Det senaste projektet är att fixa en schysst 6V ljudanläggning i bubblan. Målsättningen som de flesta av mina billjudsprojekt är att behålla orginal blaupunkt radio och istället bygga ut anläggningen runt denna, men ändå få bättre ljud än med blaupunktens enda högtalare i instrumentpanelen.
Förutsättningarna/ kraven är att:
6 volt bil
Anläggningen måste dra lite ström
Komplettera med en bas - Ljudet från blaupunkten ger fint ljud, men nästan ingen bas att tala om.
Får inte synas/ vara iögonfallande avvikande från original och ta lite plats. Ankdammsväskor (pga utrymmet), hatthyllor och sparklådor går alltså bort.
Dessutom spela mp3/ bluetooth
Förstärkardelen går förvisso att beställa något lämpligt men jag började istället samla på mig diverse aktiva "datahögtalare" när jag såg dem på loppis, då det både blev enklare och billigare. De jag tillslut valde att använda var ett 2.1 system som jag hittade för 80kr (baslåda + 2st högtalare). De har en förstärkardel som bygger på philips TDA8510J och lämnar 26W och 2 x 13W. Det låter inte mkt, men spelar förbaskat bra. Denna går att driva på 6 volt, men låter bättre/ lämnar mer effekt när den drivs med 12 volt. Eftersom den drar väldigt lite ström (ca 1-2A) klarar man sig med en billig (<100kr) omvandlare som kan byggas ihop med förstärkaren. P.g.a. en felbeställning kopplade jag idag dock ihop det med en gammal mascot 6-12v omvandlare.
Provade att koppla in en 8” bas och 2st JBL gto högtalare och den drev detta med imponerande ljudvolym. Som bas valde jag dock för tillfället att behålla den medföljande baslådan till, ffa för att den passade perfekt under baksätet på förarsidan. Högtalaren är en liten 5-6 tums (mätte aldrig), men verkar vara i god kvalité och förflyttar imponerande mkt luft trots sin ringa storlek. Lådan behövde dock förbättras en hel del. Förstärkardelen sitter med en ganska stor ”plastinsats” som skapade en del oönskade resonanser, så den styvades upp och dämpades med dämpmassa, passade även på att täta alla skarvar och klädde insidan i dämpull. Baslådan monterades sedan ihop med en nytillverkad täcksida under baksätet.
Till ljuduppspelningen använder jag mig av samma USB/minneskort/Bluetooth som till mitt ”askkoppsprojekt”. Denna löddes ihop med förstärkardelen och kommer också att kopplas in med blaupunkten så att både radion och mp3 uppspelningen går via steget och radion. Eftersom jag ska byta blaupunktradio provmonterades det idag utan att vara inkopplat till radion. Mp3-spelarenheten monterades även den i täcksidan. Eftersom jag ville att den skulle synas så lite som möjligt blev det en ”inbyggd variant” som blev klädd i matchande original grå vinyl. Förstärkarkortet hade också en ratt för att justera basen, denna löddes bort från kortet och monterades i täcksidan, så att det är lätt att komma åt den. Dessutom monterades högtalarlådans basport i täcksidan, så att den spelar ut i kupén. Mp3 enheten styrs med fjärrkontroll och jag lät för nu IR-mottagaren sitta kvar i enheten, det borde gå att styra den genom att rikta fjärrkontrollen bakåt, annars löder jag om den och monterar IR-mottagaren dolt framme i instrumentpanelen. Annars när man spelar från Bluetooth, kan man ju styra detta från telefonen.
Allt är bara provisoriskt inkopplat med basen under baksätet. Till datorhögtalarna följde med 2 st sateliter, som låter riktigt bra. Dessa monterades under framstolarna i framkant, riktade snett frammåt-uppåt. Ljudet reflekteras mot fotutrymmet och ger bra spridning (låter nästam som de är monterade framme på hjulhusen) och kommer troligtvis tillsammans med en högtalare i orginalgallret geriktigt bra ljudåtergivning. Placeringen av bas och högtalare är delvis för att de inte skall synas, men också för utrymmets skull. Vill inte ha högtalare i ankdammen eller vid fötterna. Ev kommer dock högtalarna bytas ut, får jag tid blir det nog en specialanpassad baslåda som passar under baksätet, med en 8” högtalare.
En video säger inte så mkt om ljudet, men här kommer en i alla fall