1

Buss 1 ska ha  stått i skogarna kring Bobyggden  och   var en  fimabil Bergströms musik.
ska ha vart en ev 1953 a. ska ha hämtats  av någon från Stockholm   Någon som vet  något om detta.

Buss 2  en vw dubbelhytt 1954:a ska  ha  startat  då  det provade bussen innan lastning  stod bakom en gård i Bobyggden utanför Delsbo i Hälsingland
samma  hämtade denna  buss   någon  här  som vet något om desssa två bussar

2

Vem undrar? Default/hmm

Med risk för att verka grinig så vill jag nog påstå att du har större chans att få svar om ger en kort presentation av dig själv så att forumfolket vet vem man hjälper.

Var håller du till? Man kan fylla i detta när man reggar sig (förstår inte varför folk har så svårt med detta ICQ/ad )...

Lycka till!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

Kanske dags att göra det obligatoriskt att fylla i vilken stad man bor i? Default/hmm

Men vore kul att åtminstone se bild på bussarna som nämns! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Jag skulle oxå vilja se bilder, iaf på en 54 dubbelhytt  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Jag tänker spontant, kolla upp fakta i ämnet.

Jag tvivlar att det ovan stämmer!
Dubbelhytt fanns inte 54. (Då endast som karosseribyggda eftermarknads) Startad.....  HAHA.....

Jag själv har hört om två lyxbussar i Delsbotrakten typ sandnäs som skulle varit ägd av en gubbe.....

Tror dom kan berätta historier i den trakten.....

Som Peter skrev, mera info om dig, och mera info om infon du kavlar ut här vore prima.
För, jag personligen synar å det grövsta att två typ2 or från före 55 skulle vara hämtade från Delsbo 2013...

Lycka till

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Hämtades inte en BD lyxbuss (åtminstone delar av en) i dom trakterna förra året? Hörde åtminstone några rykten om det av en som bor i trakten  ICQ/ae

Har inte sån stor koll...

7

Då jag bor i Hudik trakten (några mil från Delsbo/Obygda) och har sedan många år hört rykten om en splitt dubbelhytt i Bobygden blir man ju onekligen lite nyfiken om ryktet stämmer. Jag har fiskat med jobbar kompisar från bobygden men ingen som hört eller sett nån :-( -54, jo jo.. men en -64 kanske? oinvigda har ju gärna en förkärlek till att tro att alla luftkylda vw är 50 tal och har delad framruta även om det är en -74 eller delad bakruta på folkvagnen för det hade minsann deras 59:a!

8

Jag har varit i de trakterna åxå ang. långtidsparkerande VW 's men har inte bärgat hem de två du pratar om så just det vet jag inget om.. 

Vill du ha bilder eller insueras det stöld eller vad är du nyfiken på?

You´ll never know...

9

Hejsan!
Jag  undrade för jag  tyckte  det verkade märkligt då jag pratat med fd ägaren och vad jag vet  byggdes  dubbelhyten först 1958. men jag  frågade bara  och sedan hugger ni som kobror.
Tydligen är  det mycket viktigt för er att veta  vem som skriver och vem  ni komuniserar med och vad jag kan se  så har  ni gömt er bakom konstiga namn allihopa . Jag bara  undrade  bussarna är köpta  och jag vet ju en del som skicar bussarna utomlands och  jag tycker det känns trist.
Jag undrade men fick ju inget bra  svar . så ok jag  tolkar det som att ni  vet om dessa bussar men  håller tyst  för  det verkar vara  bästa medicinen.
Jag har mina bussar  varav  två körbara . Synd att ni verkar  så aggresiva.
Har  pratat med  några  som är med här  och de verkar trevliga  och jag  tror  ni alla är  det men  är  det viktigt att veta  vart man bor  så finns jag i Södra Hälsingland.
Jag  fick en undran om dubbelhytten kunde vara  en ombyggd bil  på någon av sveriges karosseriverkstäder.
Men  jag  skiter i det . Lägger  snart upp mina trådar  och hoppas  kunna  få Hjälp då av er  med  delar . m,v,h  Beredskapsbussen ICQ/ab

10

Måste hålla med om att det var riktigt tråkiga svar i den här tråden....

