1 Senaste redigerad av RAINIER (2014-02-15 09:47:24)

Nu har jag fått så många problem med min dator, att jag tror att det enda man kan göra är att ominstallera hela rubbet. Finns det nån kunnig person i Stockholm som kan göra det åt mig mot betalning?

Problem:
* Google funkar inte (webbsidan kan inte visas), Yahoo funkar däremot utan problem
* TheSamba är supertrög, det tar typ 5 minuter att ladda en sida
* Boxerville krånglar också. Öppnar en ny sida och får meddelandet att webbsidan kan inte visas, eller att sidan är upptagen. Efter "refresh" flera gånger kommer sidan äntligen
* Blocket börja krångla
* Min kursor hoppar ibland plötsligt på ett annat ställe i texten

Trots att jag har Norman antivirus får jag problem hela tiden. Kan nån snälla hjälpa mig ???  Default/hmm

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-20 14:42:39)

Har du provat att göra maintenance på din dator, ung som att byta olja, kolla däckluft, bromsvätska, etc.

Ladda ner

1) CCLEANER från filehippo.com
2) Antar att din Norman är uppdaterad annars ladda ner AVG Free Edition eller Add-Aware Free Antivirus från filehippo.com
3) Ladda ned Advance SystemCare 7 Free från http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

Minst en gång i veckan (gärna 2) måste du:
a) Köra CCLEANER (den ska uppdateras till nya versioner när sådana kommer)
b) Din antivirus ska vara på hela tiden och du ska ha "warn me for new versions" på.
c) Köra Advanced SystemCare 7 lika ofta som a)
d) Minst 1 gång i månaden gärna 2 defragmentera hårddisk.
e) Ett par ggr i månaden rensa temporära filer och cookies i din browser.

Finns fler åtgärder men med ovanstående kommer du långt. Prova och återkom.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-20 14:40:27)

Det finns många andra sätt att speeda upp sin PC bortom att ta bort virus och cookies.

T ex att ha många soflinks eller filer direkt på desktoppen är en klassiker som tar mååånga många hp.

Det finns många listor på action punkter som du kan följa. Här en ex:

http://www.wikihow.com/Speed-Up-a-Slow- … r-for-Free

Om du upplyser oss om vad för OS du använder kan man skräddarsy en action lista mer optimalt.

Berätta gärna hur det gick.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Tänkte på det där du skrev om att vissa internetsidor går trögt att ladda.
Behöver ju inte nödvändigtvis bero på din dator, utan mer beror på din uppkoppling mot Internet.
Kör en test på exempelvis
www.bredbandskollen.se

När det gäller datorn.. Har du Windows?
I så fall kan du börja med att köra en systemåterställning, den funktionen finner du i windowsmenyn under verktyg, systemunderhåll eller liknande rubrik.

Att datorn är trög, kan ju också bero på att hårddisken är full, Windows och andra operativsystem behöver en del tomt utrymme på hårddisken, för att kunna arbeta. Bara att städa ut och sedan köra en scandisk.

Det är ju ju lätt att misstänka att du har något virus också, kör ditt antivirusprogram regelbundet.

Du kan ju naturligtvis ha en "bug" i systemet också...  ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag har utfört alla tips ovan, datorn blev snabbare, men alla andra problem finns kvar. Nu funkar smilies och B I U på Boxerville inte heller !

6

Om du formaterar om hårddisken och installerar ett nytt operativsystem finns ett program som heter driver genius, det letar upp de senaste drivrutinerna för all hårdvara på datorn. Det gör det hela ganska enkelt. lägg in det på en usb sticka innan omformatering.

7

Vad är det för dator ?

Typ 2 -73 Enkelhytt
         -74 Enkelhytt såld
         -75 Buss
         -77 Enkelhytt halverad

8

Dell Latitude D630 (Intel Centrino, Windows XP).
Sen har jag ett Tele2 och ett Hetnet mejlkonto, och trots att jag markerar vissa mejl som spam (Svenska Domäner, 7 Dagar Städning, Elgiganten, Tretti, etc.), får jag sånt skit ändå hela tiden. Vad är syftet med att markera sånt som spam då?  ICQ/am
Oj, nu funkar smilies igen  ICQ/ab

9 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-10 14:38:49)

RAINIER skrev:

Jag har utfört alla tips ovan, datorn blev snabbare, men alla andra problem finns kvar. Nu funkar smilies och B I U på Boxerville inte heller !

