1

Tjena!

Har en fråga angående besiktning, om det är genomrostat i reservhjulsbaljan, brukar besiktningsgubbarna gnälla på det? Plattan är ju en bärande del, men samtidigt så är det ju "bara" reservhjulsbaljan...

Har nämligen hört av ett gäng att det inte ska vara några bekymmer med rost där, men hade varit kul med lite fler åsikter!  ICQ/ab 
Och ja, jag är väl medveten om det beror mycket på vilken besiktningsman man får  ICQ/ad

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

2

Baljan är ju inte en del av plattan men däremot så sitter ju infästningar för stötfångare där. Jag tror inte du får en tvåa men å andra sidan så är det ju ett lätt ställe att laga på så kanske läge att göra det ändå.

You´ll never know...

3

När jag bes senast (förra veckan) gick den äldre mannen runt och knackade med "slagghammaren" och sa att "såna här har jag haft och dom rostade redan då"...

Iofs är det gammal underredsmassa under hela bilen så visst kan finnas dold rost, men han knackade i innerskärmar och under vämekanaler/trösklar... Knappast något som skulle gett nedslag... Nu "knackade" han, och slog inte hårt, så jag lät han hållas...  Men, tja, på de ställen han knackade (utom ramhuvudet/tunneln som ju är skittjockt men han sa "här brukar de rosta av") så var inget av det han knackade på bärande...

Personligen tycker jag de borde ge sjutton i att knacka annat än på bärande delar. De kontrollerar ju inte om man har kaffefläckar på klädseln eller inte tömt askkoppen så...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Besiktade förra helgen och i min reservhjulsbalja kan man se rakt ner på marken på vissa ställen
tjejen skrev upp det som bra att veta på besiktnings intyget....

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

5

det beror helt på gubben som står där. När jag bes en bil i norrtälje fick jag ned slag på hål i hjul hus. Sen var jag i östhammar med en av mina andra bilar med nästan identiska hål och fick bra och veta, så det är jätte svårt att säga.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

6

Okej, så reservhjulsbaljan bör inte vara några problem  ICQ/ad
Hur är det med infästningen till skärmarna, eller hur jag ska förklara, där rostar dem ju gärna.

Är det något som man kan "få f*n för" på besiktningen? Det är ju liksom ingen bärande del, så det ska väl inte göra något?  ICQ/ad

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

7

Reservhjulsbaljan borde bara bli en bra att veta om det inte är rostskadat runt infästningar osv. däremot kan du få det tjurigt med infästningarna till skärmarna. Det är som sagt infästningar vilket det är större krav på.. dvs det får inte finnas risk för att skärmen far av. Det är inte bara bärande delar som räknas.

Luft fryser inte, luft kokar inte..