Varför inte göra som de gör i bl.a. Australien och flytta ner framvagnsstommen?
Antingen skär man nya stötdämpartorn med uppflyttad hålbild för montering, eller så svetsar man bit plattor ovanför gavlarna som borrar nya hål ett par tum längre upp.
Då behåller du framvagnens original geometri, men ökar frigången mot hjulhus och (på sätt och vis) även markfrigången.
151 2013-11-26 12:15:51 Senaste redigerad av Peter S (2013-11-26 12:16:44)
Den har jag missat, har letat på bl.a. Samba, early/latebay och Volkzone. En länk mottages gärna.
Nedflyttning av framvagn är inte aktuellt i version 2013/14. Då måste det också göras något radikalt i bak, nya drivaxlar etc.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Här är ett par länkar. Många sidor men fanns mycke godis att kolla genom där. 
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … highlight=
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … light=road
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Tackar! Ja, dessa trådar är smaskiga, får nog sätta mig och köra igenom dem igen lite mer seriöst.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Hur mycket kan man höja innan spindelederna bottnar åt "fel" håll? Någon med sänkspindlar borde väl testat gränserna?
Du kan nog höja bussen ganska mycket mer om du monterar spindlarna efter att du höjt bussen på sänksatsen. Det blir lite samma sak som för dom som monterar sänkspindlar, men som inte kan höja pga att kulbulten bottnar uppåt.
Jag skulle hellre satsa på att tillverka "höjspindlar" än att flytta ner framvagnen. Jag tycker att det ser ganska töntigt ut då man höjt bussen genom det sättet. Man får ju inte mer markfrigång...
Du kan nog höja bussen ganska mycket mer om du monterar spindlarna efter att du höjt bussen på sänksatsen. Det blir lite samma sak som för dom som monterar sänkspindlar, men som inte kan höja pga att kulbulten bottnar uppåt.
Jag skulle hellre satsa på att tillverka "höjspindlar" än att flytta ner framvagnen. Jag tycker att det ser ganska töntigt ut då man höjt bussen genom det sättet. Man får ju inte mer markfrigång...
Kan du utveckla det där lite? Jag kommer säkerligen montera bärarmarna innan spindlarna. Misstänker att det kommer bli ganska mycket tryck på de övre gummibussningarna på genomslagsarmarna när man vridit stavarna. Kanske inte blir helt enkelt att få i bärarmarna.
I dagsläget är jag nog nöjd med 40-50 mm höjning för att det skall harmonisera med bakändan, är det möjligt? Hur mycket vridning kan det motsvara?
Skall det sen höjas mer är höjspindlar nog det enda rätta, dock är priset för dessa är allt annat än rätt.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
157 2013-11-28 16:09:48 Senaste redigerad av Demian (2013-11-28 16:11:14)
Ok, ska försöka utveckla...
För att kolla hur mycket du kan höja uppåt, så är det bara gå ut i garaget och lyfta bussen fram med en domkraft precis innan hjulen börjar lätta från backen. Där har du den maximala höjden med original spindlar.Men du måste kapa bort genomslagsgummit innan du gör det och släppa på stötdämparna, så du kan utesluta att det är dom som bottnar uppåt. Bärarmarna ligger ju redan emot genomslagsgummit då man monterar bärarmarna på en originalhög buss, så genomslagsgummit måste garanterat bort.
Om du sätter i en "höjningsats" så kan du ju höja tills kulbultarna bottnar uppåt. Men så fort du släpper ner bussen, så sjunker ju fjädringen ihop, så då har du ju spel uppåt på kulbultarna. För att slippa det problemet, så sätter du sänksatsen på högsta läget innan du monterar spindlarna. Du kommer märka att det inte går att få dit spindlarna pga bussen är för hög/bärarmarna är för långt ifrån varandra. Då kan du montera spindeln i den ena bärarmen och efter det lyfter du bussen i spindeln/bärarmen och på så vis hjälper bussens tyngd till att pressa ihop bärarmarna och då kan du kan montera den andra bärarmen i spindeln. Efter att du skruvat dit spindeln ordentligt, så kommer fjädringen förspänd och på så vis får du inte lika mycket fjädring uppåt och bussen är högre.
