1

Vad har ni andra för erfarenhet av att åka sänkt typ 3?
Min är sänkt 1 spline inre fram och jag tycker fortfarande att den är liiiite för hög. På bilden nedan är inte bakvagnen sänkt.
Nu har jag dock fått ner den även bak, men valde att laborera med inre och yttre spline för att finjustera så att bilen får en neutral camber och den är inte sänkt lika mycket som motsvarande 1 spline.

Även bak är den i mitt tycker lite för hög.

Vill minnas att många kör med 2 spline/hack inre fram och 1 spline inre eller yttre bak. Fungerar det bra att köra så? Bilder på hur detta blir?

Har tagit bort alla genomslagsgummin och kommer nog även att bli tvungen att kapa av plåtvårtorna som de nedre gummina sitter på för redan nu har det slagit igenom ett par gånger under färd.

Post's attachments

IMG_5492_liten.jpg, 79.91 kb, 800 x 600
IMG_5492_liten.jpg 79.91 kb, 223 downloads since 2014-01-05 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Ja har sänkt min Notch 2 yttre splines fram å 1 yttre bak.
Lite hög bak tkr jag, men ska ev ta ett hack till i vinter!

Funkar bra å köra med! Skrapar i här å där men inte så farligt, 4 pers i bilen så äre värre men fortfarande åkbart!

http://www1.garaget.org/archive/44/43266/322254/322254-3078749.jpg

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

Instagram: bob.turri

3

Jag har för mig att jag sänkte 2 hack fram & 2 hack bak båda yttre. Men det går fint sålänge man har minst 165/50-15 fram, har 175/55-15 bak. (4,5" fälgar)
Hade bakdäcken fram i början men tog i då.

Går bra med full bil, tar i nedre framvagnsfästet ibland. ICQ/ab

http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/Ralander/8578C753-4152-409A-8309-B8AE401CE1C1_zps1wqbjn2z.jpg

4 Senaste redigerad av mettis (2014-01-06 01:35:18)

Ett hack fram och ett hack bak = 80-tal ;-)

http://i.imgur.com/VgGDi7Z.jpg

http://i.imgur.com/2YKBYVr.jpg

Yes - min bruksbil 1979 - 84....;-)

Och som du säger Peter, man får kapa av genomslagsgummina fram....

5

Tja!
Min skall enligt föregående ägare vara sänkt 2 fram och 2 bak, inre eller yttre vet jag ej. Lågt och skrapar.

http://forumbilder.se/DBI7U/dsc04756.JPG

http://forumbilder.se/DBI7V/dsc04757.JPG

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

6

Sänkt genom att flytta yttre och inre splines både fram och bak. En bra avvägning mellan utseende och komfort för mig.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2017.JPG

7

koppen skrev:

Tja!
Min skall enligt föregående ägare vara sänkt 2 fram och 2 bak, inre eller yttre vet jag ej. Lågt och skrapar.

http://forumbilder.se/DBI7U/dsc04756.JPG

http://forumbilder.se/DBI7V/dsc04757.JPG

Ändrade Emil något på sänkningen eller är den som när jag sänkte den? Minns att jag sänkte för mycket bak första gången så jag fick höja upp den aningen. Körde på väldigt låg profil också. Inte så snyggt, men lågt  ICQ/ag

Micke Spindel Åmål

8

m|easy skrev:
koppen skrev:

Tja!
Min skall enligt föregående ägare vara sänkt 2 fram och 2 bak, inre eller yttre vet jag ej. Lågt och skrapar.

http://forumbilder.se/DBI7U/dsc04756.JPG

http://forumbilder.se/DBI7V/dsc04757.JPG

Ändrade Emil något på sänkningen eller är den som när jag sänkte den? Minns att jag sänkte för mycket bak första gången så jag fick höja upp den aningen. Körde på väldigt låg profil också. Inte så snyggt, men lågt  ICQ/ag

Vet faktiskt inte men det är urkapat i hjulhusen bak iaf, kör 195/165-15 i bak iaf, skrapar med fullpackning till Rättvik och men tillbaka men de finns ju ett par som livnär sig på att göra däck ICQ/ab

Stämmer det med 2 hack fram och bak annars?

