1

Hallå.

Lång historia kort:

Fått en bubbla som jag håller på att renoverar.
Håller nu på att sänker.
Har problem med torsionssvärden(om dom heter så)


Om ni kollar här:

http://www.youtube.com/watch?v=ocO0Tf8z_vQ

Spolar fram till 06:06 så ser ni vart mitt problem sitter.

Började med att jag inte fick loss bultarna till drivaxeln(rost).

Kan inte heller kapa (trägolv).

Tog en kofot och böjde ut svärdet så det "ploppade" ut från där den ligger.



Problemet:
Lyckas inte "dra ut" svärdet ifrån splinesen, ska jag ta i mer?

Hur vet jag om jag får ut yttre eller inre splines? Vad är det för skillnad?

Kommer jag lyckas få tillbaka svärdet i orginal-läge utan att kapa?


Tack i förhand, mvh.

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

2 Senaste redigerad av germanbug (2014-01-13 19:34:34)

Det är inte nödvändigt att kapa ur där. Palla upp bilen så pass så att du kan dra neråt istället. Då kommer du förbi svärdet. Men du måste lossa på drivaxeln.
Stavarna har olika antal splines på ytter och inneränden. Ytteränden har 44 och inner har 40.
I stort sett så finns det oändligt med kombinationer. Har själv nyss hållt på med detta... OCH det är lätt att komma bort sig om man inte är med och räknar hur och hur mycket man kuggar om svärdet resp. staven.

Här är en bra länk att läsa på sig lite: http://vw.zenseeker.net/Wheels-TorsionBars.htm

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

Tack för svar!

Problemet är att jag inte Kan lossa på drivaxeln.
Det enda jag kommer få ut av att försöka är runda torxbultar.

Jag tänkte om det går att trycka upp staven i sin rätta plats med hjälp av en donkraft? Går säkert meka in den imellan där om man försöker lite, problemet kan bli att den lyfter bilen istället för staven?

Vad kan hända om jag får olika på båda sidor? Kommer bilen "luta" mycket? Är inte så jättenoga med bilen, ska mest bara glida lite i den i sommar.

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

4

Du kan inte släppa på axeln vid växellådan istället?
Om bilen lyfter när man ska lyfta upp svärdet på klacken igen, så kan man ta ett kätting och kedja fast garagedomkraften med bilen. Tex ju mera man höjer bilen desto hårdare blir staven.

Den kommer nog att bli lite "sne" i bakvagnen om det inte är lika på båda sidorna.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Det har jag inte kollat, bör vara mindre rost där uppe om jag har tur.
Smart tänkt där, det ska jag göra.

Ska försöka utan att ta bort någon drivaxel först.
I praktiken så går det, med tanke på att jag fick loss den.
Annars får jag ta rörtång och ta bort bultarna med.

Tack! ICQ/ab

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

6

slå till skallen med en slägga och don så den stukas och så slår du in torxen så går det nog

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

dannel94 skrev:

Tack för svar!

Problemet är att jag inte Kan lossa på drivaxeln.
Det enda jag kommer få ut av att försöka är runda torxbultar.

Det kan bero på att det inte är Torx, det är XZN! De är vad man skulle kunna kalla för intolv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag lossar aldrig drivaxeln när jag grejar med svärden. Jag vrider upp hela enheten med diagonalarmen så mycket det går, sedan går det att få loss svärdet.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

9

eller så kapar du bara bultarna på drivaxeln och köper nya. de släpper relativt lätt om du väl får bort drivaxeln.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

10

Hej,tack för många svar! ICQ/ab

Har fått bort en drivaxel nu. Svärden däremot sitter som sten, har smörjt och böjt med kofot och hållt på. Brukar dom sitta stenhårt? ICQ/ab

Jag tog torx och slog in dom med slägga sen gick det bra, utom på en, men på den så vände jag bara på torxen och slog in andra sidan, det gick bra ICQ/ab

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

11

grejen är att de är inte vanlig torx på de bultarna utan en med 12 splines istället för 6. därav brukar den bara bli rund med vanlig torx.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

12

Har såna liggandes, får ta dom till andra sidan då ICQ/ab

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

13

Som jag skrev ovan så heter greppet XZN.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Har en gammal plastlåda någonstans med en massa såna ICQ/ab Tacktack ICQ/ab

Svärden, är det bara att vålda loss dom eller? Han på filmen vickar bara loss dom ju..

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

15

De sitter i spänn så länge de stöder mot klacken. Så det är bara att ta ett bändjärn ex. en kofot och lirka av den från klacken, så är det löst sen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16

har haft av den från klacken redan, sitter ändå.

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

17

Ibland sitter dom som fan, 2 kofötter/stora skruvmejslar, sätt i spänn och slå hårt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

Skruvmejslar kommer gå av, får ta fram storjävla kofoten ICQ/ad

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

19

Sådär, lös efter mycket om och men.

Har dock tappat bort orginal-placeringen på dom.. Gjorde märken men dom försvann under processen.

Finns det något riktmärke att gå efter? Default/tongue

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

20 Senaste redigerad av dannel94 (2014-01-15 16:12:24)

Jag gissade mig fram, tror det blev bra. Tror jag tog 3hack(inre) ICQ/ab Håller sig ändå 2 snusdosor(på sidan) hög.

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

21

Ja det stämmer nog, men du får bygga om en del men det vet du nog redan ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

22

Vad menar du?

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

23 Senaste redigerad av Johan W (2014-01-17 00:29:14)

Du måste ju sänka lika mycket fram bla ICQ/ae

Sen kommer väl hjulet väldigt nära karossen även på en irs vid tre hack Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

det gör väl inget om det är osymetriskt sänkt fram o bak?

däcken hamnade inte nära, inte mina smala orginalare iaf. ska ha på bredare sen men då blir det spacers också.

ifall nån med samma problem läser:
drivaxlarna kan sitta kvar.
jag böjde mina svärd över fästet med en kofot.

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.

25

Tänkte på en till grej.
Vad skrapar asfalt först? är de avgasröret?
Bör man oroa sig när man åker lågt?
om ja - är de lönt att bygga hasplåt?

För att bli gammal och vis så måste man vara ung och dum.