1 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-01-10 19:38:50)

Hej...

Efterlysning foto & historia
Ni som varit med några år kommer säkert ihåg en VW-Porsche 914 som var räddningsbil på Anderstorp i samband med F1 tävlingarna där 1973 - 1975. Bilen finns kvar i landet men nu söker jag tillsammans med en tyska samlare, bilder på hur den såg ut, gärna inredningsbilder.
Kommer ni ihåg bilen och har händelser om den eller bilder så tar jag tacksam emot detta, även tidningsurklipp och alla annan information om den eller de som körde den. På F1 tävlingen var det dock ett Engelsk räddningsteam som körde på alla F1 tävlingarna.

Lite Historia
Bilen skänktes av Marloboro och Clay Regazzoni efter att själv blivit bränd i en F1 tävling året innan. Alla F1 banorna fick en 914 bil av Porsche & Regazzoni tillsammans med hans sponsorer, så tex. i Tyskland och Nurburgring var det Recaro, men i Sverige var det Marlboro som hjälpte till.
Bilen finns idag i Skåne, dock återställd till vanlig 914/4

bilden är den svenska bilen vid Anderstorp 1973

Post's attachments

Attachment icon SWE -73, Marlboro car.jpg 955.14 kb, 70 downloads since 2014-01-07 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Hej, jag har någon mer bild på den där.
Kommer väl ihåg den när den stod bortglömd gemte Findushangaren/flyghangaren på banan (född och uppväxt i A-torp).
Bilen var till salu för ett par år sedan, killen jag köpte min 356 av hade varit och tittat på den nått år innan dess.
Har för mig dock att antingen framdel eller bakdel var så dåligt så den är idag ihopsvetsad av två 914ar.
Tyckte det var askoolt med brandsläckare både i frambaggage och baklucka!
Min pappa var lite spekulant när den såldes ut från motorbanan, men det var på tiden före EU och bilen hade ingen identitet så den gick inte att få in i något bilregister (på den tiden var Bilprovningen en kvarglömd del av SS. Typ)
Ska kolla om jag hittar bilderna jag har fått av Ticko.

Enzmann 506 SRA -58
Volkswagen T1 -61 -63
Porsche 911 3.2 -89
Porsche 356B -63

3

Hej igen!
Bild från motorbanan enligt tidigare.
Fasen vette om inte det är en AMC Pacer gemte med GIGANTISKT varningsljus monterat på taket? Vad försvann den då? ICQ/ag

(OBS, den tillhör Ticko Thyrone Persson, så skall inte spridas vidare eller reproduceras, utan endast som referens!
Lovat att vara noggrann med den infon!)

Post's attachments

Porsche 914 Brandporsche kopiera.jpg, 207.61 kb, 800 x 537
Porsche 914 Brandporsche kopiera.jpg 207.61 kb, 190 downloads since 2014-01-09 

Enzmann 506 SRA -58
Volkswagen T1 -61 -63
Porsche 911 3.2 -89
Porsche 356B -63

4

tack Anton
jag har pratat med Ticko idag också om bilden och hur jag får hantera den, men tack, mycket trevligt att prata med han, hade mycket information och antagligen fler foton.

Sen håller jag på att ta reda på lite mer om bilen och det du skriver, Det första som jag reagerar på är att det var 20 år sedan bilen såldes senast och vad jag har sett på bilder så är den inte sammansatt av två bilar och bara brandsläckare bak, fram var det olika verktyg. Men det är några år sedan, så du är förlåten.. ;-)

är det fler som har något tar jag gärna emot mer information

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

5

Hej igen Filip,
Jodå, det var några år sedan jag såg bilen så visst mitt minne kan svika mig ICQ/ab
Det var mannen som jag köpte min 356a som påstod att den var till salu ganska nyligen, därmed inget sanningsvittne! Han fick samma bild som Du.