11

pät skrev:

Måste hålla med om att det var riktigt tråkiga svar i den här tråden....

Innstämmer

12

vw-typ 2 beredskapsbussen skrev:

Hejsan!
Jag  undrade för jag  tyckte  det verkade märkligt då jag pratat med fd ägaren och vad jag vet  byggdes  dubbelhyten först 1958. men jag  frågade bara  och sedan hugger ni som kobror.
Tydligen är  det mycket viktigt för er att veta  vem som skriver och vem  ni komuniserar med och vad jag kan se  så har  ni gömt er bakom konstiga namn allihopa . Jag bara  undrade  bussarna är köpta  och jag vet ju en del som skicar bussarna utomlands och  jag tycker det känns trist.
Jag undrade men fick ju inget bra  svar . så ok jag  tolkar det som att ni  vet om dessa bussar men  håller tyst  för  det verkar vara  bästa medicinen.
Har  pratat med  några  som är med här  och de verkar trevliga  och jag  tror  ni alla är  det men  är  det viktigt att veta  vart man bor  så finns jag i Södra Hälsingland.
Jag  fick en undran om dubbelhytten kunde vara  en ombyggd bil  på någon av sveriges karosseriverkstäder.
Men  jag  skiter i det . Lägger  snart upp mina trådar  och hoppas  kunna  få Hjälp då av er  med  delar . m,v,h  Beredskapsbussen ICQ/ab

Inte så konstigt att folk blir försiktiga och fundersamma när en nyreggad ingen känner till ställer en sådan fråga, vilket kan vara av flera olika anledningar  ICQ/ab
Men nu vet alla lite mer och så ser vi fram emot dina bilar i egna trådar, välkommen  ICQ/af

13

Tänk så tokigt det kan bli..hoppas du kan fördra att "vi" var kanske lite försiktiga i överkant,ser fram mot din tråd..och naturligtvis..välkommen! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

14 Senaste redigerad av EDman (2014-01-26 00:03:00)

En bild på bergströmsbussen från en trevlig vwsafari förra året ICQ/ab safarin avslutades med att dregla på den noslösa barndoorlyxen.

Post's attachments

Bergströmsmall.jpg, 193.53 kb, 480 x 342
Bergströmsmall.jpg 193.53 kb, 542 downloads since 2014-01-25 

15

Cool buss, nu vill vi höra mer.

Har man sagt A....  ICQ/ab

16 Senaste redigerad av EDman (2014-01-26 00:03:31)

Jag äger inte den så jag har inte mycket mer info än bilden. Vet inte om ägaren har konto här ens? vet att bumbi har en cool spionbild från sin balkong när den färdas genom ett snöigt hudik uppstagad med vad som ser ut som ett staket ICQ/ag

17

Hejsan!

Syftet var inte alls att hugga eller skrämma bort dig.
Kan bara svara för mig själv, men precis som GB skriver så för att vara ett första inlägg för en helt nyregistrerad användare som ingen vet vem det (namn eller hemvist) är så kändes inte dina avsikter med frågorna självklara.

Ingen här tycker väl att det känns kul att bussar försvinner utomlands. Vill nog påstå att den typiske splitbuss-entusiasten utanför sin krets av "förtrogna" är väldigt fåordig om bussar man vet om som står och kanske inte riktigt flutit upp till allmänhetens kännedom. Ingen vill tipsa en uppköpare som bara säljer vidare och tjänar pengar ICQ/ad

De absolut flesta av oss gömmer sig inte alls bakom konstiga namn. Visst, många har mer eller mindre fantasifulla användarnamn, men det är bara att klicka på dem för att få upp all information om var och en. Av de som kanske var lite bryska i sina inlägg är det ingen som döljer sina riktiga namn ICQ/ad

