepp!
Man skall kolla en 1300:a motor innan man kasserar - jag har hittat flera block som inte är uppslagna, troligen pga lågt effektuttag (eller snälla ägare?-)

16

Då måste du ha haft en jävla tur Mettis.Sen 1965 så har jag bara hittat 3 vevhus som inte behövde en arborrning och inget av dom var från en 1300-motor... ICQ/ab

17

Malman80 skrev:
Svwerker skrev:
Malman80 skrev:

Ja det är korrekt uppfattat. Så länge cylindrarna är sk. slip-in så funkar det. 13-15-1600-blocken har alla samma mått i det hänseendet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Kanon! tack alla för svar på mina dumma funderingar  ICQ/ad
tanken är att detta ska bli en seriös renovering, så arborrning är det första som ska läggas pengar på isf.
Någon som har provat dom billiga motorsatserna som finns o köpa? komplett med kolvar cylindrar o toppar osv? Lockande priser på runt 5000 får en o fundera... Duger till standard byggen kanske?

vw typ-1 1967

19

Jag har ett par 1600 toppar i bra skick om du är intresserad av de med

20

Banco skrev:

Jag har ett par 1600 toppar i bra skick om du är intresserad av de med

Default/lol Pm:a vad du vill ha för dom me då, så får vi se!

vw typ-1 1967

21

mettis skrev:
Malman80 skrev:
Svwerker skrev:

Jepp!
Man skall kolla en 1300:a motor innan man kasserar - jag har hittat flera block som inte är uppslagna, troligen pga lågt effektuttag (eller snälla ägare?-)

Hur ser jag på mitt block om det är " uppslaget " hur mäter jag lagerlägena? Då alla pratar om arborrning är det ju jävligt viktigt , vad jag förstått!

Loud pipes save lifes

22

IRONCROZZ skrev:
mettis skrev:
Malman80 skrev:

Jepp!

Hur ser jag på mitt block om det är " uppslaget " hur mäter jag lagerlägena? Då alla pratar om arborrning är det ju jävligt viktigt , vad jag förstått!

Blir en mörk rand efter lagerna, känner du en kant där så är det dax. Eller så gör man så att man borrar ändå, inte det dyraste i en motorrenovering direkt...

vw typ-1 1967

23

IRONCROZZ skrev:
mettis skrev:
Malman80 skrev:

Jepp!

För att få helt korrekt förspänning på lagren så är det hundradelstolernser på diametern och det är inget man känner. Mäter gör man lämpligen med micrometer eller korrekt inställd indikerande 2-punktsmätare, då kan man se orundhet också. Man ska alltid mäta blocket med alla skruvförband dragna till rätt moment då materialet rör sig ganska mycket.

Ali G