Riktiga Binzar byggdes ju oxå av enkehyttar?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Riktiga Binzar byggdes ju oxå av enkehyttar?
Gick tydligen å beställa Binzar från oktober -53 enligt tidig reklambroschyr. Vw skickade primade enkelhytter till Binz Karosserie där dom moddades. Vore lite halvhårt att ha en Binz barndoor dubbelhytt måste väl ändå vara optimala vw'n 
Den är ball vilket som 
Eller ännu värre...köpt mig en NY bil
Ja, då hade varit riktigt illa. Nästan läge att kalla in exorcisten.
Jaja, vi får väl se vad det blir av denna trevliga vagn? Den är ju trots allt mer än lovligt slut, minst sagt!
Vi lär oss för varje år som går att det som kallas för "lovligt slut" eller "sopslut" är en moving target.
Sånt som ansågs vara bortom all räddning igår renoveras idag på ett fantastiskt sätt.
Jag tycker att din doka är definitivt en värdig kandidat till renovering. Och fin också. Gratulerar igen!
Ja vore den min, skulle jag aldrig röra en Bay igen... en våt drömm att äga en splitt dubbelhytt.. och sen en sådan unik sak
.. Fast jag skulle iofs ha svårt att göra den tillräckligt original ,då det e lite mot min natur
Men just Binz dubbelhytter,, är ju ett stuk jag själv vill återskapa.. i nästa vw bygge...
,Har ett Binz limosine märke liggande, från ett besök i fabriken 
Byggdes den av Volkswagen i Sverige, eller är det bara ett hemmabygge?
Nä det är ingen Binz. Den är byggd av en svensk karosserifirma. Utgått från en januari -58 enkelhytt, så rent teoretiskt så är kanske denna vagn lite äldre än alla vanliga Binzar?
Skulle vara kul å veta vilket chassienummer den äldsta Binzen har
Enligt Dropgates så fanns Binz dubbelhyttar att köpa från VW från 1953...

Att sedan Binz nummer 27 tillverkades 1958 gör den äldre Binz historien lite märklig...
http://www.dropgates.com/binz/ klicka på rubriken "History"
S
Nu har jag ögnat igenom halva Google efter en bild på brickan som talade om vilken karosserifirma som gjort denna ombyggnad....men inga framsteg
Har för mig att den fanns på Meanbugs sida när det begav sig? Men det kanske någon här som sparat ner den bilden? Vore kanon om så vore fallet
Har i alla fall fått bekräftat att brickan finns kvar och att jag får den vid tillfälle
Men innan dess så har jag ingen aning om vilken som gjort den. På dropgates så står det "Forsell&Lindkvist" from Uppsala, men googlar man på det så hittas inget annat än en massa bilder på Gry Forsell.....
Har mailat VWHK om en kopia på leveranskortet, så det kan bli spännande vad det kan berätta!
Dax för update!
Hmm. plåt för 38K verkar det som det blir...
Annars så har det inte hänt så mycket med denna vagn, det enda är väl att jag försökt rädda kabelstammen, och det verkar som att det skulle gå att få till det, jag behövde bara klippa en eller två kablar! Resten gick att skruva loss. hittills i alla fall...har inte dragit ur den från balkresterna än...
Japp! Då har den Svenskbyggda Dubbellhytten flyttat på sig lite...
Den har äntligen fått tak över huvudet, och det var på tiden 
Den var ju rätt så dålig 
Så kul att du börjat med den. En glad midsommar så kommer inspirationen flöda 
Dålig..inte då,kräver bara ett öppet sinne.. 
Om du tycker dn e dålig så övertar jag den gladeligen!! 
Trevligt
Där lurade du mig.. 
Ikväll så har det blivit lite småplock med Dubbelhyttarn. Dels så har vi klammat upp lite stadigare T-profiler i takbalkarna för att i en framtid kunna lyfta av karossen från Ramfragmenten...eller snarare karossresterna 
Skruvade även bort panelerna som satt på mellanväggen, och det var verkligen ett ganska komplext arrangemang av träbitar där bakom, och i ett ganska bra skick dessutom
gäller bara att komma ihåg att ta mååånga bilder så jag vet hur allt ska återmonteras om några år eller sju...
En annan grej som var i ett förvånansvärt bra skick var kabelstammen!!! Alla anslutningar har gått att skruva loss, samt att det enda som behöver lite omhändertagande är några sladdar bak till bakjusen/nummerskylt/bromsljus som en gång i tiden råkat bli lite kortslutna. Men annars så går allt att återmontera igen efter lite rengöring
Nu kommer nog snart GB att tycka att denna tråd har blivit ett Projekt, och det kan jag nog hålla med om.....så flytta den dit där den hör hemma 
sådärja ! 
Ett av de "köttigare" VW-projekten i Svea rike för tillfället?
Respekt!
Jaha, då var det inte mycke kvar då...
Var inte på så speciellt många ställen den satt fast kan jag säga
Ska bli spännande å se hur mycket av chassiet som går att återanvända? Den är väldigt "uppäten" kan man säga
Enda fördelen är väl att det inte blir så mycke att kapa bort om man säjjersååå...
Så vi får se hur det blir? Stena metallåtervinning? eller fortsätta?
Stoppa dit ett Porsche boxter chassie!
Eller inte.
Har fortsatt demonteringen så sakterliga, och det som inte ramlar loss av sig själv får jag skruva loss....och det är det som är så imponerande! Att det är flera grejer som faktiskt bara är att skruva loss, och med tanke på hur otroligt slut allt verkar så ser man ett litet hopp i all rost
Men som sagt...blir någon meter svetstråd innan... 
Panelerna som satt monterat på mellanväggen var/är som tur var i ganska gott skick, om dessa saknats så hade man ju inte haft en aning om hur de sett ut.
Och som ni ser så är det ganska gott om utrymme i cupén nu för tiden
Lättmeckat iaf
Hmm vad är vad? 
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.