Bilen var rostig vid försäljningen på 914 vanliga ställen, förvarades knappast varmt och torrt de sista åren. Om den som renoverade den kunde använda endast originalkarossen är jag impad!
Men såklart, fullt möjligt om man är duktig på att skära ut och lägga i. Sedan finns det ju alltid konstnärlig frihet i hur bra eller dålig en bil eg. var. Det finns väl inga 914 eg som byggts ihop av en separat framdel och bakdel om man frågat ägarn...?;)

Brandsläckare fram och bak har jag ett så tydligt minne av, kan jag vara så senil? Men, jag har ett sanningsvittne jag kan fråga i det fallet. Peter Sanell som var chef för verksamheten många är och funtionär/ tävlingsledare ännu fler. Träffar honom ganska ofta. Ska kolla. Ticko hade väl hand om brandsäk också fast då för mc VM, vad sa han?

Kan Du lägga ut en bild på hur bilen ser ut idag? Pippigul eller?

Enzmann 506 SRA -58
Volkswagen T1 -61 -63
Porsche 911 3.2 -89
Porsche 356B -63

6

Igen Anton
Jag pratade med ägaren av bilen idag och han som renovera den, jo visst var den risig när han köpte den, men inte så rostig att den blev en med hjälp av en bil till. Nej den är helt original hälsar han. Den är lackerad när han renovera den, för ca 20 år sedan, då gamla dekaler hade rivits av och med följde lacken. Han bad mig på det bestämdaste att demontera detta.

Du får gärna prata med Sanell och fråga om han kommer ihåg något eller har något material som vi kan få skanna eller köpa. När det gällde Ticko så sa han också att han inte kört bilen något, men skulle höra med de andra som ingick i säkerhetsgruppen. Däremot känner jag A Nordin som körde den bl.a på Knutstorp och som gjort en ritning till oss på hur släkningsutrustningen såg ut bak. Fram låg verktyg, men visst kunde där kanske ligga några handsläckare. Bak låg tre stora sammankopplade tuber med hallon och 10-15 meter "styv" slang

Bilen lever idag och jag fotografera den på Sturup Raceway 2000 vid en privat fotografering och provning till mig..

Post's attachments

Marlboro 2000.jpg, 27.68 kb, 640 x 480
Marlboro 2000.jpg 27.68 kb, 143 downloads since 2014-01-10 

7 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-01-10 19:36:43)

och så liten bild på fronten...
F1 Anderstorp 1973, lite stor, men då kan man läsa texten också...

Detta är den Svenska bilen, även om den har Schweiz skyltar.
Clay Regazzoni (F1 föraren) som skänkte bilen var från Scheweiz

Post's attachments

Attachment icon SWE -73, Marlboro car, text.jpg 699.84 kb, 37 downloads since 2014-01-10 

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-10 19:54:03)

Delvis ot:
Schweiska reg.skyltar följer inte fordonet, som i Sverige, de följer ägaren, eller snarare dennes körkort. Vid försäljning skruvar man loss skylten och skruvar fast den på nästa bil.
I Det svårstavade alplandet, är det dessutom tillåtet att flytta skyltarna mellan olika fordon med samma ägare, rimligtvis kan ägaren inte framföra två fordon samtidigt... Man betalar skatt för det fordonet som är belagt med högst skatt, det andra fordonet är skattebefriat iallafall rent teoretiskt. Därför kan du se schweiziska husbilar eller hobbyfordon med magnetfästen på skyltplatserna.
Hur Clay Raggazoni hade löst detta får vi väl aldrig reda på, men vanligtvis är ju schweizarna väldigt rädda om sina skyltar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Tack Björn, du är för god...
Jag har ingen förklaring varför det sitter Schweiziska (rättstavat enligt ordlistan?) på bilen på de första bilderna för pressen, men den kanske kördes till Anderstorp. Det var helt o hållit mitt antagande, egentligen bara för att förklara att bilen på bilder och den svenska bilen är samma bil. Antagligen vet inge varför det blev/var så.

