Har lackat 2 ggr med min HVLP spruta o har fått sämre resultat än min traditionella gamla.
Ni som lackar som mig tycker ni att en HVLP spruta är mer svårinställbar än en gammal högtryckare?
MVH
Pulver is da shit!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » HVLP spruta kontra vanlig.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har lackat 2 ggr med min HVLP spruta o har fått sämre resultat än min traditionella gamla.
Ni som lackar som mig tycker ni att en HVLP spruta är mer svårinställbar än en gammal högtryckare?
MVH
Det här funderade jag på igår senast. Har inga vettiga svar att komma med, bara frågor... Hoppas det inte gör så mycket. Vad har du lackat? Vad för färg? Vad har du för spruta? Farsan har hållit på endel med en som han har. Som jag förstått det så är det extremt noga med viskositeten, man bör väl mäta så att det blir samma varje gång. Men det kanske du haft koll på?!
Tycker en hvlp är sjukt lätt att ställa in.
Skruva ut nålen till max, ställ in på bredaste sprutbilden.
Blir det inte bra då är sprutan smutsig eller förstörd på annat vis.
Självklart ska färgen var blandad rätt också.
Det finns ju lite olika munstycken som är optimerade för olika saker.
1.6-1.7 är bra till slipgrund
1.2-1.3 till vattenbas, acryllack och klarlack
Tryck ca 2 bar
Jag håller på med insidan på min typ1 -64 nu.
Jag har inget att mäta viskon men kör på känsla, kör 2k polyrethane båtlack.
Jag kollade på tuben igår om just inställningar.
O en skruvade ur allt max dvs färg o max luft. Sen körde han med 3-3.5bar för han tyckte den slog sönder färgen bättre.
Jag har problem att ja tycker färgen inte slås sönder ordentligt, o nej ja har inte blandat för tjockt.
Skulle försökt hinna testa på en planka idag.
Tänkte köra 3bar, luftskruv max ute, färgmängd max o sen 3/4varv inskruvad o sen något smalare sprutbild än max.
Som sagt topplack. Låter de vettigt?
Jag tycker det skiljer som attan beroende på fabrikat på sprutan... Hade problem att få till det när jag körde med den dom säljer på biltema då va jag tvungen å tunna färgen mycket mer än vanligtvis. Jag kör med Temadur 90 som oxå är en 2k polyuretan. Nu kör jag med en Sata som funkar riktigt bra. På mitt förra jobb hade vi Iwata w400 och dom var grymt lättjobbade.. Alla sprutorna jag använt har haft 1,6 munstycke. Min erfarenhet är ju dyrare spruta desto lättare å få till och ju billigare spruta desto mer får man tunna färgen å även öka trycket. Men absolut går det å få till det riktig bra med en billig spruta men som sagt man kan behöva gå upp lite mer i tryck än med dom andra tycker jag. Lycka till å kör hårt!
Ser fram emot å se det färdiga resultatet 
Mvh Björsa
Å ja jag tycker 3 bar är bra å prova med i ditt fall 
Hvlp står ju för high volume low pressure, vissa råkar ändra detta till hplv för att de har för högt tryck 
så behöver man köra mer än 2 bar för att slå sönder färgen behöver man ett annat munstycke.
Jag har faktiskt bara kört sprutor med bra kvalitet så min erfarenhet är lite begränsad 
Jag har köpt en budget men enligt recensioner fått bra betyd köpt från Billackering.eu.
Jag la epoxyn i lördags morse, lät den stå tills igår eftermiddag o la slipgrunden. Var ute idag o maskera in bilens utsida då ja inte vill ha onödigt sprut på utsidan av topplacken sen.
Måste ja avmaskera bilen eller fungerar härdningen ändå?
Funderar att köpa en vanlig spruta då ja känner mig mest bekväm med dem-
Hittade felet varför min HVLP spruta inte gjorde sitt jobb i helgen. När ja hade 2.1-2.2 på regulatorn så sjunk trycket vid intryckt till 1.5bar så. Dum som ja är så kollade ja inte med fullt intryckt på sprutan va trycket sjönk till.
Så inte konstigt att inte färgen hade svårt att slås sönder.

Härligt 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » HVLP spruta kontra vanlig.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.