1 Senaste redigerad av Peter S (2014-01-07 18:04:24)

Håller på att gå igenom familjens 65:a Variant som skall 12V konverteras samt få bromsarna genomgången i vinter.
Söker därför följande:

* Bromsvätskebehållare från typ 3 1967 (2-krets. se bild nedan)
* Torkarmekanism och motor (12V) från typ 3 1967
* 12V BN2 Eberspächer inkl. bränslepumpen. Har förstått att årmodell 1967-69 skall passa.
* Sidokromlist (bred) till höger dörr, rak utan bucklor. Förmodar att även vänsterlister fungerar på höger sida?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Jag har en Eberspächer inkl bränslepump.

3 Senaste redigerad av Peter S (2014-01-06 23:37:27)

Helge skrev:

Jag har en Eberspächer inkl bränslepump.

Är den från en typ 3?
Årsmodell?
Fungerar den?

Vet ej hur många olika generationer det finns, men vill gärna att den utseendemässigt ser ut som den som sitter i bilen (om möjligt förståss). Har du bilder får du gärna maila dem till mig på peter.m.servais [at] gmail.com

Nedan ett par bilder på den som sitter i min bil.

Post's attachments

DSC_0841.JPG, 57.33 kb, 800 x 450
DSC_0841.JPG 57.33 kb, 138 downloads since 2014-01-06 

DSC_0843.JPG, 56.16 kb, 800 x 450
DSC_0843.JPG 56.16 kb, 112 downloads since 2014-01-06 

4

Hittade även en bild på nätet på den bromsvätskebehållare jag söker då jag misstänker att inte alla har järnkoll på hur den ser ut.

Post's attachments

bromsvätskebehållare1.jpg, 66.46 kb, 600 x 450
bromsvätskebehållare1.jpg 66.46 kb, 136 downloads since 2014-01-06 

5

Jag byggde om min 1964 till tvåkrets med en 1967 bromsvätskebehållare och det var en hel del jobb att få det snyggt. Om jag skulle göra om jobbet i dag hade jag använt en Volvo 240 bromsvätskebehållare direkt på huvudcylindern i stället.

6 Senaste redigerad av Peter S (2014-01-07 11:19:48)

HenrikL skrev:

Jag byggde om min 1964 till tvåkrets med en 1967 bromsvätskebehållare och det var en hel del jobb att få det snyggt. Om jag skulle göra om jobbet i dag hade jag använt en Volvo 240 bromsvätskebehållare direkt på huvudcylindern i stället.

Vad är det i praktiken som måste byggas om med en 67:a typ 3 behållare? Själva reservoaren är väl samma i form som på en 65:a och utgångarna pekar rakt ner, men är två istället för en?
Inbillade mig att jag bara behövde göra ett nytt hål för det nya röret i plåten i bakkant på reservhjulsbaljan Default/hmm

Var även inne på att köra med Volvobehållare precis som jag gjort på min typ 1 67:a, men problemet är att det inte ser riktigt lika ut.
På en typ 3 går ju höger styrstag rakt ovanför huvudbromscylindern (därav att den främre anslutningen är vinklad 90° istället för 45° som på typ 1.
Utan att ha mätt exakt är jag ganska säker på att en Volvobehållare kolliderar med staget.

För att kunna använda Volvobehållare så lär man väl dessutom köra med typ 1 huvudbromscylinder som i sig inte är bolt-on. Vet ej om avståndet (C-C) mellan anslutningarna är samma på typ 3 eller om anslutningen i sig är rätt för en Volvobehållare.

7

Peter S skrev:

Vad är det i praktiken som måste byggas om med en 67:a typ 3 behållare? Själva reservoaren är väl samma i form som på en 65:a och utgångarna pekar rakt ner, men är två istället för en?
Inbillade mig att jag bara behövde göra ett nytt hål för det nya röret i plåten i bakkant på reservhjulsbaljan Default/hmm

Jag hade inte en 1967:a i närheten och kan inte säga exakt vad som skiljer, men något i plåtpressningarna är annorlunda. Jag kunde inte montera behållaren som den satt i 1967:an utan fick göra en ny konsoll av plåt att montera den mot. Dessutom stämde inte original stålrör ned till huvudcylindern och jag fick böja till egna, vilket var svårt som fasen att få det snyggt. Sedan är anslutningarna på huvudcylindern 8 mm och bromsvätskebehållaren 6 mm, så man måste tillverka en övergång för varje rör.

Peter S skrev:

Var även inne på att köra med Volvobehållare precis som jag gjort på min typ 1 67:a, men problemet är att det inte ser riktigt lika ut.
På en typ 3 går ju höger styrstag rakt ovanför huvudbromscylindern (därav att den främre anslutningen är vinklad 90° istället för 45° som på typ 1.
Utan att ha mätt exakt är jag ganska säker på att en Volvobehållare kolliderar med staget.

För att kunna använda Volvobehållare så lär man väl dessutom köra med typ 1 huvudbromscylinder som i sig inte är bolt-on. Vet ej om avståndet (C-C) mellan anslutningarna är samma på typ 3 eller om anslutningen i sig är rätt för en Volvobehållare.

Det är möjligt att det inte går pga styrstaget. Däremot tror jag att C-C på hålen är något slags standardmått för ATE cylindrar.

8

Får mäta lite ikväll och se om och hur man löser det på bästa sätt.
Alldeles oavsett så söker jag efter ovan nämnda 67-behållare så får jag se hur jag löser problemet med rördiametern Default/hmm
Möjligt att man kan montera en nyare typ 1 behållare på torpedväggen ovanför cylinder och dra slang den korta sträckan.