1 Senaste redigerad av CrewCab (2014-01-22 21:02:19)

Har någon erfarenhet av dessa till late bay ifrån VWimporten? Tillverkare?

Post's attachments

21357.jpg, 20.46 kb, 240 x 164
21357.jpg 20.46 kb, 152 downloads since 2014-01-22 

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

2 Senaste redigerad av michaelth (2014-01-22 21:24:09)

Vw heritage säljer dom såg jag i volksworld..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Breddar dom 1 tum per sida? Så man behöver korta framvagnen.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

4

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=8& … nr=4-225-6

5

Det är dessa spindlar som alla länkar till, det är dom enda spindlarna som finns på marknaden som är nytillverkade. Dom är tillverkade och framtagna av serial kombi i Frankrike som jag ha fattat det, övriga sänkspindlar på marknaden är tillverkade med originalspindlar som utgång.
http://www.serial-kombi.com/en-GB/bay-w … bi-n313573

/Foppa

6

Finns en dansk som bygger om 20 par i stöten på en mekanisk verkstad i DK. Kostar inte så mycket.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

info om dom och honom?

8 Senaste redigerad av CrewCab (2014-01-23 18:36:02)

Tack för alla svar, och inga negativa! dom breddar tydligen 10mm per sida. Jag är sugen på att plocka fram min 65a dh och den har 68 framvagnsstomme med 75a bromsar och måttligt sänkt med justerbar höjd. Den var tyvärr väldigt spårkänslig så då tänkte jag att med dessa spindlar kan man höja den lite igen, samt att jag tänkte luta framvagnen ett par grader bakåt för att öka kastervinkeln. Och breddningen utåt kan kan man ju kompensera genom att flytta fälgringen motsvarande inåt. (plåtfälgar)

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

9

Den borde inte ha blivit spårkänslig av sänkningen. Det lutar ju som du säger åt att du har fel castervinkel.

Du kan ju justera castern med den övre kulbulten. Det sitter ett märke på den, som ska peka framåt eller snett framåt i färdrikningen. Det är en sak som många missar.

Jag hade en dubbelhytt där den kulbulten stod fel, och jag höll på att bli tokig. Den jazzade runt och var allmänt spårkänslig på vägen.

10

Castervinkeln är en linje mellan centrum på övre och nedre kulled, och den ändras inte av hur du vrider camberjusteringen som bara ändrar lutningen på spindeln. Själva kulan sitter ju fast i länkarmen och kan inte justeras. Typ ett har ju fenomenet att castern minskar när man sänker dem så tänkte att det kanske år samma fenomen på pickuppen. Till bubblorna finns det ju castershims för rätta till det. Rätta mig gärna om någon tycker att jag tänker fel. 68a bubblan som jag sänkte hade noll i caster innan jag monterade shims.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

11 Senaste redigerad av Demian (2014-01-25 22:43:18)

CrewCab skrev:

Castervinkeln är en linje mellan centrum på övre och nedre kulled, och den ändras inte av hur du vrider camberjusteringen som bara ändrar lutningen på spindeln.

Jodå, du har rätt i att castervinkeln är en linje mellan övre och nedre kulled. Men den linjen ändras då vrider övre bulten, då den är excentrisk. Du flyttar ju kulleden, inåt/bakåt/framåt/utåt.  Den påverkar både caster och camber. Det syns med blotta ögat då du vrider på den.

Det står också i den orignala VW verkstadshandboken att märket på kulbulten ska peka framåt eller snett framåt.

Prova så ska du se att det gör underverk.  Jag var helt lyrisk över hur bussen gick efter att den blev inställd rätt.