1 Senaste redigerad av Gurra G (2014-01-05 21:35:01)

Hej!
Jag är ny här och har surfat runt lite på detta eminenta forum. Jag har hittat två 1600 tl som är till salu varav den ena är en TLE. Finns det något särskilt att titta efter förutom rost? Typ svåra delar att få tag på? Hur funkar insprutningen? Är det mycket problem?

Många frågor men hoppas på svar.

Stort tack på förhand
Gustav

2 Senaste redigerad av vw117 (2014-01-06 09:25:03)

Hej
Klart du ska köpa en typ3,a  ICQ/af
Jag skulle titta efter rosten i alla fall först, då dessa kan se bra på utsidan men är ruttna under  ICQ/ac  Kolla på andras project sidor så får du lite tips.
Delar går alltid att få tag i men kanske är lite svårare än typ1, sämre utbud av rep.plåt, men har man inte bråttom så kan man ragga sånt också.

http://www.vwtype3and4club.org.uk/forum … amp;t=2584

3

Titta efter rost i innerskärmar fram, längst upp mot instrumentbrädan. (kolla även från insidan)
Är ofta murket här, och ganska svårlagat om det är omfattande ?

4

Tack för snabba svar!
Bilarna var i mitt tycke lite för rostiga för att jag skulle mäkta med. Skall försöka hitta en rostfri (Allt är relativt) 1500 eller 1600 notchback eller liknande Har någon här förslag på bilar som är tillsalu? Naturligtvis även 1600 tl.
Stort tack på förhand
Gustav

5

VW117 beskriver det rätt bra ang reservdelarna.
En 3a med insprutningsmotor är en av VWs bästa byggen fån den epoken. Skön karaktär och bra kraft från motorn. Stabilt chassi, speciellt med irs-bakvagnen - grym pondus i gången - och bilen funkar bra i motorvägstempo.
Det finns väl två egentliga huvudproblem med insprutningsmotorerna. Det ena är dålig kontakt / avbrott runt kabelanslutningarna på motorn. Det andra är felaktigt bränsletryck, det är en känslig punkt och symptomen kan vara många. Är kablar och anslutningar uppstädade och bränsletrycket korrekt så är det inte raketkirurgi att sortera ut eventuella problem.
Jag vet av en fastback i Stockholm, den besiktades i höstas och ägaren var då inne på att sälja, kan kolla om han fortfarande är det.

California über alles, über alles California