Man borde väl kunna lösa reläfrågan helt elektroniskt, någon spänningsregulator baserad på en zenerdiod, som ser till att man får lämplig laddningsspänning, är det 7,5v i ett 6voltsystem? 13,9 i ett 12voltsystem iallafall. Det hela kan man ju bygga in i den gamla "reläburken" med bibehållna anslutningar. Ett lämpligt vårvinterprojekt med lödkolven.
Möjligen finns det färdiga lösningar på detta tema att köpa, antingen som byggsats eller färdigbyggt från nån elektronikfirma, typ, Conrad, Kjell & Co eller liknande, jag har inte kollat.

Ett exempel.
Ue är utgången på generatorn, B+.
R,last är bilens batteri
Dz är själva zenerdioden, som styr Q, en billig effekttransisor, kanske en 2N3055 med kylfläns, som tål något tiotal ampere.
Här är elektroniska komponenter för gissningsvis maxungefär 50 kr.
Ja detta funkar alltså med likströmsgenerator, där man reglerar utgående spänning till bilens elsystem/batteriet.
-Annat är det i växelströmssystem, där man styr laddningsströmmen, detta genom att styra strömmen i den roterande "fältlindningen", där funkar inte denna lösning som jag beskrivit den här.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."