26 Senaste redigerad av Loyden (2014-01-17 15:07:41)

Det låter ju lovande just för packboxens skull.
Jag var inne på att det inte var därifrån redan vid andra packboxbytet.
Det som kommer fram är ny fin olja.
Motorn är väldigt ren och torr på sidorna och upp mot cylindrarna. Tvättade rent nederdelen när jag hade ur den sist. Bytte stötstångsrörspackningarna då också.
Det som inte är så rent är på undersidan. Men det är ju lätt att göra nu.
Jag har inga värmekamrar på denna så det är lätt att se upp till cylindrarna.

Jag hade en tanke att det kunde komma från den genomgående bulten vid klacken så jag lossade den och tätade med Curil. Men det har inte gjort någon skillnad.
Det jag kan se är att det är oljeskimmer på framkanten av klacken och uppepå klacken under hålet. Men inte högre upp vad jag kan se eller känna.

27

?!? Jag har inte sagt något om den främre/genomgående bulten(skruven) närmast  klacken(vem har sagt det i tråden?)
När man "limmar ihop" blocket, eller något annat(i mitt fall vxl.), förband, sätter man alltid tätningsmedlet närmast där, oljan finns. D.v.s. man sätter Curil/DP 3 ("klistret", innanför skrivförbandet). Har oljan kommit så långt som till där bult-(skruvförbandet) sitter/är, har man tätat fel(utom under brickorna i toppen, under brickorna/muttrarna till cylinderpinnbultarna(JA, -skruvarna SB... ICQ/ad )).

(Härligt att du inte ger upp!)
Börja om: tvätta ALLT, så rent du kan(ovanifrån, med avfettningsmedel, Även bakom fläktkåpan, och sen underifrån: låt torka "snus torrt", om INTE(helt torr=kan inte se oljeläckage) , helt torr: Gör om! (Du har hela vintern på dig ...  ICQ/ad.
Starta och låt gå på tomgång(se tidigare inlägg): var ifrån kommer oljan?
..more cent's(close to a $?)

28

Nejdå det med skruvhålet har ingen pratat om. Jag berättar bara vad jag har gjort för att utesluta saker.
Just nu sitter det en pappersbit i det lilla hålet. Kommer det olja där nere ändå så är det inte där uppifrån det läcker har jag tänkt.
Det ska tvättas ordentligt i veckan!   ICQ/ad

29

Har nu lokaliserat det lilla läckaget till skarven mellan halvorna i framkant under kamlocket.
Någon som har en bra idé att få bukt med det utan att dela blocket?
Och ännu bättre utan att plocka ur motorn igen?

30

Har haft ur motorn igen men inte sett något konstigt.
Lagt silikon på hela skarven bakom motorn, runt kamlocket och runt utkanten på packboxen.
Packboxen såg för övrigt väldigt fin ut.
Så nu börjar jag få slut på idéer..?
Kan det vara så att det kommer täta sig själv när jag börjar köra den på riktigt?
Kan fettet på packboxen göra att det kommer ut olja?

31

Igår blev det ny packbox igen!
Denna gången utan fett på. Bara lite olja på svänghjulet.
Körde den lite halvvarm på tomgång och nu ser det bra ut! Har inte kommit nån olja än i alla fall..
Men borde jag varmköra mer nu i början för att inte bränna packboxen som det har skrivits om tidigare? För nu har jag ju kört runt det hela litegrann. Räcker det?
När kan jag pusta ut så att säga..?