1 Senaste redigerad av lasslo (2014-01-21 17:07:42)

Jag har ett block där någon har gängat till oljeretur i blocket. I "pluggen" snett ovanför pumpen( där folk brukar ta in oljan)
När jag fick motorn så satt det en nippel som gick rakt ut. Den satt nog i en buggy utan kåpor förut? Jag kan ju inte ha det så, då nippel/Slang krockar med en kylplåt.

Så jag köpte en vinklad oljenippel på csp för ett tag sen. Då passade min nippel i honan på den vinklade nipplen, och jag förutsatte att hanen skulle passa i blocket.
Det gjorde den inte....
Gängan i nipplen, hanen är grövre än blocket. Medans honan i nipplen är samma son blocket.
När jag mäter utsida gängor så är den stora gängan nästan en mm större(mätt på samma ställe på gängan)

Vad "brukar" man gänga i blocket?

Det är en sån här nippel jag köpt(för nått år sen)
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … nr=4-162-3

På den står det att båda sidor är 3/8ntp.

Trots att jag jobbat med maskiner i minst 10år, så fattar jag inte rörgängor alls ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av Sten vW (2014-01-21 19:53:37)

Den traditionella kulturkrocken blir vanligtvis mellan amerikanska NPT rörgängor och europeiska rörgängor BSP (även kallad R-gänga i sverige).
Vissa NPT kan vara lite klurigt att få tag på medans BSP är lätt att få tag på hos exv Hydroscand.

Wikipedia har uppdaterats med mer detaljerad info som gängtabeller (som jag hoppas stämmer)

http://en.wikipedia.org/wiki/National_pipe_thread

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Pipe

För att testa vilken gänga det är så brukar jag spetsa en träpinne som jag gängar in i hålet, sedan kollar jag på märkena vilken stigning det är (ungefär) i hålet. Ofta så har jag en teori om vilken gänga det är i hålet avseende dia o stigning så träpinnen brukar vara steget innan jag vågar putta i något gängat i hålet (som en tapp) för att bli 100..

S

PS/ OT: om man tar en vanlig M8-1,25 mutter och drar igenom en 5/16"x26tpi tapp så funkar den finfint på båda gängorna, partytrick! /DS

3 Senaste redigerad av lasslo (2014-01-29 19:06:41)

Nu är mitt problem med gängan löst ICQ/ab
Det visade sig att gängan i blocket bara var gängad några varv, så diametern var för liten, då gängan är konisk och tappen inte arbetat tillräckligt långt in. Nipplen i sin tur var inte rätt, den var lite mindre i diam och hade nästan samma gängstigning. Det var därför det funkat hjälpligt ICQ/ab

Eftersom det inte var riktigt samma stigning så hade nipplen skadat gängan i blocket.

Jag fick bra hjälp av Mats Herrlander att göra om/göra rätt ICQ/ab

Mats började med att fräsa ner en bra bit i blocket, så jag får plats med min nya vinklade nippel bakom org remhjulskåpa. Sen borrades oljekanalen upp till 15mm, och slutligen gängades hålet upp med rätt gänga och längd.

Stort tack för hjälpen Mats...

Post's attachments

image.jpg, 421.5 kb, 1096 x 1539
image.jpg 421.5 kb, 139 downloads since 2014-01-29 

image.jpg, 503.6 kb, 1322 x 1234
image.jpg 503.6 kb, 140 downloads since 2014-01-29 

image.jpg, 433.94 kb, 1205 x 1430
image.jpg 433.94 kb, 129 downloads since 2014-01-29 

image.jpg, 470.82 kb, 1251 x 1351
image.jpg 470.82 kb, 139 downloads since 2014-01-29 

Buss 65
Ghia 57