451

Satt och funderade på vad som är kvar nu... Har säkert missat en del...

1)    Ny koppling med tryckplatta – med ring.
2)    Nya däck
3)    Nya rutgummilister + dörrgummin och under lyktorna.
4)    Ny startmotor
5)    Regbesiktning
6)    Ny framruta vänster
7)    Effektmotstånd
Default/af    Lampor
9)    Bowden tube
10)    Delar till podden
11)    Lås motorlucka
12)    Betala jobb för spindlarna
13)    Bromsrör + svetsa fästen i fram
14)    Tanken! Rengör invändigt + POR15?
15)    Blästra och pulverlacka fälgar
16)    Svetsa lastdörren
17)    Laga handtagen till förardörr
18)    Huvudbromscylinder – vad skall man använda?
19)    Växellådsolja
20)    Skruva ihop resten av motorn
21)    Hastighetsmätarwire
22)    Svarva distanser till porschebromsarna
23)    Övervik frontskinnet
24)    Spackla och blenda in reparationer
25)    Bygga om framsoffa underdel
26)    Montera elsystem
27)    Byta packbox invändig axel växellåda
28)    Installera pedaler
29)    Låsring kopplingsarm + byta fjäder.

Hinner man detta till april... Hmmm?

Alte Liebe rostet nicht!

452

Lätt.. Det är ju max två helgers jobb.  ICQ/ad

utan vw just nu... :-(

453

johan_l skrev:
nizekustoms skrev:

Jobbarkompisar kan vara rätt oförstående till vad man håller på med ibland. Fick en skön kommentar idag när jag visade bilder på vad jag gjort med bussen under julen... "Vad är det där rostiga runt all ny plåt då? Är det den som är bussen?" :-)
Tack för den...

Var vi fler "förstående" på din gamla arbetsplats?  ICQ/ab   

fast nästan ingen förstår vad man gör när man visar en bild på ett skogsvrak man vill rädda... är det ens nån procent av befolkningen tro?

Ser bra ut iallafall... vad du jobbar på bra!

På sin höjd någon tusendels av befolkningen "förstår" de frågor som vi ser som banaliteter.

Den vanligaste (korkade, om man vill) frågan jag fått och som "Dahlströms Grävmaskiner BD" ofta kommer att trigga är:

"När ska du lacka den?" (frågan är egentligen inte korkad, visar bara hur vanliga människor tänker)

Har inte kommit på ett fyndigt svar än, ett svar med snärt utan att för den sakens skull svara elakt.

Däremot svarar jag alltid när jag blir tillfrågat "Vill du sälja den?" eller "Vad kostar den?":

"Hur mycket tjänar du per år?"  Default/lol

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

454 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-01-08 15:54:07)

Jag brukar likna omlackering med att måla om gamla möbler. Det har ju Antikrundan lärt ut att det är ajaj! Det kan nog gemene man förstå  :Di

Alte Liebe rostet nicht!

455

Jag brukar dra historien om avlutade dalaskåp och andra möbler.....Då tänker de flesta om  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

456

Exemplen med möbler är klockena ska citera de. Tror att den fina Dahlströms Grävmaskiner BD kommer att trigga sånna korkade frågor.

Jag brukar säga att omlackering är lika naturlig som en 50+ dam som opererar silikonpattar som en 20 åring, man ser det från månen att det är fel. Eller lika naturligt som Wonna I de Jongs vita fejktänder. Förskräckligt! Tusen gånger hellre att ha sin naturliga elegans och pondus. Men ibland kommer lackfrågan från den sortens som sprayar rosenvatten på pitten när de har pissat.  Default/lol Då tycker man synd om de, de borde veta bättre, det är ren okunnighet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

457 Senaste redigerad av Hellberg (2014-01-08 21:09:14)

finns väll tillfällen då en omlackering gör sig bättre än den ''naturliga elegansen'' måste jag väll erkänna, men denna har potential! bör verkligen inte lackas om ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

458 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-01-10 13:01:50)

Stor dag igår... Jag riktade upp motorluckan som mer sett ut som ett pringles chips mer än något annat. Detta efter att någon förmodligen brutit upp luckan med kofot eller liknande då denna varit låst. Kanske på jakt efter motorn som ju är spårlöst borta.

