1

Sitter och tänker tillbaka på vilket fantastiskt VW år 2013 var. Mycket VW åkande och gott väder, ja inte resan ned till EBI #5 i störtregn då…..
Och så många goa VW entusiaster man träffat ! 

Kanske är det inte försent för en projekt tråd här på BV?  Det är trots allt en ”rullande renovering”

Det blir en tillbaka blick från när bilen rullade av Karmann Karosserie till nutid med en och annan anekdot kanske. Ska titta igenom dokumentationen jag har på bilen och se vad jag hittar.

26 Mars 1959

http://forumbilder.se/DBJJG/birth-certificate-web.jpg

September 2010

Bilen hämtas i de Småländska skogarna.
http://forumbilder.se/DBJJG/on-trailer-web.jpg


Oktober  2013

Volksworld
http://forumbilder.se/DBJJG/ghiacover.JPG

2

Men Lite mer tack
ICQ/ab
       ICQ/ad
              ICQ/af
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jösses vad fin ghia Jesper. Ser med glädje fram emot å få läsa lite anekdoter om denna fina vagn.
Kul oxå att du huserar i mina gamla hemtrakter - Alingsås.
Vad man saknar potatisfestivalerna som liten grabb ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4 Senaste redigerad av TobiasL (2014-01-20 18:41:11)

Som sagt, riktigt trevlig bil. Kul att du lägger upp en tråd om den!

5 Senaste redigerad av LowLight59 (2014-01-21 13:43:47)

Tack för era kommentarer.

Lite historia om bilen.

Det var en del dokumentation med den vid köpet så vad jag vet är att bilen levt ett liv i Norrköping, sedan i Stockholm en längre tid. Här är en liten artikel från den tiden från VWHK. Vet dock inte när, tror det är i slutet av 70 talet/början av 80.
Försökte nå damen i fråga när jag köpte bilen 2010 men hon hade gått bort.

http://forumbilder.se/DBJMH/image2014-01-21-094531-1.jpg

Under 90 talet sågs den i VW kretsar. Tobias skickade en film från Gärdet där bilen fanns med. -99 hamnade den i Småland där den blev stående i 10 år tills jag kunde köpa lös den. Då hade den stått i kallgarage under de åren och dragit på sig en del. Men jag slog ändå till på detta objekt då det var relativt lite rost och bilen var komplett, körbar och med original inredning, motor+låda.

Väl hemma efter en avspolning började planerna smidas. Då inredningen ändå var relativt hel, solblekt javisst men intakt. Så jag valde att köra på linjen att behålla bilen så mycket som möjligt som den var, men uppdatera den med nytt chassi, motor och låda plus lite features.

http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-72396600-1325501180_thumb.jpg
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-55002600-1325504544_thumb.jpg

Ska kika igenom lite byggbilder och försöka lägga upp några eftersom.


Avslutningsvis ett hopp till nutid angående Ghian.

http://www.volksworld.com/blog/1959-low … t-of-2013/

6

Har sett den på Fanfest och kan bara stämma in hyllningskörerna, otroligt fin bil ICQ/ab

7

Fantastiskt fin bil! Har en exakt likadan själv som stått och mognat till sig sedan 1988. Kommer väl ut på vägarna .....snart:-)
Bra val med inredningen. Att du behöll. Original är jääävligt svårt att trumfa. Patinan på densamma ger bara det där lilla extra.

8

Inget du vill sälja eller????

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

9

Icke sa Nicke;)

10

Jonas Burman skrev:

Fantastiskt fin bil! Har en exakt likadan själv som stått och mognat till sig sedan 1988. Kommer väl ut på vägarna .....snart:-)
Bra val med inredningen. Att du behöll. Original är jääävligt svårt att trumfa. Patinan på densamma ger bara det där lilla extra.

Tack Jonas. Jag känner till att du har en LL också. Då ser vi fram emot att den kommer ut på vägarna snart då  ICQ/ad

11 Senaste redigerad av LowLight59 (2014-01-22 12:42:26)

Hösten 2010.  Jag hade en bild om hur jag ville bygga om bilen. Fuchs fälgarna hade jag redan samlat på mig. Uppdatering av motor + växellåda samt ett modernare chassi i kombination med bilen som den var i övrigt löd planen.  Visst önskades en ny lack också men budgeten räckte inte till. Sen vill jag gärna använda bilen också. Annars blir det lätt att det tar många år innan den kommer ut på vägarna…

Efter några telefonsamtal med en kontakt i USA bestämdes det att en 3” kortat framvagn skulle bli lämpligt i kombination med droppade spindlar och 5,5” Fuchs hjulen.

På önskelistan fanns också en större motor. Ett antal koppar java senare med PPRMicke växte konceptet fram. Vi enades om en 1955 cc (76x90.5). Jag ville ha en pålitlig maskin som man kan åka med, bra vrid på låga varv och som man kan gasa lite med i rödljusen om andan faller på.
Innan årsskiftet 2010 beställdes i stort sett alla delar till motorn samt bromsar, droppade spindlar, den 3” kortat framvagnen. Ja allt som behövdes för att skruva ihop det nya chassit och motorn (trodde jag  ICQ/ad ).
Under tiden delarna var på väg med båt till Sverige började demonteringen.  Original motor+låda och framvagn ställdes åt sidan ifall bilen ska återställas en dag.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-04970300-1325579602.jpg

I Februari 2011 bar det av till hamnen i Göteborg och hämta lådan med all godsaker.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-98547700-1325579073.jpg

12

Projektet rullade vidare lite lagom under våren 2011. Verkar vara lite dåligt med bilder av och till men några har jag.

