1

Muttern och brickan ur men ratten sitter som berget.
Har sprutat proffs rostlösningsmedel utan resultat.
Misstänker att avdragaren med 3-ben (vanligast)
drar snett så jag vågar inte strama åt mer är rädd att
sabba det hela.

Det naturliga är givetvis en avdragare med 2-ben eller
en som ligger an med hela undersidan mot ratten som denna:

har desvärre ingen sådan och ingen möjlighet att göra en sån heller.
Kan jag få lite tips om hur f-n jag kan få ur ratten?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Borde finnas någon i det närområde som har en liknande konstruktion..
hur bråttom har du ?? att borra 3 hål i ett vinkel järn och 2 i det andra kan ju lätt göras.. ICQ/ad om bara diametern e känd liksom hålet i rattaxeln för mothållet
jag menar jag skulle kunna göra själva grejen.. ICQ/ad
att få en vanlig avdragare att sitta kvar e nog svårt..
då skulle jag göra en krage som är 2 delad som sätts runt under ratten som armarna griper tag i. som en upp ock nervänd hög hatt, med hål i mitten ICQ/ae som man håller ihop med en avgasklämma tex. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Varför inte använda ett originalverktyg?
235 Steering Wheel Puller
For pulling the steering wheel off the steering column (Type 2)
Har ett sånt Matra verktyg

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

michaelth skrev:

...göra en krage som är 2 delad som sätts runt under ratten som armarna griper tag i....

Så ser tydligen det officiella verktyget ut, bror Hans lånade en av Bängt när han behövde ta loss sin ratt.
Skall tydligen vara särdeles enkel, kombineras med vanlig äldre 2-klo avdragare typ travers (metafor).

S

5

Vinkeljärnet med två hål att användas ovan som i clippet är nog inte svårt, den kan jag göra.

Men det är just underdelen  med ett utskuren "U" där rattstången kan få plats. Oavsett
om det är i en del som i clippet eller 2-delad som i ditt förslag så får det inte vara fjuttig
metall utan ska vara robust. Jag får väl se, kan prova borra en massa små hål
och skära ur ett "U" det är ungefär vad min köksverkstad är i stånd att klara...  ICQ/ad

eller också någon som bor nära har en sådan färdig. Tack iaf.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

6

1:20 där ser man hur undersidan av avdragaren ser ut, vanlig vinkeljärn med utskuren "U"

Post's attachments

1.jpg, 58.51 kb, 640 x 384
1.jpg 58.51 kb, 134 downloads since 2014-01-12 

7

Är det bråttom? Jag kan lägga in i bilen så jag har med den nästa gång det blir Skåne resa.
Tisd. och onsd är jag i Ängelholm och jobbar.

VW Typ 2 1967

8

Har man en tillräckligt stor polygrip kan man ha den löst runt undre delen av rattnavet som fäste för en vanlig trearmad avdragare.

9

Ja, men det vore toppen. Nej, det är absolut ingen brådska det passar fint, vilka tider är du i Ängelholm?
Antar att du då pendlar de 15 milen.

10 Senaste redigerad av kisavw (2014-01-12 17:08:43)

luftgekühlt skrev:

Ja, men det vore toppen. Nej, det är absolut ingen brådska det passar fint, vilka tider är du i Ängelholm?
Antar att du då pendlar de 15 milen.

Ska försöka vara där till 9 tiden om jag vaknar tisd morron och inte slöar innan jag kommer iväg.
Är inte speciellt morronpigg.
Sen är jag nog där till 1700 tiden , så får man se hur mycket jag har hunnit sätta upp.

VW Typ 2 1967

11

http://www.thesamba.com/vw//forum/album … ts=summary

blev också nyfiken på vilka varianter det finns på verktyg.... ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

----=rehab is for quitters=----