1

Finns det 12 volts laddrelä till lilla generatorn dvs det skall se ut som ett 6volts av typen man fäster på generatorn?
Jo jag vet att det går att "modda" men vill inte göra det.

Finns det 12 volts till stora likströmmaren? eller satt relät under soffan när 12 volt infördes?

2

Det borde finnas, då det finns 12 volts D-relän...till splitt.
De som finns är ju då kanske inte till vw, utan nåt annat samtida.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Tack, men 12volts D-relä vill jag inte ha, det har jag redan.
Vill ha det vanliga utseendet.

4

Det fattar jag. Men du förstod nog inte mitt svar helt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Jo, nu

6

ingen?

7

Dom häringa 12v porschegeneratorerna som satt på armeelgeneratorerna från lönneberga som va med lilla diametern hadde smalare relän har ingen bild men tror dom var ca3cm tjocka så dom är inte helt lika Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

...nä dom smala inhåller inget relä, tyvärr... har tre sådana  ICQ/ac

9

Vet inte om det ger något svar på din fråga men här är en bild på min 12V med reläet monterat på generatorn.

http://i39.tinypic.com/r2rcic.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

10

Har även jag klurat på hur man lämpligen löser detta för ett korrekt utseende.
Kom fram till att man borde kunna behålla 6V-reläet på generatorn för utseendets skull, men inte ha det inkopplat.
Istället rensar du ur det och kopplar förbi det och gömmer ett 12V-relä någon annanstans (under baksätet t.ex.).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

11 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-09 12:11:05)

Man borde väl kunna lösa reläfrågan helt elektroniskt, någon spänningsregulator baserad på en zenerdiod, som ser till att man får lämplig laddningsspänning, är det 7,5v i ett 6voltsystem? 13,9 i ett 12voltsystem iallafall. Det hela kan man ju bygga in i den gamla "reläburken" med bibehållna anslutningar. Ett lämpligt vårvinterprojekt med lödkolven.
Möjligen finns det färdiga lösningar på detta tema att köpa, antingen som byggsats eller färdigbyggt från nån elektronikfirma, typ, Conrad, Kjell & Co eller liknande, jag har inte kollat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Ser_stab.svg/250px-Ser_stab.svg.png

Ett exempel.
Ue är utgången på generatorn, B+.
R,last är bilens batteri
Dz är själva zenerdioden, som styr Q, en billig effekttransisor, kanske en 2N3055 med kylfläns, som tål något tiotal ampere.
Här är elektroniska komponenter för gissningsvis maxungefär 50 kr.
Ja detta funkar alltså med likströmsgenerator, där man reglerar utgående spänning till bilens elsystem/batteriet.
-Annat är det i växelströmssystem, där man styr laddningsströmmen, detta genom att styra strömmen i den roterande "fältlindningen", där funkar inte denna lösning som jag beskrivit den här.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Har även varit inne på samma sak som Björn, men har inte kommit till skott.  Kommer framöver att stöta på detta problem så jag är också nyfiken.
Visst fasen måste det finnas elektroniska reläer som gör samma jobb och slippa de mekaniska reläerna med svajig funktion och tillförlitlighet?

Allt blir ju mindre på elektriniksidan, så visst vore det smutt att hitta en liten plastklump som gör samma jobb och som man kan meka/löda på plats under kåpan på originalreläet?

13

Peter S skrev:

Har även varit inne på samma sak som Björn, men har inte kommit till skott.  Kommer framöver att stöta på detta problem så jag är också nyfiken.
Visst fasen måste det finnas elektroniska reläer som gör samma jobb och slippa de mekaniska reläerna med svajig funktion och tillförlitlighet?

Allt blir ju mindre på elektriniksidan, så visst vore det smutt att hitta en liten plastklump som gör samma jobb och som man kan meka/löda på plats under kåpan på originalreläet?

I förlängningen borde man kunna bygga energieffektivare regulatorer som gör så att man klarar sig med ett betydligt mindre MC-batteri.

Glömde skriva i föregående inlägg, att det är i princip, hur man än gör, viktigt att man behåller laddningslampan, utan den så kommer aldrig laddningen i generatorn igång.

14

Tack för era inlägg,
enklast är ju att göra som PeCe bara vrida på det och borra två hål...
Det borde finnas elektroniska reläer men var?
Får se hur det blir för min del...
P-I

15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-09 23:56:59)

Folkamannen:
Vi pratar fortfarande 12v..?
Ja det finns färdiga regulatorer exempelvis till solcellspaneler, dessa regulatorer bryr sig nog inte om spänningen kommer från en platt panel eller från en roterande generator, hittade en hos Elfa som tål 10 ampere, till extrapris:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … =69-104-30
Frågan är bara om 10 A räcker, vad ger generatorn?
På den marina marknaden fins det ju 12v vindgeneratorer med externa regulatorer,ved dessvärre ute hur de är funtade rent elektroniskt då vindsnurrorna oftast är en växelströms-eller hybridgeneration.,men kanske funkar... Dyra som 17 är dom iallafall. Lägger inte någon länk, då jag tveksam på sådana funkar.

16 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-10 00:02:08)

Jäkla rättstavningsprogram... Ursäkta, men orkar inte redigera mer nu.

Any color You like?

17

De 12V likströmmare som kan komma i fråga är väl de som följer med industrimotorer och de är på 25A.
Man kan ju ha tur och att det sitter en 35A på (osäker på exakt vad de lämnar). De är samma som Porsche 356.

10A räcker förmodligen inte. Med lampor och lite andra förbrukare påslagna drar bilen mer ström än så.

18

Peter S skrev:

De 12V likströmmare som kan komma i fråga är väl de som följer med industrimotorer och de är på 25A.
Man kan ju ha tur och att det sitter en 35A på (osäker på exakt vad de lämnar). De är samma som Porsche 356.

10A räcker förmodligen inte. Med lampor och lite andra förbrukare påslagna drar bilen mer ström än så.

Det finns kraftigare solcellsregulatorer också, men dom blir väldigt dyra, har kollat runt på nätet, det finns nya och begagnade Boschregulartorer, elektromekaniska.... Som inte är så dyra.
Men som redan skrivits, en modernare elektronisk skulle ju kunna vara enkel att bygga.
Samma problem diskuteras bland veteranmotorcyklisterna... Där fanns några lösningar, men misstänker att det är för mindre strömmar.