10 Senaste redigerad av rickard m (2014-01-10 21:04:37)

En annan riktigt grym släckarbil http://www.pbase.com/9146gt/other_porsc … s_gt_truck

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

11

rickard m skrev:

En annan riktigt grym släckarbil http://www.pbase.com/9146gt/other_porsc … s_gt_truck

jo det är ett riktigt grymt nybygge... frågan är vilken bil som är häftigast historiemässigt :-)
jag vill ha båda två

12

Hej Filip!
Har pratat med Sanell idag! Sanell både körde bilen och har varit chef på motorbanan under många år, så han är ett bra ögonvittne.

Sanell stödjer att bilen inte var allt för dåligt skick. Bilen var helt ok under, var aldrig underredsbehandlad och därför inte heller haft några rostfickor mellan massa och underrede.
Däremot hade lite för många "skruvat" med bilen.
Ett stort problem var tydligen insprutningen, som var väldigt speciell (jag kan inte 914).
Systemet var inte det konventionella enl. Sanell som kom 1973(?).
Bilen var en förseriebil med insprutning (72?).
Vid försäljningen ut från banan byttes den av ordförande Lennart Stjärneby mot en Cheva van Default/hmm från motorbanan till någon bilhandlare i Anderstorp vid (smek)namn Monti eller Monty.

Sanell sa att senaste ägaren han kände till var en brandman i Helsingborg ska ha återställt bilen till det skick den var på banan, med Marlborodekaler å allt. (där skiljer sig versionerna åt eftersom Du sa att den är i 914/4 skick nu?).
En rolig detalj är att tydligen blev Hallonsystemet kvar på motorbanan efter försäljning.
Dessa system var väl inte speciellt "snälla" att använda osv. Plus besiktning/ och kontroll av dem, så det "skänktes" till Knutstorp med all välvilja ICQ/ab
Några år senare så efterlyste mannen i Helsingborg (som också var brandman) systemet och Sanell upplyste om att det säkert låg nere i Knutstorps brandförråd.

Där var handsläckare fastspända i främre bagagerum, det är väl dessa som spökar i mitt minne!
Men annars så är det som Du beskriver med utrustningen.

Är nuvarande ägare "brandmannen"?

Enzmann 506 SRA -58
Volkswagen T1 -61 -63
Porsche 911 3.2 -89
Porsche 356B -63

13

Lite o/t men bilen brevid är inte en Pacer utan en AMC Gremlin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/1977_AMC_Gremlin_X_-_Hershey_2012_d.jpg/800px-1977_AMC_Gremlin_X_-_Hershey_2012_d.jpg

14

Tack Anton
för all information; ler lite på smilbandet när jag läser om ditt samtal med Sanell. Nu skall jag inte vara för påstridig i allt detta, men jag kan en del om det och Sanell har rätt i mycket o det mesta.

Jo, det stämmer att många skruva på den, dock hade alla 914/4 bilar insprutning 1970-1976 och den var svår att ställa in, eller rättare sagt, det gick inte.. ;-)

Både jag och ägaren har också uppgifterna på att den ingick i en byteshandel med en bilhandlare och där stod den i många år.

Brandmannen, som inte alls var en brandman utan antagligen var det jag. Jag pratade med Sanell ett par gånger om bilen och min tanke var att då köpa bilen och återställa den, som jag skrev innan så letade jag i 10 år efter bilen. Som Sanell berättar så var min tanke att återställa bilen med allt i, inkl. släckutrustning och jag har även pratat med Knutstorp och han som körde bilen mycket om detta, men redan år 2000 så hade de "slängt" släckarna som satt där bak. Tyvärr kom ägaren och jag inte överens om priset på bilen, så därför gick det inte. Men ägaren är i dag en av mina goda bilvänner.

Nuvarande ägare är inte brandman och bilen ser ut som den bilden som jag tog år 2000 när jag "hittade" bilen och ägaren