1

Då har man varit på besiktning. Efter körförbjud i 1 år och problem med det mesta som kan krångla,, inkl kvällen innan besiktningen då jag upptäckte att lyktglaset sitter löst, lamporna är felriktade och regplåtslampan funkar inte.....Detta fixades dock provioriskt och fick en jävligt schysst besiktnings-snubbe som iprincip riktade lamporna åt mig och sa bara: fixa glaset..
MEN,, självklart skulle jag kugga på nåågot.... fick 2st 2or och en var den retliga -> koldioxidutsläppvärdet för högt..låg på 7~ och det fåt inte överstiga 4.5   på tomgång..
någon som har nåt tips / knep ? hört att man kanske kan hälla i på tok för mycket K-sprit innan man kör in på besiktningen...true?


ICQ/ab

Bussen är en bay , 72a...1600motor...

2

Du menar kolMONoxid, eller hur?
Då gäller det bara att kruva in CO-skruven på förgasare. Det är den lilla skruven på vänster sidan.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

En vän till mig är av åsikten att en folkamotor går lite bättre med fetare bränsleblandning och ibland kan det vara svårt att få en motor att gå som man vill om man ställer den enligt standardförfarandet, ett knep är då att fetta till blandningen lite. Kanske är det vad man gjort i ett svunnet förflutet? Det som Rainier kallar CO-skruven kallar jag för blandskruven, om man ställer ner bränsleblandningen sänker du CO-halten och får bättre värden, men om motorn inte går ngt bra i detta tillstånd, är det bara att skruva ut skruven efter besiktning igen. Det är ett ganska oskyldigt "brott" i sammanhanget. Viktigt att betänka är också att motorn går varmare med en snålare blandning, något man till varje pris vill undvika i en buss. Så även om motorn går bra med den magrare blandningen kan det vara värt att notera arbetstemperatur innan justering av förgasaren och även efter, det blir ju väldigt subjektivt utan siffror, men den ömt vårdande bussägaren kan nog skönja om ngt ändrats sedan senast motorluckan öppnades. Lycka till! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Jag justerar std Bubbla motorer oftast kring 3-3,5% CO. Om den inte går bra då, då finns det ett fel nån annanstans, till exempel tjuvluft, som är vanligt på DP motorer.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

Jaa men precis..kolmonoxid ja. sorry.


Tack för svaren..kom på att jag har ny förgasare sedan förra besiktningen! så ska hoppas på detta ICQ/ab

Ses på coastalculture i morg?

Hajj

6

RAINIER skrev:

Jag justerar std Bubbla motorer oftast kring 3-3,5% CO. Om den inte går bra då, då finns det ett fel nån annanstans, till exempel tjuvluft, som är vanligt på DP motorer.

Min uppfattning är att "felet" ofta ligger hos förgasaren som brukar vara sliten.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't