Grattis så långt.
Du får nog gå in på din profil i Boxerville och sätte ett "x" i nån ruta för att du skall kunna se smilysarna, tror jag av misstag kryssade bort den en gång, och fick då bara se smilysarna HTML-kod.  Men kul att även det funkar nu,  ICQ/ab
B I U vet jag inte vad det är för någonting.
Spammail är ett helsike, men ofta finns det en länk i själva mailet som tar dig till en plats där du kan avbeställa fler mail från just det företaget.
Du blev föreslagen att installera Driver Genius, säkert användbart, men den gratisversionen jag en gång hade av detta program fungerade som en fullständig reklammagnet.

10

B I U betyder Bold, Italic och Underline, men nu funkar det plötsligt igen inte, samt smilies!
När det gäller spammejl, då vågar jag inte gå in på en sånt site som Svenska Domäner. Jag är rädd att jag just då öppnar porten för ytterligen en spam-attentat....

11

Ok, tjockt, understrukit och kursiv stil, kan bero på någon inställning i din webbläsare, kanske någon verktygsrad som du skall ha.

12

Prova installera "ny" webläsare, byt Crome mot Firefox eller vice versa ?

13

ICQ/ae
Hur mycket minne finns installerat?

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

14

Jag vet inte om det här svarar på din fråga, men på min C-disk har jag 58 072 752 128 bytes (54.0 GB) använt utrumme och 101 966 497 552 bytes (94.9 GB) ledigt utrumme.
Kapacitet 60 039 239 680 bytes (149 GB)

15 Senaste redigerad av Jonas Rehn (2014-01-14 09:36:19)

Scrooge skrev:

ICQ/ae
Hur mycket minne finns installerat?

Jag tror Scrooge menar RAM-minne?

Ett tips: prova att installera gratisprogrammet ad-aware http://www.lavasoft.com/
Det funkade på min slöa garagedator (Dell)  ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

16

Mycket bra tips i tråden men det är ganska viktigt att ni nämner vad varje åtgärd har för syfte, detta för att man inte installerar en massa program/lösningar i onödan.

Några viktiga saker att tänka på.
- Brandvägg måste du ha, windows inbyggda duger alldeles utmärkt.
- Automatiska uppdateringar aktivera det, så du har dom senaste säkerhetspatcharna.
- Antivirus måste du ha, finns gratis varianter som fungerar tillräckligt bra t.ex. AVG
Ovan gör man i förebyggande syfte.

Vad kan man göra om man börjar få problem.
- Kör antiviruscheck (kom ihåg att uppdatera först om det inte är gjort)
- ADAware är bra, den plockar sånt som antivirus kan ha missat spyware och sånt. Såg nu att antivirus ingår i den kanske kan vara en bra totallösning, har inte provat den själv dock.
- Gå in i lägg till och ta bort program och ta bort som inte behövs (toolbars och annat junk som åkt med vid installationer) även program du inte använder längre.
- Defragmentera hårddisken (Flyttar blocken på disken för snabbare åtkomst)

Men om man återgår till dom problemen du nämnde från början.
- Sidan kan inte visas beror oftast på internetanslutningen och belastningen på sidan du ska till. Händer mig rätt ofta på t.ex. boxerville, men tryck refresh så borde den dyka upp.
- Problem med webbläsaren kan bero på massa saker, men som det tidigare tipsades avinstallera den och installera igen eller prova en annan webbläsare. Överlag tycker jag google chrome funkar bäst, men jag brukar komplettera med firefox den är också bra. Internet Explorer använder jag bara i yttersta nödfall.
- Problem med spammail, avregistrera dig bara från avsändare du känner till annars kommer du få ännu större problem. Kanske dags att byta mailadress och du är hårt drabbad, så kan du ju använda den gamla när du registrerar dig på diverse konstiga sidor. Borde ju annars gå att markera som spam som du är inne på eller spärra avsändaren.

Absolut bästa vore ju som du är inne på att installera om datorn, men kollar man på din dell 630 så har den ju några år på nacken och det är ju ingen större ide att installera ett nyare OS (tex win7). Bättre då i så fall att lägga pengarna på en nyare dator, det är min personliga åsikt i alla fall. Men vad du än gör håll dig borta från windows 8, satsa hellre på windows 7 som jag tycker funkar kanon. Tyvärr säljs alla nya datorer med 8:an förinstallerad.