Hur som helst, kul att du hittat hit och lägg gärna upp en eller flera projekttrådar om dina bussar. Det är alltid inspirerande och det kan åtminstone jag behöva så här års ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

18

Ja det kanske blev lite 'felaktig' ton men det kan vara lite svårt att formulera sej i text, både från trådskaparen och oss andra..men nu vet vi! :-)

Bergströms bussen är väl en sen '50 talare och står väl nu i Hudiksvall som Edman sa. DH'n vore ju kul att få reda på var den tog vägen åxå men det kanske kommer fram.

Sen tog ju jag reda på en '56 buss nån kilometer därifrån, den som Spaan nu har, och jag har varit med att skära sönder en Split bubbla ännu nån kilometer bort samt att jag vet att en annan split hämtats därifrån nåt år innan så det verkar varit tätt med Volkswagen vrak där i Obygden! B-)

You´ll never know...

19

Det var ju tydligen mindre uttrycksam hälsing som skrev att en vw buss kan vara värd 1,5 miljoner eller liknande, så det kan ju vara därför alla hämtarhem bussar illa kvickt.

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

20

Jag tycker att det är bra att "alla" börjar veta värdena på vwbussar.

Då börjar fler nysta efter dom och det kommer fram fler.  Det märks ju på blocket. Vissa har räddat bussar för att dom har hört att det är en massa pengar i dom, och försöker sedan få 60 000 för ett -66 vrak.
Problemet är ju att dom inte ser skillnad på en -67:a och en -54:a och att dom inte får dom pengarna stör inte mig. Bussen har ju kommit fram ur skogen. Det är det viktiga.

Dom som stör sig på att folk vet vad dom är värd, är väl mer dom som vill fynda. Eller? 

Jag är mer nöjd över att jag får tag på dom prylarna som jag behöver.

Det är ju positivt om nån tex röjer upp efter nåns dödsbo och upptäcker en massa Vwprylar. Nu vet dom kanske att prylarna kan vara värda en del, så då försöker dom sälja dom. Tidigare har nog det mesta bara gått till skrot, eller så har nån vw entusiast haft tur och fyndat.

Så för min del får man gärna berätta för alla man känner att det nyligen gick ett -52 lyxobjekt för ca 1,3-1,5 miljoner....

21

Olyckligtvis så råkade även du skapa ett namn som inte säger vad du heter (om inte dina föräldrar döpte dig till vw-typ 2 beredskapsbussen )
Då kan man snacka om tuffa lågstadieår  :-)

Ursäkta om jag kapar tråden med ytteligare en fråga men jag undrar om det är någon som vet vem som köpte loss den sista någorlunda hela bussen som stod på Bloms i sommras ?
Tittade på den och konstaterade att den går ju att rädda o frågade om pris sa de att den är såld.
Bussen hämtades veckan efter och det var mycket bra att den kom ifrån skroten så att det finns en chans att den renoveras.
Om den hamnar i England, Danmark eller i Skåne spelar inte nån större roll. Bara att den som äger den vårdar den.
Vänliga hälsningar/Patrik

22

Var det inte den som det startades en projekttråd om här på boxerville?

23

Kanske trådskaparen har koll på?

Tel 07noll357185ett

24

Nu minns jag inte exakt bara därför.
Men vet en i Hudik som hämtade hem antingen en enkel eller dh 65a före årsskiftet iallafall. Skulle vara helt komplett. Tror den gick att starta upp också.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

25

När man pratar om..
Han jag nämnde som hämtat en enkel eller dh kom in och hälsa på mig på jobbet för en stund sedan.
Så passade på att fråga.
En grön DH, 65a från Sveg var det iaf.

Och min buss som Helsing hittade tag i och som jag bärgade i höst här är blå upptill och vit nertill, en 56a. Stod mellan Hudiksvall och Delsbo.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019