1 Senaste redigerad av alidhojd (2014-01-20 19:03:53)

som rubriken lyder så e jag less på min 112:a som dricker vatten och spyr ut olja ur alla hål.
ska enl säljaren vara en utbytes motor och bilen ska bara ha gått ca 2000-3000 mil efter bytet(men stått i 7år), den är tyst på lyftarna så jag funderar på att riva ut motorn och byta ringar(om det nu är det).
blev less i höstas när den bara läkte så den har mest stått på slutet, men nu blir det komp-test till helgen sen utvärdering!

nu till min fråga:

hur mycket jobb är det att ta ut motorn och vad bör göras när den e ute(förutom toppackning och ringar)?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Försvinner det vatten så är det inte ringarna. jag skulle nog provtrycka kylsystemet och leta, finns en risk att det läcker vid cylindrarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Men den kräks ut mer olja än vad den dricker vatten...
Bytte ventilkåpstätningen, oljepåfyllningsröret och pacningen till oljestickan man nu spottar den ut stickan och läker den vägen.

Nils, umeå

4

Låter mer som vevhusventilationen är igensatt.

5

Precis, kolla vevhusventilationen.

6

Kollad, rengjord och slangen till insuget bytt

Nils, umeå

7

Du hittar nog problemet i kolvringarna/kolvar/cylindrar skulle jag tro. Du får ner kompressionstryck i vevhuset förbi kolvringarna men det förklarar inte varför den tar vatten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Har två jätte fina toppar tillsalu ifall du skulle få för dig att riva maskinen!
Så vet du ICQ/ad