Hejsan! nu är det så att min 1303s har dålig gasrespons för om man gasar till snabbt eller plattan i mattan så böar han och om man släpper av och gasar lite långsamare så går det..
så vad kan det vara för fel ?
mvh Julle
Har VCDS/VagCom
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 68-75 » 1303s dålig gasrespons plattan i mattan?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hejsan! nu är det så att min 1303s har dålig gasrespons för om man gasar till snabbt eller plattan i mattan så böar han och om man släpper av och gasar lite långsamare så går det..
så vad kan det vara för fel ?
mvh Julle
acc pumpen i förgasaren ? alternativt vacuum klockan som kärvar ?
Brukar vara fördelares vaccumklocka som är paj, alternativt felställd tändning eller icke originalfördelare (som hör till förgasaren...).
Så kallad "flat spot".
tändningen ställde vi in med lampa men vi ändrade så den gick lite bättre på känn, klockan kan jag kolla, fördelarn vet jag inte, men jag har köpt flera kondensatorer men ingen har passat som den satt org.. så vi har skarvat lite.. så vet inte om det kan vara en annan fördelare? för jag har en ny solex pict 34 köpt från dalhems så empi då ? har bytt tomgångssaken iaf den som sladden går intill i föggen till den gamla då jag har läst att den är bättre ?
Kan tillägga att han tycker om att panga när man släpper av 
Jag vidhåller att "det låter som" du fjärmat dig ifrån VW original...
En 1600:a med Solex 34 går väldigt fint, när förgasare/fördelare funkar !
Får man "flat-spot" är det oftast fördelaren felet beror på, menn visst - ibland förgasaren...
De flesta köper "renoveringssatser" till förgasaren, men ingen skillnad - övergångsproblemen beror på att tändkurvan inte följer "gaspådraget/belastningen".
Man kan ju följa delvis funktionen med strob-lampa.
så det kanske är fördelarn som är problemet? om det nu inte är klockan eller en felinställd fögge ? ska absolut kolla upp det!
har nu tänkt att renovera upp min fördelare, men vart hittar man renoveringsats? har ett dåligt kort på den men bättre än ingenting. 
plockade dän fördelaren och det är en:
" IFU 4
0 231 146 101
113 905 205 AL"
så nu undrar jag var man kan få tag i en renoveringsats och olja, för jag har tänkt att renovera upp den.
har nu tänkt att renovera upp min fördelare, men vart hittar man renoveringsats? har ett dåligt kort på den men bättre än ingenting.
" IFU 4
0 231 146 101
113 905 205 AL"så nu undrar jag var man kan få tag i en renoveringsats och olja, för jag har tänkt att renovera upp den.
Vw Classic har antingen en helt ny fördelare bosch för 1500kr men annars finns allt du behöver i delar där om du vill slå isär fördelaren du har
Av erfarenhet av volvos fördelare så brukar man få slå isär den för att kunna byta en packbox som brukar vara som bakelit efter alla år. Vet inte hur det är med vw fördelarna men det bör ju vara en liknande konstruktion
ju11e skrev:har nu tänkt att renovera upp min fördelare, men vart hittar man renoveringsats? har ett dåligt kort på den men bättre än ingenting.
" IFU 4
0 231 146 101
113 905 205 AL"så nu undrar jag var man kan få tag i en renoveringsats och olja, för jag har tänkt att renovera upp den.
Vw Classic har antingen en helt ny fördelare bosch för 1500kr men annars finns allt du behöver i delar där om du vill slå isär fördelaren du har
Av erfarenhet av volvos fördelare så brukar man få slå isär den för att kunna byta en packbox som brukar vara som bakelit efter alla år. Vet inte hur det är med vw fördelarna men det bör ju vara en liknande konstruktion
tack! men har hittat allt jag behöver, har inte gjort det förr men efter jag har läst här på forat i denna tråd:http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22799 så tror jag inte att det kommer vara så allvarliga problem
ska nog mest att bli kul o intressant!
det är inte så att du har satt tändkablarna i fel tändföljd ? tändföljden ska vara 1-4-3-2,
det är inte så att du har satt tändkablarna i fel tändföljd ? tändföljden ska vara 1-4-3-2,
Nae för då skulle han väl inte gå på alla burkar? Men tror jag vet vad som är boven, fördelarn glappade men harrenoverat den nu, och vakuumklockan läckte, byta munstycke skulle jag behöva, annars går han nog 
Jag hakar på lite...
Jag tänkte på längden på slangen från insug till vacuumklockan, är den viktig? Jag har alltså en slang på min, inget rör som på bilden ovan. Den kanske dras ihop och därmed inte ger rätt tändförställning? Så länge den är kall går den bra, men så fort den blir varm får den en flat spot.
(Min beter sig likadant som Ju11es. Har renoverat förgasaren, bytt tänddelar och ställt tändningen och jag har även testat att öka accpumpen, utan bra resultat)
Och är det axialspel man inte vill ha i fördelaren? Hur mycket glapp har en ny fördelare?
Jag hakar på lite...
Jag tänkte på längden på slangen från insug till vacuumklockan, är den viktig? Jag har alltså en slang på min, inget rör som på bilden ovan. Den kanske dras ihop och därmed inte ger rätt tändförställning? Så länge den är kall går den bra, men så fort den blir varm får den en flat spot.
(Min beter sig likadant som Ju11es. Har renoverat förgasaren, bytt tänddelar och ställt tändningen och jag har även testat att öka accpumpen, utan bra resultat)Och är det axialspel man inte vill ha i fördelaren? Hur mycket glapp har en ny fördelare?
axialt är när man kan dra upp och ner, det kan man fixa som jag gjorde alltså renovera den, lätt som en plätt faktiskt! Men lite glapp blev det men det var inte axeln utan vikterna eller vad man säger som antagligen ska göra så att den åker lite upp och ner. rätta mig om jag har fel!
men letar efter en vakuumklocka/dosa om någon har en liggandes? har en 009 kondensator fick jag just se nu haha, men ska jag köpa denna då eller? http://www.classicvw.se/kondensator-13- … cts_id/787
Ja, men det jag undrar är hur mycket glapp som är acceptabelt innan funktionen påverkas. Är en ny helt glappfri?
Ähh, förresten, det är väl lika bra att renovera den så slipper man bekymra sig. :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 68-75 » 1303s dålig gasrespons plattan i mattan?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.