1

Som skrivet, hur ser man de?

sitter o samlar delar till ett nytt motorbygge, o kollar igenom vad som finns i garaget.

vad jag förstår så finns de vippor för 1.1, 1.1.1, 1.25 och 1.4.1.

Det som står på ett par av vipporna som jag grävt fram är; ( 4.6 J 8 (VW) 3 ) och får inte fram något med min vän google.
Försökt jämföra utseende också, tyvärr gjorde de mig inte rikare av kunskap.

Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde lära mig detta!

Mvh Matte

2

Det finns massor av olika utväxlingar, de första är 1:1, sen kom det som är vanligast 1:1,1 och sen finns 1:1,25. Detta är VW's egna och 1:1,25 togs fram av VW Brasilien och de har alla VW-logga. 1:1,25 är i särklass vanligast.
Märkningen du hittat är nog gjutformsnummer och om jag inte är ute helt i tokmoset kan man nog göra både 1,1 och 1,25 av samma gjutning. Den nedre delen av vippan, mot stötstången är det som skiljer dessa åt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Finns det något nr någonstans på vipporna så man ser vilken utväxling dom har?

Låt oss säga att jag har en vippa i handen, hur ser jag vilken av dem det är? (1.1, 1.1.1, 1.25, 1.4.1)

4

Det borde väl vara ganska lätt att mäta annars. Om du mäter från cirkelcentrum i hålet för vipparmsaxeln till där stötstången ligger emot och från cirkelcentrum till centrum på ventiljusterskruven och sedan dividerar längderna med varandra så får man ju ett utväxlingsförhållande?  ICQ/ab

Fat chick fanatic

5

Måttet till centrum på justerskruven ska vara 1,1 resp. 1,25 gånger längre än måttet till centrum för skålen för stötstången på en 1:1,1-vippa.
Känns inte skitenkelt att mäta med tanke på att det inte är raka vinklar.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Då är det lättare att mäta lyftet när den sitter monterad på motorn. Med en indikatorklocka mot stötstången får man fram vad kammen lyfter (om man inte vet det) och sedan gör man samma sak mot ventiltallriken.

7 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-01-12 19:34:12)

Jo det känns som ett mycket bättre sätt. Det borde väl fungera att mäta med indikatorklockor även när de inte sitter fast i motorn om man har en i varsin ände så att säga? Men oftast har man väl bara en...

Fat chick fanatic