Det finns mer att göra på den men det får vara så länge. På bilden är den bara iställd i hålet. Gångjärnet skall svetsas på luckan och sedan kan den hängas in.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1157238.jpg

Ingen här som sitter på ett handtag med nyckel?

Nu börjar den se ut som buss igen.

Alte Liebe rostet nicht!

459

Najs Nico ICQ/ag

460

Här jobbas det på!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

461

ICQ/ag det tar sig!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

462

Ibland måste man även pilla med småsaker... Ett av mina öppningsbara sidofönster var inte av friskaste sort. Rutan utslagen, ramen rostig och låsbeslaget sönderbrutet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1163034.jpg

Som tur var hade jag ett gamalt låsbeslag från ett skogsvrak. Det var ju dock inte heller purfriskt så det blev till att först befria det från sin karossida och sedan friska till gängor m.m...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1163033.jpg

Med lite värme och olja så fick jag det nya att tillslut fungera fast det bott i skogen i många år. Det var kvalite förr.
Värmebehandling fick det även bli på gångjärnet till fönstret men nu rör det sig i alla fall.
Frågan är nu om man inte skulle lyda GB:s råd och köpa hela ramen med glas och allt så att man slipper 100 timmar på en liten sidoruta.

Vad hände mer då. Jo jag har börjat spackla en del på karrossen. En lackerare håller på att blanda den blåa färgen åt mig. Det blir en färgmatchad blå med massa mattmedel i.

Sedan vände jag fokus till styrstång och styrsnäcka. Jag påmindes om att jag ju glömt att göra bulan i framgolvet för den uppflyttade styrboxen innan jag lackade golvet underifrån. Nåja... med ett välplannerat snitt så skall det ordna sig.

Idag hoppas jag också att T1-spindlarna kan lämnas till en kille som lovat hjälpa mig med brotchning och planslipning.

Nu är det riktigt kul att gå och småpilla med småsaker hit och dit. Snart smäller det bara till så sitter förhoppningsvis styrstag och rattstång på plats med spindlar och framskivorna.  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

463

nizekustoms skrev:

Frågan är nu om man inte skulle lyda GB:s råd och köpa hela ramen med glas och allt så att man slipper 100 timmar på en liten sidoruta.

Fast det är alltid speciellt med OG... och lite skillnad när man ska göra 8st  ICQ/ad

464

En garagekamrat till mig har(eller iaf har haft?) två st fina poput till BD. Jag tror nästan att dom är samma färg oxå..
Han försökte sälja för nått år sen utan framgång, så om dom finns kvar så kan du säkert köpa.

Garagkamraten i fråga är från Stockholm, har långt grått hår och gillar udda bilar ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

465

lasslo skrev:

En garagekamrat till mig har(eller iaf har haft?) två st fina poput till BD. Jag tror nästan att dom är samma färg oxå..
Han försökte sälja för nått år sen utan framgång, så om dom finns kvar så kan du säkert köpa.

Garagkamraten i fråga är från Stockholm, har långt grått hår och gillar udda bilar ICQ/ad

Aha... Då vet jag vem det är. Hur upprättar man kontakt med honom? PM:a gärna ett nummer.

Alte Liebe rostet nicht!

466 Senaste redigerad av Demian (2014-01-24 13:06:41)

nizekustoms skrev:

Vad hände mer då. Jo jag har börjat spackla en del på karrossen. En lackerare håller på att blanda den blåa färgen åt mig. Det blir en färgmatchad blå med massa mattmedel i.

Jag skulle nog ta färg utan mattmedel. Kör du med mattmedel, så blir färgen ganska död.  Jag tror det är lättare att matcha in en blankfärg. Då kan du själv matta ner den till rätt grad av blankhet med slipduk. Då kan du samtidigt matta ner originalfärgen runt bättringen. Polerar du sedan upp båda ytorna lite, så flyter dom ihop bra.