Tack för att du tog dig tid, Demian!
Fick loss lite garagetid igår, framvagn, bärarmar och spindlar sitter nu på plats. Vred fjäderpaketen ca 6 mm, får se vad det ger i höjd. Den övre bärarmen ligger nu obelastad stumt på genomslaget, återstår att se hur det blir när bussen kommer ner på hjulen och lite folk tar plats i cockpit.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Då var bussen åter nere på alla fyra efter en tid på pallbockar. De 5/6 mm jag vred fjäderpaketen gav endast ca 35 mm höjning vilket verkar vara ganska lagom för att det skall harmonisera med bakändan.
Även en Heavy duty krängningshämmare har monterats i fram. (Ja, jag orkade inte måla alla detaljer)
Sänksatsen på övre röret hamnade lite i vägen för växelföraren vilket gjorde att jag fick bocka till växelföraren lite mer. Kanske hade det varit bättre att som jag sett någon på Samba gjort, svetsat i satsen på ovansidan av röret. Dock skulle det nog då bli ännu bökigare att justera höjden om man skulle behöva.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Läckert, jag hade en 79as dubbelhytt för ett gäng år sen som ja hade tänkt göra samma ingrepp på, he vart att ja sålde den istället
Ser riktigt bra ut! 35mm gjorde mycket. Då behövs framvagnsinställning innan provkörning?
Mmm... hasplåtar och en vinch... 
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)
Framvagnsinställning kommer säkerligen att behövas då jag fipplat excentermuttrar samt att de gamla krokiga styrstagen har ersatts med nya bättre begagnade. Ska bli spännande att se om man kan få till camber/caster eller om man blir tvungen att lämna in till nån mer kunnig.
Igår hämtade jag hem två kompletta drivaxlar från en Porsche 924. Axlarna visade sig vara för korta så det blir till att flytta över knutarna till originalaxlarna.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
De nya gummimattorna till hjulhusen har anlänt. Notera även att julgranen är på plats i stallet!
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Du värkar vara på hugget nu , det blir bra de där.
Man blir ruskigt effektiv när man är föräldraledig.
1-1,5 h fyra dagar i veckan när dottern sover. 
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Jag har inte fått barn än och är ännu mer ineffektiv.
Dock ska det ju snickras inne i huset så det tar ju sin tid.
Men jag tycker du legat på bra. 
En sväng till Feltema i mellandagarna resulterade i några tuber fett till framvagnen. Vid smörjning visade det sig att det var tvärstopp i samtliga smörjnipplar. Något man givetvis skulle kollat INNAN man monterade framvagnen.
Enkelt, bara till att byta nipplar, tänkte jag. Problemet var bara att de övre 90-gradersnipplarna tog i ramen när man börjande skruva. Jag ruttnade totalt och lämnade bussen i vrede.
Igår kväll samlade jag mig, gick ut i stallet, släppte ner framvagnen några cm och bytte alla nipplar.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Gött, bara att invänta finvädret nu då
Har du någon bra lev av fettnipplar?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Gött, bara att invänta finvädret nu då
Kan väl inte bli bättre väder än vad det är just nu för en bajabuss?
Skall försöka rostlaga klart så man kan ut och åka lite.
Har du någon bra lev av fettnipplar?
Absolut inte! Hade en sats från Feltema liggandes hemma som jag använde.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Det bästa hade säkert varit att byta hela golvet men med avsaknad av earlybaygolv på denna sida Atlanten blev det till att ersätta de gamla fullagningarna med nya.
Innan operationen:
Under:
Efter:
Även ett bältesfäste fick lite ny plåt. Nu kan de nya hjulhusmattorna limmas dit.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
blev det till att ersätta de gamla fullagningarna med nya.
Det var väl ingen ful lagning!! det e ju vackert!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
blir ju skitbra 
1776cc/weber 36x2










