Håller ju med Foppa här.
Man skall ha så få program som möjligt installerade i sin dator.
Sådana där gratisprogram är oftast bara gratis under en viss tid, sedan vill dom att man skall uppgradera till en "premiumversion" som då kostar en del.
Jag har alltid köpt ett antivirus program över disk, i en databutik, på CD-rom, har tyckt att Norton varit bäst, har visserligen inte provat något annat. Vet inte hur det är nu, men Nortomn har räckt till tre datorer under tre år.
Sedan tycker jag att "Windowspaketet" är nödvändigt. Där finns ju Expolorer, World, Exel, Outlook och sådant som är bra att ha, ja även en brandvägg! De komponeneter man inte behöver i Windows kan man ju avinstallera enkelt.
Då jag skriver en hel del och är redakör för en tidskrift har jag äldre upplagor av PageMaker och PhotoShop, samt något annat redigeringsprogram jag glömt namet på. Det finns små program som tillhör skrivaren och skannern också, samt något som kan överföra data från mobiltelefoen och kameran, de senaste inte så nödvändiga, men kan vara praktiska, och följde med respektive apparat.
Kan väl hända det finns något spel, samt ett navigationsprogram på den bärbara, då denna används som GPS och navigator i båten.
Men som sagts, jag aktar mig väldigt noga för att installera gratisprogram, då de brukar ge en massa reklam och andra "erbjudanden" om ytterligare program som man inte visste att man behövde.
Sedan kan jag ju nämna att jag sparar alla grejer jag skrivit, alla bilder och så på en separat hårddisk, antingen en extra inbyggd i datorn eller en extern som kan flyttas mellan olka datorer eller låsas in i brandsäkert kassaskåp, om det skulle behövas.
Spel... är ju kul, men såg i går, att jag inte längre har något racingspel i datorn... Körde för några år sedan "Need 4 speed" ganska mycket, hela spelet ligger ju på en CD-rom, men ett fåtal igångsättningsfiler ligger på hårddisken. Det fanns väl inga folkvagnar i detta spel, men väl en och annan Porsche.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."