1 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-01-09 00:05:28)

Har tänkt att ev stoppa i min 1600 motor i min 64:a. Har fått tag på 109 kuggars svänghjul så det ska vara löst men kvar är då problemet med elen. Sitter idag en 12v generator på motorn. Vad måste jag byta för att få en 6V generator att passa? Passar fläkten från 12v generatorn och plåten bakom? Någon som 6v konverterat en 1600 förut?

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Är du helt säker på att du hittat rätt svänghjul? 109-kugg med O-ring? De är inte så vanliga och det är viktigt att det är rätt, se http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Det är ju lite enklarare att jaga rätt på en stort från -67 och slipa ur lådan för 130-kugg.

Annars är det bara att byta tornet och skruva över delarna på 6V-generatorn, fixa shuntventil och chokeelement till förgasaren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ursäkta, varför konventera bakåt?
Bättre, billigare och mer lättvindigt är väl att uppgradera resten av bilens el-system till 12V?
Byt alla glödlampor, byt till 12v batteri, byt eller koppla förkopplngsmotstånd (50kr på ELFA) till torkarmotorn.
Byt till 12 volts relän, blink och hel/halvljus, om du har elektrisk tankmätare så är det ett förkopplingsmotstånd även till den (5-10kr).
Förutsätter att du har en 12v generator med laddn.relä. 6volts startmotor funkar bra med 12 volt, det brukar vara antalet kuggar, som nämnts, på svänghjulet som är skillnaden, annars kostar en 12v startmotor ungefär 1700 kr + frakt från VW Up-North.
Visserligen vill man ju har en veteranbil i originalskick, men jag kan tycka att vissa eftergifter till dagens trafik och andra situationer, måste man överväga, som exempelvis att det sällan eller aldrig finns 6 voltslampor att tillgå i "vanliga reservdelsaffärer" knappast längre hos mopedreparatörerna heller, utan man får beställa via nätet. Om du vill ha "ljud" i bilen är det lättare att finna radio/stereo eller annan multimedial utrustning för 12 volt, än det är att göra anpassningar till 6volt.
6volts batterier är mer än dubbelt så dyra än 12v dito, (rimligen borde det i konsekvensens namn vara tvärtom)... men man betalar ju inte per volt, utan det är marknadskrafterna, "den efterfrågade tillgången", enligt Obelix  ICQ/ae , som styr priserna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

koppla förkopplngsmotstånd (50kr på ELFA) till torkarmotorn.

Intressant. Kan inte du utveckla lite och/eller helt enkelt länka.
Tack

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Svwerker skrev:

Är du helt säker på att du hittat rätt svänghjul? 109-kugg med O-ring? De är inte så vanliga och det är viktigt att det är rätt, se http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Då måste jag fråga, jag har ett sent 1600 utbytesblock som suttit i en -66 (6volt) och det har ett 180mm 109-kugg. Borde inte det rimligtvis ha o-ring?

6

Bilen har ett helt orört org 6v system komplett med 6V värmare och jag tycker att det skulle vara synd att börja byta ut komponenter mot 12V. Hade bilen haft dom vanliga hemmalagningarna med tejpskarvar och allt vad man brukar hitta så hade jag inte tvekat en sekund men eftersom  elsystemet har klarar sig i fint org skick i 50år så vill jag helst spara det så. Då kan man ju enkelt återställa bilen helt org genom att bara byta motor till en 1200.
Däremot har jag inte några problem med att bygga om motorn. Om nu svänghjulet stämmer så Är det ju bara choken, spolen, generatorn så har du 6V på motorn.
Alt så har jag letat efter en kry komplett 6V motor men det verkar vara svårt att hitta på vettigt avstånd...

7

Frederik skrev:
Svwerker skrev:

Då måste jag fråga, jag har ett sent 1600 utbytesblock som suttit i en -66 (6volt) och det har ett 180mm 109-kugg. Borde inte det rimligtvis ha o-ring?

O-ringen kom väl -66 om jag minns rätt.
Ja 180 mm med O-ring finns med 109 kugg men på en 1600 ska det ju vara 200. Det kan ju funka med 180 om man kör lugnt men det finns ju en anledning till att man bytte till 200. ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-09 23:40:37)

luftgekühlt skrev:
Björn J. skrev:

koppla förkopplngsmotstånd (50kr på ELFA) till torkarmotorn.

