Hittade den här båten på campingen där vi bor när vi jobbar i Norge. Den har legat övergiven i många år och har tyvärr blivit rensad på det mesta av inredningen. Ägaren av campingen berättade att han tagit båten i pant för obetald hyra. En man hade hyrt en stuga under en längre tid och stuckit från räkningen på 60.000. Han försvann och hörde aldrig mer av sig.
Campingägaren tjatade hela sommaren att jag skulle köpa båten för han behövde platsen till annat. Jag tackade nej eftersom jag har nog med projekt och såg bara en massa jobb framför mig. En kväll tog jag mig i alla fall tid att titta närmare på den. Det visade sig att den är helt felfri i skrovet. Bara skitig och fylld av flera års löv och barr. Motorn satt kvar och gick runt hur fint som helst. Borde inte vara några problem att starta upp efter lite översyn. Jobbar ju som snickare så material till inredningen kan jag fixa gratis, och när båten också blev i det närmaste det så blev hon min.
Tänkte inte stressa med renoveringen utan bygga vartefter som lämpliga delar dyker upp. Det som är gjort hittills är rengöring och jag har lyft ur motorn för översyn. Har fixat lite med trailern också så båten står stadigt och fint. Framför allt rakt. Material till nytt golv är införskaffat och nu väntar jag på våren så det blir behagligare temperatur ute.
Skrotet som ligger i båten på bilden är en gammal studsmatta som någon kastat i.
Båtar är skoj.
En sak som du bör känna till är att i alla balkar och förstärkningar så är distansmaterialet trä. Plast är inte helt tätt (i motsats till vad många tror) och eftersom naturer eftersträvar jämnvikt så tränger fukt in och träbitarna ser ut som kompost efter ett tag. Har båten stått utan täckning och det har stått vatten i den så kan den ha detta problem.
Kan vara bra att ha koll på.
Lycka till! 
Ali G
NIDELV 24 är ju en trevlig snipa....enda nackdelen är ju just att det är en snipa å så långsam, räkna med en knop per meter båt....till fördelarna hör ju att dom är extremt bränslesnåla....ska man komma billigare undan så får man segla
Grattis till fyndet.
P.s alla plastbåtar har inte inplastat trä som förstärkning, men värt att kolla upp.
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
En knop per meter vattenlinje räknar man på deplacementsbåtar som den teoretiska topphastigheten.
Det gäller överallt i världen utom i Finland.
http://youtu.be/lxN0mqkif_g
Ali G
så jäkla cool snipa....finne eller ej...en sån vill ja ha 
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Tjusigt. 24 fot är ganska lämplig längd också.
Ha ha, nej i Finland har dom andra regler. Jag har en kompis i Åbo, och han känner killen som byggt den där båten. Fridde kallas han om jag inte minns fel. Jag har en stående invitation att få åka med nån vända, så vi får se.Skulle vara kul att se den i verkligheten.
En knop per meter vattenlinje räknar man på deplacementsbåtar som den teoretiska topphastigheten.
![]()
Det gäller överallt i världen utom i Finland.![]()
http://youtu.be/lxN0mqkif_g
