1 Senaste redigerad av rickard m (2014-01-05 22:54:20)

Plockade just bort den, för att komma åt en annan grej, tyckte den såg allmänt skitig ut, så tänkte passa på att putsa ur den i vinter också, om det inte är onödigt, Är det känsliga grejor så jag måste tänka på något speciellt? Flärpen gick inte tungt eller så när jag petade på den.
Antar att den har en elektrisk sida (som jag inte vill peta i) och en mekanisk som jag kan öppna och göra rent.

(Det är en 2liters typ 4 GE förresten)

http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2624_zpsa546cee8.jpg

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Om den fungerar fint och motorn går som den ska så skulle jag nog inte öppna på den, men göra rent den så mycket man kan ändå, javisst ICQ/ab

3

Under locket du håller fingret på, finns det en "släpsko" kopplad till spjället på kretskortet som det kan vara ide att titta på ?
När jag körde ett sådant insprut (ihop med turbo) för 25 år sedan, hade nämligen släpskon nött igenom kopparn på partinaxen (kortet).
Gjorde att det blev fel signal till el-boxen....

4

Ja lite så, if it's not broken don't fix it, men har ju haft ett knasigt problem att den går som en påse nöter första minuten. Om nu släpskon skulle ha nött, är den skrot då antar jag?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

5

Det går att korta ner släpskon genom att böja den lite så den får ny yta att nöta på. Problemet är att få rätt fjädertryck.

Felet brukar vara att den hackar eller tvekar vid ett visst varvtal (när den tappar kontakten). Det kan se ut som den fungerar när man ohmmäter men inte när man kör då belastningen är högre över släpskon.

Att den går dåligt när den är kall kan vara tempII sensorn eller något i kallstartfunktionen.

[

6

okej, tack, ska kolla lite sen.
Aha, TempII sensorn är det den här antar jag: http://www.justkampers.com/cylinder-hea … odels.html
Usch vad allt skall vara komplicerat, tacka vet jag en hederlig gammal förgasare... ICQ/ab

Kollade just i min Haynes bok, skulle visst gå att kolla motståndet vid 20grader i tempsensorn, (jag har nog dock 17 i garaget nu) till ett värde mellan sensorn och jord på runt 2500 ohm, jag hade 2780 nu när jag var ner och kollade nyss, trångt genom luckan på en pickup men hittade en sladd vid trean som jag antog var denna.
På samma sida (215) beskriver de ett test på just luftmassemätaren så gjorde det direkt. mellan stift 6 och 9 skulle det vara mellan 100 och 300 ohm, min hade 280. Sen mellan stift 7 och 8 skulle det vara mellan 80 och 200, jag mätte 233 nu, vad betyder detta tro??

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg