Ni som verkar ha stenkoll på läget :-)
Hur ska det se ut original i motorrummet på en oval 1200 tillverkad 26 januari 1954??
Vilken förgasare skall det sitta på en sådan och vilken fördelare??
Jag har sökt lite men hittar inte riktigt rätt. 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Motor 1954
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ni som verkar ha stenkoll på läget :-)
Hur ska det se ut original i motorrummet på en oval 1200 tillverkad 26 januari 1954??
Vilken förgasare skall det sitta på en sådan och vilken fördelare??
Jag har sökt lite men hittar inte riktigt rätt. 
VJU4BR2 eller VJU4BR3T. Detta är nu problemet. VW bytte från 383 till BR2 när 30hp kom. Men slutade med BR2 någon gång i Januari 1954. Då kom BR3T.
Så det är en av dem två..
Förgasaren är väll 28 PCI?
Det är en grej till, remskivan skiljer mellan br2, br3 och br8 så det gäller att ha rätt remskiva till rätt fördellare, det som skiljer är att jacket sitter på olika ställen på dom.
Tack för svaren.
Jag var nog lite trött när jag skrev mitt inlägg. Jag glömde detaljen att motorn jag vill skall "se ut" som en 54 är en 30hk industrimotor från 1960, fördelaren som sitter på är en vj4br25. Förgasaren har jag lyckats blanda ihop vilken som satt där. Det har gått lite länge sedan jag plockade av kåpor mm för att lacka dom.... 
Kan även tillägga att motorkoden är 122-071847
Då är det bara att byta fördelare, möjligen förgasaren samt remskivan.
Tack Bengt för infon gällande remskivna.
Hur ser det ut på bussarna? Skiljer det sig om det är BR8/Br25 fördelare?
Då ser det ut som det blir en 28 PCI förgasare och en VJUR 4 BR8 fördelare. Nu verkar det som jag hittade rätt låda
Det är inte bra att börja riva isär en motor för 10+ år sedan och försöka få ihop det nu. Sen gör det ju inte saken bättre att man köpt på sig massa delar under tiden... 
Du ska ha rätt oljepåfylnings rör med + clips som håller fast det.
Då är det bara att byta fördelare, möjligen förgasaren samt remskivan.
Om jag ska utveckla lite om remskivorna kontra fördelare. 383:an (25hk) och br2 har 2,5 gr förtändnig som grundinställning, br3:an har 5 gr och br8:an har 7,5 gr. Mixar man remskivor och fördelare kan det bli krångligt att ställa tändningen korrekt.
Br8 kontra br25 vet jag ej.
Du ska ha rätt oljepåfylnings rör med + clips som håller fast det.
OK har du nån bild på rätt modell ?? för nått clips tror jag inte jag sett...
Bergau skrev:Då är det bara att byta fördelare, möjligen förgasaren samt remskivan.
Om jag ska utveckla lite om remskivorna kontra fördelare. 383:an (25hk) och br2 har 2,5 gr förtändnig som grundinställning, br3:an har 5 gr och br8:an har 7,5 gr. Mixar man remskivor och fördelare kan det bli krångligt att ställa tändningen korrekt.
Br8 kontra br25 vet jag ej.
T-häftet säger 7,5 grader före ÖD på samtliga 30/34 hästars upp till augusti 1966 (ink. motsvarande industrimotorer).
Skiljer det på remskivorna storlek beroende på fördelare? Eller ser man skillnaden på de jack som finns?
Bengt H skrev:Bergau skrev:Då är det bara att byta fördelare, möjligen förgasaren samt remskivan.
Br8 kontra br25 vet jag ej.T-häftet säger 7,5 grader före ÖD på samtliga 30/34 hästars upp till augusti 1966 (ink. motsvarande industrimotorer).
Lita inte för mycket på det häftet....ska försöka leta upp servicemeddelandet där dom här fördelarna berörs.
Håller på att renovera en -54 motor (tidig januari). Mitt vinterpyssel.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Motor 1954
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.