Alla chassi grejor och motorplåtar etc preppades och skickades iväg för lack i blank svart.  Under tiden lite rost att åtgärda, tex bakre chassifästen och på höger framskärm.

http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-56938400-1325595711_thumb.jpg
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-28155600-1325595874.jpg

Nästa jobb var dörrarna. De hängde riktigt illa vilket gjorde de svåra att stänga och rutan lirade ej med taklinjen.  Just dörrpassning verkar inte vara så vidare bra från fabrik heller när det begav sig men nog inte så här illa.
http://forumbilder.se/DBJSO/dorr.jpg

Jag började med att se över dörrgångjärnen så att glappet i dessa försvann.  Det var omöjligt att få parallella dörrspringor så det blev en kompromiss till slut. Fick dock justera karossen i nedre hörnet.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-33958800-1325580199.jpg

Vid tidigare ägares rostlagning hade pressningen för Ghia emblemet försvunnit.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-57352600-1325580448.jpg

Här var ett annat bekymmer. Skulle byta skraplisten/tätningslisten mot rutan. Den gummilist som går att köpa idag (repro) har helt fel form… Fritt flöde för vattnet att rinna ned i dörren. Lösningen blev till slut att modifiera en list från 60 talarna.
http://forumbilder.se/DBJSO/20120614-194857.jpg

13

Fin bil som jag anser skulle vunnit Ghiaklassen på BR Mantorp!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

14

EskiL 109 skrev:

Fin bil som jag anser skulle vunnit Ghiaklassen på BR Mantorp!

Jaha, vann inte Jesper ghiaklassen? Visst fick bilen nått pris på Bugrun, jag trodde det var ghia priset?
Vem vann iår då? Den norska cabben?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Bästa motor, vilket inte var fel.
Norska blå cabben vann Ghia, ja.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

16

EskiL 109 skrev:

Fin bil som jag anser skulle vunnit Ghiaklassen på BR Mantorp!

ICQ/ab  ICQ/ab  Blir det du 2014?

17

Skitul tråd!
Vill bara lite beskäftigt flika in och påstå att dörrpassningarna visst var bra från fabrik. Var det nåt grabbarna i Osnabrück var duktiga på så var det att banka till karosspassningar och tenna. Sedan var bilarna lite mjuka i konstruktionen vilket gjorde att saker och ting började "hänga" efter ett tag. En vanlig grej är till exempel att gliporna kring motorluckan
fuckat upp i hörnorna där den "viker ner". Detta på grund utav att karossen "säckat ihop" där. Dörrhål likaså. Finns till och med ett verkstadsblad från VW som beskriver hur man skulle fixa till dörrhål som hängt sig (vanligast på cabbarna såklart).

18

LowLight59 skrev:
EskiL 109 skrev:

Fin bil som jag anser skulle vunnit Ghiaklassen på BR Mantorp!

ICQ/ab  ICQ/ab  Blir det du 2014?

Den kommer inte vara klar till sommaren.
Siktar på 2015!

Sedan får vi se hur bra den blir.

Fan vad åren går.... ICQ/ad

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

19 Senaste redigerad av EskiL 109 (2014-01-27 12:57:14)

Jonas Burman skrev:

Skitul tråd!
Vill bara lite beskäftigt flika in och påstå att dörrpassningarna visst var bra från fabrik. Var det nåt grabbarna i Osnabrück var duktiga på så var det att banka till karosspassningar och tenna. Sedan var bilarna lite mjuka i konstruktionen vilket gjorde att saker och ting började "hänga" efter ett tag. En vanlig grej är till exempel att gliporna kring motorluckan
fuckat upp i hörnorna där den "viker ner". Detta på grund utav att karossen "säckat ihop" där. Dörrhål likaså. Finns till och med ett verkstadsblad från VW som beskriver hur man skulle fixa till dörrhål som hängt sig (vanligast på cabbarna såklart).

Ja det märker jag allt. Måste shimsa upp min bak då bakre dörrspringan har en svag V form.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

20

Du har säkert rätt Jonas. Jag har förmodligen inte haft förmånen att se en fullt orörd bil som ingen varit o svetsat i. Att de var byggda med tenn kan jag intyga o vekare än bubblan är den. Mina duster med motorluckan avhandlas senare.

21

Så en bild. Motorrum under arbete.
http://www.fahrvergnugen.se/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=799

22

Juni 2011. Dags att hålla i en färgspruta igen efter sådär 10-15 år. Fördelen med en gammal lack från gissningvis 80 talet är att det funkar bra med garagelack följt av våtsplip och polering. Nivån blir likvärdig. På så vis kan jag bättra lite eftersom bilen lagas. Tyvärr gjorde jag misstaget att gå på för tidigt och våtslipa så delar av det fick lackas om. Men då fick man öva lite till och lärt sig hur lackerna idag är när man saknar IR och ugn  ICQ/ad
http://forumbilder.se/DBK9B/p1010208.JPG
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-44756800-1325581124_thumb.jpg
http://forumbilder.se/DBK9B/20120108-141044-1.jpg

23 Senaste redigerad av LowLight59 (2014-01-28 13:24:11)

Jag önskade ett renare utseende i motorrummet så pappmallar skapades till paneler. Dessa tillverkades sedan i aluminium och sickades. Har inte tillgång till det så jobbet lades ut. Riktigt nöjd med resultatet. Var inne på att eloxera dom men det blev mycket jack efter sickningen så det fick bli att lacka panelerna.

http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_01_2012/post-26-0-52922900-1325581325.jpg

24

Snyggt... Hur tjocka? 1,25 mm?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Tjenare Jeppe! Vart lämnade du in plåtarna någonstans?