Intressant. Kan inte du utveckla lite och/eller helt enkelt länka.
Tack

Tja... Det finns flera sätt att lösa detta, menade du torkarmotorn?
Det lättaste är att köpa ett effektmotsrånd på endast 4 ohm, men det skall tåla hela 50 watt!
Koppla detta mellan säkringsdosan och anslutning 54 på torkarströmställaren. Finns hos vw upnorth, men billigare hos Elfa.se. 85,10kr
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096

VW Up-North, som jag respekterar och uppskattar väldigt mycket, säljer detta motstånd under rubriken "spänningsomvandlare"... 79kr + frakt.
http://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1-e … 43_469_586
Tja, en tysk folkbilstillverkare döpte ju en av sina "produkter" till "Limosine"... Men elprylar skall köpas hos elaffärer, och bildelar hos för ändamålet avsedda försäljare...

Men du kan lika gärna köpa ett på 4,7 ohm, något lägre  "vifthastighet", och ett betydligt billigare motstånd, då det är ett standardvärde. 47kr (4kr och 7 öre per 1/10 ohm...)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096

Litet gammalmodigt sätt att lösa problemet, eftersom du får en effektförlust i form av värme i motståndet. När motståndet blir varmt får det lägre resistans (=motstånd), och torkarna viftar snabbare.

Ett annat sätt är att leta upp en bakrutetorkarmotor till Volvo 145, eller annan liknande 12v  motor, tror att Saab 99 hade samma sort till strålkastartorkarna,  tag ur rotorn och placera den i din torkarmotor, det räcker! Denna finns att köpa som reservdel hos bl.a. Paruzzi, men kostar väl nästan 500kr där.
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=55&

En tredje variant är att fixa en "Citroën-lösning" alltså lösa problemet på ett onödigt komplicerat sätt, köp en spänningsregulator i byggsats på exempelvis Kjell & Co. Låt denna försörja torkarmotorn med 6v. Du får en väldigt stabil spänning, som du dessutom kan reglera, för variabel hastighet på torkarna, passa på att köpa en intervalltimer samtidigt , så kan du får intervalltorkare också!
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 004-p87660
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … mer-p87143

Elektriska tankmätare kan också behöva ett förkopplingsmotstånd, dessvärre har jag inte värde! men gissningsvis 100 ohm, man kan ju prova sig fram med en potentiometer. Här är det inte några höga effektuttag iallafall, varför ett motstånd på max 1watt räcker.
Det går ju att räkna ut med Ohms lag, inte så svårt.

I övrigt har 6volts bilar grövre kablar i elsystemet, vilket bara är en fördel, då spänningsfallet blir mindre, även med 12 volt.

12volts prylar är ju lättare att hitta i vanliga biltillbehörsbutiker, exempelvis sådana med visst "tema". Glödlampor, kontrollampor, stereo, modernare led-belysningar etc...you namne it!

Ok, om du vill behålla din bils elsystem till 100% original så lägger ju inte jag fingrarna emellan! det är ju ett teknikhistoriskt ställningstagande även om det är att i framtiden göra det svårare att serva! bara en sådan sak som 6 volts glödlampor, dom hittar man inte längre på exempelvis Statoil (i och för sig så är Statoil inget vidare bra ställe att köpa 12v lampor heller på... Men dom har varm korv, träskor och trasiga strandleksaker :rolleyes: )

Jag kan väl säga som så att jag är med i en trafik- och teknikhistorisk förening, där vi renoverar 100 år, och äldre såväl som yngre, elektriska lokaltrafikfordon, vi har aldrig stjärnskruvar på synliga ställen, och när det skall nitas så kan det vara en fusknit med en rejäl svetsfog som är osynlig. Vi undviker gärna också linjespänningen på 600-750volt till innerbelysningen, även om det var original (seriekopplade glödlampor, likt en julgransbelysning) det får bli statisk omformare med 24v istället. Vidare får alla fordon en väl dold dator till komfram-helt väck, trafikledningsystem, samt körriktningsvisare och ofta bromsljus, som inte alltid fanns från början. Moderna gummiisolerade kablar ersätter textil och tjära/asfalts isolerade 40-talskablar, moderna strömbrytare byggs in i anika strömbrytarhus etc... Dels som en eftergift för dagens eltekniska och trafiksäkerhetskrav, dels för att det inte finns någon stormarknad på Hisingen som  heter "Spårvagnstema".... Och det kanske är lika bra det...
Och hästspårvagnen från 1879, fick dragkraft från 2000-talet, ryktas det...gnägg. Originalet fanns ju inte kvar, försvann långt innan vi fick lasagne på våra köksbord.

