1

En vän ska svarva ner mina cylindrar i nederkant (anläggningsytan mot vevhuset) så jag får en mindre vändhöjd men vi e inte eniga om hur det ska riggas upp i svarven. Ni som gjort det här kan ni ge mig en förklaring eller en bild som jag kan visa?!

2

Svarva till en metallplugg med kant med sugpassning i cylinderns vevända, pluggens centrum utsätts för dubb-borr i samma uppsättning.
Chucka cyllen i topplocksändan sätt pluggen i cylindern och för fram den roterande dubben, klart för svarvning!

S

3

Skulle man kunna använda en kona ist för plugg eller spänner man så hårt att man sliter isär cylindern då? Har lite koner från balanseringsmaskinen som skulle funka annars.

4

Om det blir bra centrerat och om du inte lägger stor last inifrån på cylinderloppet, ja.
Järncyllar är sköra grejjer, om man har notchningar för stakarna så är de ännu skörare, om du tänker "glas" så är du nära..

Sedan vet jag inte hur dina "konor" ser ut, om det är en enkel kona som de som finns till Biltemas MC-hjul balanserare kan det gå åt h-vete eftersom de kommer att spänna ut cylindern samt inte ge riktigt bra styrning. Kan gå, men är chansartat!

S

5

Om det bara rör sig om nån mm är det lättare att decka blocket.

6

Vi gjorde en plugg som du sa, tack för hjälpen!
http://forumbilder.se/DBIK7/image.jpg

7

Men sedär, resultat!

Gratulerar!

S

8

Bra tips !

Om man t ex vill använda 83 - 85,5mm cyllar till 64mm vev.....
DVS ta bort 2,5mm på undersidan.

9

Beroende på hur motorn är byggd i övrigt så kan det vara bra att ta lite i ovankant på cylindern så att man får bort faserna och då få en större anliggningsyta mot toppen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G