1

Kan det verkligen fungera? Någon som har testat?

Kan det vara något för de som har 6V batteri?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

http://www.ebay.com/itm/6-Maxwell-Ultra … 19e7000611

Post's attachments

1.jpg, 134.71 kb, 1464 x 811
1.jpg 134.71 kb, 191 downloads since 2014-01-03 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Rätt intresant, undra hur de klarar av svensk kyla.

Bubbla -62
Buss -60

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-01-03 20:29:56)

Ja, jag undrar också. Alldeles i början säger han att han blev tillsagd "going into winter you're not going to be able to start on a cold morning" (med sitt gamla batteri alltså). Vet inte vad de anser vara en "cold morning" men han verkar inte bo i Florida eller So Cal iaf.

En annan sak är att han säger ha gett 6 dollar st för de Boost Cap Maxwell men jag
har inte hittat något lika billigt eller ens i närheten. Någon som vet?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-01-03 20:04:14)

På tyska ebay kostar de som ett 12V märkesbatteri men som sagt kan detta vara en bra lösning för de som har 6V batteri?
Det är mer än vad jag vet. De väger en bråkdel av ett batteris vikt, de innehåller ju inget bly.

http://www.ebay.de/itm/Maxwell-6x2600F- … 1c3a871313

Maxwell 2600F Ultra/Super Capacitor Supercap
http://www.ebay.de/itm/Maxwell-2600F-Ul … 1c3ad37387

Post's attachments

1.jpg, 231.31 kb, 1305 x 1038
1.jpg 231.31 kb, 182 downloads since 2014-01-03 

1.jpg, 24.85 kb, 500 x 428
1.jpg 24.85 kb, 183 downloads since 2014-01-03 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Super- och ultrakondensatorer har fått en rejäl kick inte bara av rymdrogrammet utan också genom utvecklingen av elbilar och deras behov av att lagra elektrisk energi.
Egentligen rör det sig om högpresterande elektrolytkondensatorer, men jag har svårt att tänka mig att man kan lagra lika mycket energi som i en blyackumulator, och under lång tid, man tycker ju att självurladdningen skulle vara kort, men det kanske dom kan...
Dom är däremot inte direkt riskfria att hantera.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-01-03 23:10:58)

Björn J. skrev:

Super- och ultrakondensatorer har fått en rejäl kick inte bara av rymdrogrammet utan också genom utvecklingen av elbilar och deras behov av att lagra elektrisk energi.
Egentligen rör det sig om högpresterande elektrolytkondensatorer, men jag har svårt att tänka mig att man kan lagra lika mycket energi som i en blyackumulator, och under lång tid, man tycker ju att självurladdningen skulle vara kort, men det kanske dom kan...
Dom är däremot inte direkt riskfria att hantera.

det är som du säger att självurladdningen är kort ift ett vanligt batteri så här är klippet på en hybrid prototyp med betydligt
mindre ultrakondensatorer 350 Farad isf 2600 Farad som tidigare men kompetterad istället med ett Zippy 4200 lithium-järnfosfat
batteri så att kombot blir riiktigt bra. Batteriet levererar 4200mAh eller 4,2Ah ingenting jämfört med 45 eller 60Ah som är vanligast.
Ett 60Ah batteri kan driva en 60W lampa i 60Ah / (60W / 12V) = 12 timmar så det lilla batteriet kan driva samma lampa i bara 1.2h
Sannolikt går utvecklingen i rasande fart så ultrakondensatorerna kommer
snart ersätta batteriet helt. jag smider planer på att testa kombot i bussen, få se om jag får tid.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Men jag tror att superkondingarna skall ha några år till på sig, om man inte kommer över ett fett surpulslager från NASA så får man vänta några år till.
Men en annan väg att gå, är ju att satsa på en smart regulator mellan generator och batteri, som verkligen laddar optimalt, och läser av temperatur samt syrahalt i batteriet. Och då byta till ett eller två små MC batterier, vet en kille som gjorde så i en Porsche och i en 245a som demo då TWC regulatorn introducerades, nu finns det regulatorer som är bättre än den generationens regulatorer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Har inte kollat videorna, men här är mina 5-öre ang kondingar..

Spänningen sjunker fort från en konding vid urladdning. Ett blyacke håller polspänningen mkt mer konstant än kondingar men inte så bra som andra batterityper som Lithium, NiCd eller NiMh..

Intressant dock med stora kondingar som starthjälp i parallell med blybatteri, om batteriet håller spänningen uppe i kondingarna så kan kondingarna leverera bra kortvarig startström vilket en kall/halvdöd blyacke inte kan... Tänker på alla gånger man stått med en iskall seg traktor ute i stugan med behov av start för att ett träd lagt sig olägligt på en ledning eller väg..

Bra tips!

S