Kör du med mattmedel, så måste du ju anpassa originallacken till bättringen, och det borde ju vara svårare.  Och sedan så kommer du aldrig att kunna polera bilen, för då framträder den matta bättringen....

467

nizekustoms skrev:
lasslo skrev:

Aha... Då vet jag vem det är. Hur upprättar man kontakt med honom? PM:a gärna ett nummer.

Jag skickade just kontakten på SMS, hör av dig om det inte kom fram.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

468

Här är jag! :-)
Skickar (som meddelat) bilder på poputisarna så fort jag tagit mej till garaget...
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

469

Arbetet fortskrider...
Jag köpte nyligen en CSP 22 mm dubbelkrets huvudbromscylinder. Den var ju till 55-67 splitbuss enligt dem (för deras skivbromskit). Dock tyckte jag det borde passa barndoor med.
Shit... när den kom hem såg det ut som att hjälpstyrarmen på framvagnens styrpinne skulle gå emot HBC vid fulla rattutslag så det såg faktiskt inte ut som att det skulle gå.

Jag insåg att allt måste testas på plats. Alltså måste rattstången upp så att fulla rattustlag kunde testat med ratten och inte bara med hjälpstyrarmen.

För att få till det var jag tvungen att fixa bulan i golvet eftersom jag tydligen glömt det i stressen och pressen när undersidan lackades.  ICQ/ac
Nåja. Det var en snabb sak. Så nu var det bara i med ratten och styrinrättningen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1166051.jpg

Till min stora glädje såg jag då att styrsnäckan begränsade hjälpstyrarmen betydligt mer än vad jag trodde. Detta lär fungera fint!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1166052.jpg

HBC:n var alltså rätt mycket bolt-on helt plötsligt. Pedalen med tryckstången passade rakt i.

Då så... Då var det bara att lacka rattstång och styrsnäcka så att det kan åka in i bussen snarast. Jag skall nog dock försöka lacka lite invändigt först men snart åker pedaler och allt in också.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1166050.jpg

Kul nu!

Alte Liebe rostet nicht!

470

Du kommer närmare och närmar  sommarens mål, att vara första Bd på Motalaträffen

471

MickeP skrev:

Du kommer närmare och närmar  sommarens mål, att vara första Bd på Motalaträffen

He he... Nu vet jag inte om det är mitt prio-ett mål men visst... Det ska nog inte vara något problem.

Alte Liebe rostet nicht!

472

Vill inte göra er besvikna men jag deltog med min Barndoor på Motalaträffen när den hölls vid motormuseet i hamnen, 2006?

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

473 Senaste redigerad av EskiL 109 (2014-01-31 20:16:15)

Lars Häsä skrev:

Vill inte göra er besvikna men jag deltog med min Barndoor på Motalaträffen när den hölls vid motormuseet i hamnen, 2006?

Det var tider det!

Dirren P har lite rätt i sin notering eftersom 2006 hette träffen VW Day's (6 volt).

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

474

Ser bra ut! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

475

Hög som ett hus...  ICQ/ab
Jag har gjort klart inne i kupén så att det är klart för lack. Allt är tvättat med thinner och karroserikit lagt där det skall vara. Maskeringen tog lite tid. Nu återstår bara att se om färgen räcker. Annars blir det lite fiasko men jag tror det är lugnt.

Det ska bli skönt att få detta steget ur världen för sedan gäller montering av pedaler och ratt mm. Det närmar sig klart  ICQ/ab

Lägger upp en bonusbild också på svärfars projekt som jag och grabben var och kollade på idag.

Post's attachments

image.jpg, 72.56 kb, 640 x 480
image.jpg 72.56 kb, 125 downloads since 2014-02-01 

image.jpg, 106.92 kb, 640 x 480
image.jpg 106.92 kb, 142 downloads since 2014-02-01 

Alte Liebe rostet nicht!