26

PPRMicke skrev:
Björn J. skrev:
PPRMicke skrev:

Om du bara har 1 bar så ligger du under mini värdet (2,3bar förslitnings gräns)
Du har nog samma problem som det brukar vara på gamla bubbla motorer
Att lagerlägerna är uppslagna och oljan trycks vid sidan av ramlagrena
(det brukar bli skader på vevlagerna vid 0,8bar)
/// Micke

Ja det låter ju som ett helt normalt VW-boxerfel. Känner igen det!
Nu är det ju så att det är inga långvariga ljuseffekter oljetryckslampan uppvisar.
Kanske någon halvsekunds blink. Och vid tomgång tänds oljelampan ungefär samtidigt som laddningslampan tänds, och då är ändå varvtalet så lågt att motorn ändå stannar.
Min tanke var först att oljepumpen var sleten, men det kan ju då, som du skriver, vara ramlagren (också).
Det blir nog en renovering av reservmotorn i vinter, och då blir det ju lagerbyte.
Vid normal tomgång vid 1000 rpm har jag ju ungefär 2,5 bar, då oljan är runt 60 grader celcius. Mina VDO instrument är ju inga direkta precisionsinstrument, så det är litet ungefärligt.

Det värsta är ofta så är ramlagrena ok det brukar vara blocket som gettupp i lager lägerna (efter cirka 7000-12000 mil)
Du får well komma upp till kungälv och ta ett snack
/// Micke

Hej och hallå!
Sitter och läser gamla inlägg.
"Kingsriver" är ju nästgårds. Annars har jag fixat träff mitt inne i Blöteborg i april.
har en del motorfunderingar som kan tas både i allmän motortråd och kanske mer via pm eller e-post så småningom.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

27

mettis skrev:

Jo, det sista är ju sant...

Men enligt VW:s (VAG) verkstadshandbok sä är det såhär:

"vid 70° oljetemperatur och 2500 rpm ca 3 bar och förslitningsgräns 2 bar"

Själv har jag aldrig sett någon varm VW-motor som legat på 2bar i tomgång......
Min "egen" gräns är icke under 1bar på tomgång - och sedan ca 2bar vid 2000rpm och 3bar på 3000rpm.

Delar den uppfattningen till fullo, med erfarenhet av fyra olika motorer (sedan 1978 till dags dato...)
Hällde en gång för många år sedan i STP i en modest trimmad dp 1300 motor, förutom att det tog hela dagen att få i den där sirapen så blev oljetrycket väldigt bra.... i bortåt kanske 20-25 mil, sedan samma visa igen...
Finns förresten STP-sirapen kvar på marknaden?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

stickan skrev:

Har du rätt packning mellan oljepump och lock?

Vet inte.... Den som sitter där är en gumerad pckning med tjokleken 0,37 mm, är det rätt?
Behöver man plugga oljekanalen i blocket (från pumpen) också eller räcker det med att plugga pumpen?

Här kommer en fråga i stil med "hur långt är ett snöre":
Hur glappt skall det vara mellan vevaxel och vevlager samt mellan vevstae och vevlager?
Tycker att ett oljetryck på under 1 bar vid 2000 rpm borde glappa rejält.......men vad vet jag :-(

//Björn

29

Om du pratar om packningen mellan pump och lock så är 0,37 mm  för tjockt. Tunnaste papperspackningen ska det va. Sedan gäller det att pumplock och pump inte är slitna och att dreven längd matchar pumpen(går annars att slipa mot ex glasskiva)  ICQ/ab  .
Det räcker att plugga pumpen..
Angående lagerspel så syns exakta värden för resp lager i verkstadshandboken. Vanligtvis handlar det om 0,05-0,20mm.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

30

Man kan inte känna fram rätt lagerspel, det måste mätas, och frågan är inte alls i stil med hur långt är et snöre.  ICQ/ab
Det är hundradelstoleranser på de flesta måtten i en motor och för att det ska bli rätt så måste man mäta. Exempelvis mäts blocket utan lager sedan sätts lagren i och man mäter innerdian, jämför den med ytterdian på veven (eller använder Plastigauge). Sen måste man även kolla axialspel på vev- och ramlager.

Nu verkar det som om största boven till ditt problem är packningen men jag rekommenderar ändå att du mäter upp allt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Tackar för input.
Får försöka skaffa Plastigauge för mätning av vevstakslager och mittersta ramlagret, har inte lust att riva isär veven för att mäta de lager som sitter påmonterade, dessutom saknar jag verktyg (med tillräcklig precision) för att mäta yttermått på vev samt innermått på lager.

//Björn

32

Det är bara delade lager som går att mäta med Plastigauge.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

33 Senaste redigerad av stickan (2014-01-11 11:03:24)

Bear skrev:
stickan skrev:

Har du rätt packning mellan oljepump och lock?

Vet inte.... Den som sitter där är en gumerad pckning med tjokleken 0,37 mm, är det rätt?
Behöver man plugga oljekanalen i blocket (från pumpen) också eller räcker det med att plugga pumpen?

Här kommer en fråga i stil med "hur långt är ett snöre":
Hur glappt skall det vara mellan vevaxel och vevlager samt mellan vevstae och vevlager?
Tycker att ett oljetryck på under 1 bar vid 2000 rpm borde glappa rejält.......men vad vet jag :-(

//Björn

Mellan pumpen och locket ska du ha en papperspackning som brukar vara strax under 0,1 mm.Har du för tjock packning där så får du riktigt taskigt oljetryck.Du behöver inte plugga kanalen om du pluggat pumpen.

34

stickan skrev:

Mellan pumpen och locket ska du ha en papperspackning som brukar vara strax under 0,1 mm.Har du för tjock packning där så får du riktigt taskigt oljetryck.Du behöver inte plugga kanalen om du pluggat pumpen.

Skall kolla vad jag har för tjocklekar på pappersarken och se om det är något som passar.
Jag har inte pluggat pumpen, det har du  ICQ/ag

//Björn

35

Har du ingen packningssats?Det finns en speciell tunn papperspackning till oljepumplocket. Att göra en av packningsmaterial är inte så lyckat...

36

stickan skrev:

Har du ingen packningssats?Det finns en speciell tunn papperspackning till oljepumplocket. Att göra en av packningsmaterial är inte så lyckat...

Använde den som kom med locket och den var en gummerad historia som var 0.37mm tjock.....
Hittar ingen lös packning att beställa och en hel sats känns onödig, blir nog till att  försöka tillverka en egen...(om jag hittar någon som säljer så tunt som 0.10mm)

//Björn

37

Vad är det för pump? Jag behövde packning till en pump med utgång och retur i locket. Den gick bara att hitta i USA. Men Christer på dalhems beställde en till mig.
Den var galet tunn ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

38

Classic vw Up North säljer packningen löst... 8:- har jag för mig....  ICQ/ab