Frågan gäller en Bosch fördelare med vikter i som sitter på en Volvo marinmotor. Motorn i sig är i väldigt gott skick med få gångtimmar efter byte av det mesta invändigt. När båten är full i folk har den svårt att få upp skutan i plan, när väl det väl har hänt så kan man ligga på 2800-3000rpm i planing utan problem. Fäller man då gasreglaget fullt så skjuter den iväg riktigt kvickt men "stannar av" vid ca 4000rpm. Det är nästan exakt samma varvtal som när man är själv i båten. Jag spekulerar i att tändkurvan kanske är fel? Den har rätt kam i sig och det spelar ingen roll om man ändrar på förgasarnas munstycken. Vad tror ni? 
Det kan också vara propellern som är problemet om det är en b20 motor så har ja för mig att de ska varva 5000-5500 rpm vid fullt spett.
Det finns en massa olika proppar större mindre och med olika stigning.
Kan ju va så att din öser för mycket vatten så att inte motorn orkar med.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Jo jag har tänkt så jag med men tyckte att den borde kanske gå fortare när man är själv. Du har helt rätt, den ska varva en hel del mer. Just att den liksom 'slår av' runt 4000 fick mig att misstänka tändkurva..
Vid fundering av propeller, kollamed dom på Borlänge Propellerservice om du inte redan gjort de 
Dom ska va bra att göra med 
Ha de gött!
I skolan hade vi en testmaskin med oscilloskop som man satte fördelaren i, den drev runt fördelaren och man kunde kolla tändkurvan hela vägen.
Det var ju ett tag sen så såna maskiner ligger nog på tippen sen länge.
Men kolla om du har någon bilelektriker av gamla old school modellen i din stad där kanske det kan finnas en dammig maskin i ett hörn.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Tack för svar!