/Foppa

17

Håller ju med Foppa här.
Man skall ha så få program som möjligt installerade i sin dator.
Sådana där gratisprogram är oftast bara gratis under en viss tid, sedan vill dom att man skall uppgradera till en "premiumversion" som då kostar en del.
Jag har alltid köpt ett antivirus program över disk, i en databutik, på CD-rom, har tyckt att Norton varit bäst, har visserligen inte provat något annat. Vet inte hur det är nu, men Nortomn har räckt till tre datorer under tre år.
Sedan tycker jag att "Windowspaketet" är nödvändigt. Där finns ju Expolorer, World, Exel, Outlook och sådant som är bra att ha, ja även en brandvägg! De komponeneter man inte behöver i Windows kan man ju avinstallera enkelt.
Då jag skriver en hel del och är redakör för en tidskrift har jag äldre upplagor av PageMaker och PhotoShop, samt något annat redigeringsprogram jag glömt namet på. Det finns små program som tillhör skrivaren och skannern också, samt något som kan överföra data från mobiltelefoen och kameran, de senaste inte så nödvändiga, men kan vara praktiska, och följde med respektive apparat.

Kan väl hända det finns något spel, samt ett navigationsprogram på den bärbara, då denna används som GPS och navigator i båten.
Men som sagts, jag aktar mig väldigt noga för att installera gratisprogram, då de brukar ge en massa reklam och andra "erbjudanden" om ytterligare program som man inte visste att man behövde.

Sedan kan jag ju nämna att jag sparar alla grejer jag skrivit, alla bilder och så på en separat hårddisk, antingen en extra inbyggd i datorn eller en extern som kan flyttas mellan olka datorer eller låsas in i brandsäkert kassaskåp, om det skulle behövas.

Spel... är ju kul, men såg i går, att jag inte längre har något racingspel i datorn... Körde för några år sedan "Need 4 speed" ganska mycket, hela spelet ligger ju på en CD-rom, men ett fåtal igångsättningsfiler ligger på hårddisken. Det fanns väl inga folkvagnar i detta spel, men väl en och annan Porsche.

18

Foppa13 skrev:

Bättre då i så fall att lägga pengarna på en nyare dator, det är min personliga åsikt i alla fall. Men vad du än gör håll dig borta från windows 8, satsa hellre på windows 7 som jag tycker funkar kanon. Tyvärr säljs alla nya datorer med 8:an förinstallerad.

.. eller en iMac, något dyrare men ger minst 10 problemfria år.

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

19

Det här var otroligt !

http://i39.tinypic.com/2hnyzk9.jpg

20

ICQ/ae
Beronde på åldern på datorn kan byte till ny hårddisk & mera internminne hjälpa en hel del, gissar att din har 512 mb till 1 gb i original?

För att min burk (7 år HpD) med XP pro sp 3 & exp 8 ska klara internet hjälpligt fick jag gradera upp till 4 gb internminne + minska buffert med hälften. Det finns sidor jag inte kan gå in på pga de stöder inte exp 8 längre.
nästa steg är windows 7 ultimate + ny cpu

Dumpen var "kul", har fått företagsmail i den stilen skickade från hotmailadresser.......

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

21

Jag vet inte om det är det här du menar?
http://i42.tinypic.com/2s9bn7r.jpg

22

Vad använder du för webbläsare?

Om du använder internet explorer - Ladda ner mozilla firefox genast ICQ/ab

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

23

Nu har datorn total crashat !!!   ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am
Postar det här nu med min frus laptop.
I förrgår vill jag stänga av min dator och började den göra uppdateringar. Det händer varannan vecka eller så, så ingenting konstigt.
Igår startade jag upp min dator, windows startade upp, loggade in och efter en minut är hela datorn låst. Ingen knapp fungarar.
Så jag stängar av datorn och startar upp igen, samma sak. har gjort det flera ggr och ibland blir den helt svart och stänger den av sig själv. Några ggr kommer det en svart bild med massor med vit text, som säger bl.a. "dumpning a minnet" eller nåt liknande.
Då blir man frustrerat, särskillt när det är min företagets laptop, met alla info och programm ang. verkstan och kunder.

Jag har tagit min datorn till en liten datorbutik i Järfälla tidigare, men de var bara unga skojare och lurade mig rejält med ett pris. De finns inte kvar längre (duh !).
Vad jag behöver är en butik eller person som är pålitlig och verkligen kunnig som kan antingen fixar min laptop, eller sälja mig en (begagnad) dator med en sånt bra skydd mot all skit som attackerar datorer, så att jag kan ha en sjysst och pålitlig dator för flera år framöver.
Kan nån på forumet rekommandera mig nån i Stockholm?
Väldigt tacksam för svar!

24

testat med att starta den i felsäkert läge!?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

25

Hur gör man det?