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

9

Tack för alla tips och bilder!

Då provar jag 2-snäpp på yttre. Verkar var hyggligt körbart.
Min bil är/var sänkt ett snäpp på inre, så första åtgärden var att återställa detta.
Kunde konstatera att "finjustering" med vridning med/moturs på inre/yttre ger ca 4mm sänkning/höjning.

Efter sänkningen hänger undre bärarm 37mm längre upp i obelastat läge. Kanske inte mer än jag velat, men jag provar så.
Blir det för lågt får jag finjusteringshöja mig tills det blir bra.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Vet inte riktigt hur mycket den är sänkt då jag provat massor av olika kombinationer på yttre och inre både fram och bak. Tycker fortfarande att den är liiite för hög i fram, skulle vilja ha ner den någon centimeter till. Inga genomslagsgummin och borttagna "plåtvårtor", ej masserade skärmar. ICQ/ab En fördel med denna höjd är att det inte tar i.

/ P

http://i43.tinypic.com/35kr9ki.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

11

Problemet med typ 3 är att det inte går att sänka mycket fram utan sänkspindlar.
Vid cirka 24cm mellan nav och skärmkant bottnar stötdämparna och cirka 1 cm senare bottnar spindlarna..
Men många kör fjädringslöst på stötdämparnas bussningar och tycker det funkar bra  ICQ/ad

Det finns några som lyckats svetsa om och göra egna sänkspindlar ICQ/ab  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12 Senaste redigerad av JBlom (2014-01-14 08:10:18)

Silverbug skrev:

Problemet med typ 3 är att det inte går att sänka mycket fram utan sänkspindlar.
Vid cirka 24cm mellan nav och skärmkant bottnar stötdämparna och cirka 1 cm senare bottnar spindlarna..
Men många kör fjädringslöst på stötdämparnas bussningar och tycker det funkar bra  ICQ/ad

Det finns några som lyckats svetsa om och göra egna sänkspindlar ICQ/ab  .

Hur mycket lägre kan en typ1-kulbultframvagn sänkas med spindlar jämfört med typ3?

Mera känd som jb...

13

Silverbug skrev:

Problemet med typ 3 är att det inte går att sänka mycket fram utan sänkspindlar.
Vid cirka 24cm mellan nav och skärmkant bottnar stötdämparna och cirka 1 cm senare bottnar spindlarna..
Men många kör fjädringslöst på stötdämparnas bussningar och tycker det funkar bra  ICQ/ad

Det finns några som lyckats svetsa om och göra egna sänkspindlar ICQ/ab  .

Har inte fått intrycket att bottnade kulbultar är ett problem på typ 3. Framvagnen tar i backen innan dess. Oavsett detta så är väl droppspindlar alltid vettigt, om inte annat så för att bibehålla originalgeometri på framvagnen något så när.
Fabrikatören Gustafs skall bearbetas i helgen  ICQ/ad 

Fördelen med typ 1 framvagn i typ 3 är att man får upp stommen en bra bit så lägsta punkten blir reservhjulsbaljan istället för stommen. Vidare går det att korta in framvagnen vilket är i stort sett omöjligt på en typ 3 stomme.
Dock tappar du en av de fördelar som gör typ 3:an så trevlig att köra när du monterar framvagnen stumt, komforten.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14

Tycker det är väldigt svårt att säga vad som "rätt" när det gäller sänkning. Det beror ju väldigt mycket på dimensionerna på däck o fälg. Man får prova sig fram till vad man tycker ser bra ut och hålla tummarna för att det blir körbart ICQ/ab

1500s Notchback -64
1600 TLE Fastback -71
www.twinpeakboxers.com
www.volksmeet.se

15

jag har överdrivit min sänkning, sänkte 4 hack fram villket gör att jag inte kan svänga Default/hmm. tror att 3 är max fram!

16

Sänkning  ICQ/ad
mellan kvarts- och halv tank och inget i skuffen ger lagom stuk med diagonaldäck  ICQ/ab 
http://team21.se/1500s65/modellbilen.jpg

Bengt

en analog man i en digital värld