Kan väl också nämna att jag hjälpt vänner med engelska veteranbilar, ni vet Lucas mer eller mindre hopplösa och plusjordade elsystem, även puritinister med engelska sjukan kan tvingas att acceptera 12 volt med negativ jord, och en och annan Boschkomponent... En hundkoja fick dubbelt så många säkringar som i original, tror det blev sex stycken....!

Men missuppfatta mig nu på rätt sätt, jag tycker ju att det är trevligt om nån vill bevara sin bil, och dess elsystem i originalutförande, även om jag själv inte gör så.
Fördelen med att renovera gamla folkor är ju att man gör som man själ vill, lyssnar på råd och dåd, tar till sig det man gillar, och förkastar eller sparar det som inte passar.

"-There is no dark side of the moon, i fact alls sides are dark..."

Edit, ser att Elfa justerat sina priser några ören i kväll...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag kanske är bakåtsträvare, men jag tycker 6 volt är en del av charmen med min -60a, tillsammans med små torkare, avsaknad av spolning, tankmätare och allt annat som gör att det känns som en spartansk tidsresa att sätta sig bakom ratten. Tycker helt klart konverteringen av motorn till 6v än tvärt om är intressant läsning, oftast är det ju tvärt om.

Kan förresten tycka 6v är klart bättre än sitt rykte. Har aldrig problem med att starta. Körde dagligen till och från jobbet i Kalix en vinter och hade aldrig några startproblem, trots -30 på termometern.

10

Frederik skrev:

Jag kanske är bakåtsträvare, men jag tycker 6 volt är en del av charmen med min -60a, tillsammans med små torkare, avsaknad av spolning, tankmätare och allt annat som gör att det känns som en spartansk tidsresa att sätta sig bakom ratten. Tycker helt klart konverteringen av motorn till 6v än tvärt om är intressant läsning, oftast är det ju tvärt om.

Kan förresten tycka 6v är klart bättre än sitt rykte. Har aldrig problem med att starta. Körde dagligen till och från jobbet i Kalix en vinter och hade aldrig några startproblem, trots -30 på termometern.

Nu har ju min 64:a lyxen av att ha en tankmätare ICQ/ab men jag håller med. Visst är 6V en del av charmen. Har haft en den bilar tidigare där man bara suckar och helst vill riva ut hela kabelstammen och dra en ny. Men vart glatt överraskad bör jag började kolla runt i den här och den verkar vara tillsynes orörd! Lampor går ju att beställa och det är ju inte värre än att man beställer två på engång så att man har en hemma i hyllan (eller i handskfacket!).

11

Största problemet med 6V är om det börjar oxidera på kontaktytor och det blir spänningsfall annars fungerade det i många år när det begav sig.
Jag är uppväxt med 6V, visserligen en Opel Rekord Caravan Olympia -64 men jag kan inte påminna mig om att det var några störra problem där. Första batteriet håll i 13 år kommer jag ihåg.  ICQ/ab

Ali G

12

Svwerker skrev:

Största problemet med 6V är om det börjar oxidera på kontaktytor och det blir spänningsfall annars fungerade det i många år när det begav sig.
Jag är uppväxt med 6V, visserligen en Opel Rekord Caravan Olympia -64 men jag kan inte påminna mig om att det var några störra problem där. Första batteriet håll i 13 år kommer jag ihåg.  ICQ/ab

Då jag är uppväxt med 12v i Volvo så kan jag säga att oxiderade kontakter med spänningsfall finns även där.. Hur många bakljus på volvo 240:ns kretskort funkar som dom ska efter några år... ICQ/ab