Kul läsning och fina bilder.
Tack!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor -55
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 22 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kul läsning och fina bilder.
Tack!
Längtar tillbaka till Lökken varje gång jag ser korten 
Riktigt roligt att läsa om denna resa... & kul & se alla bilder ! 

Fantastiska bilder o story, men längtar till våren ännu mer!
Detta gör en inte mindre sugen på att sätta igång med BDn.. Härlig historia och härliga bilder. 
Meeeer !!!! jag vill också ha en barndoooor 
Så härligt att läsa och se allt det roliga ni gjort 
Haha! Kul läsning. Det är sånt här som gör att man taggar upp sig ännu mer inför sommaren! 
Fy F-n vad imponerad jag blir. Mållös. Efter att ha sträckläst den här tråden inser jag att INGEN buss är för dålig för att räddas......
Härliga bilder D. Man längtar tillbaks till Tyskland när man ser din biografi. Så här i
efterhand skulle Tobbe och jag åkt med er genom Danmark helt klart. Av alla
resor man gjort genom åren tror jag den här var en av dom roligaste.
Den får tampas med Buggy åkning i Brasilianska öknen eller när vi åkte
T3:a till European Bug In 1.....
Tack för alla positiva kommentarerna.
Och här kommer en liten fortsättning...
Nu hade vi lämnat Danmark och rullade in i Tyskland.
På kvällen bodde vi på en camping. Det var överfullt på den, då det just hade varit översvämmning, så många av deras campingplatser låg under vatten. Vi fick stå på en grusväg intill floden Elbe.

Vi drog från campingen på förmiddagen, för att hinna till Hessisch i god tid.
Det blev alltid en sjuk uppståndelse då vi stannade. Det värsta var då det rullade in två turistbussar vid en rastplats. Det kändes som det stod närmare 100 personer runt våra bilar och tog kort.

Vi kom till Hessisch ganska tidigt, så det var inga problem att hitta en stor plats där vi alla fick plats. Efter hand droppade det in lite fler svenska bilar.

Jag har tyvärr inte så många bilder från Hessisch.
På söndagen lämnade Gustaf och jag de övriga, för att åka ner mot Saarbrücken och tillbringa nån dag hos min mormor. Våra respektive familjer skulle sedan flyga hem därifrån medan vi skulle forsätta mot Belgien.
Vi hann väl inte åka mer än nån timme innan vi passerade en polisbil som stod och lurade vid en Autobahn påfart.
Naturligtvis tog det inte lång tid förrens dom körde om oss och slog på blåljusen....
Vi fick följa efter dom in på ett industriområde. Vi fick stanna och den ena polisen kom fram till mig och sa,
-Drivinglicense, paperwork of the car, and why do your cars look like this??
Tyvärr så hade jag tappat mitt innerhandtag i Hessisch, så jag kunde inte öppna dörren. Likaså hade ju sidorutan växt igen av all mossa, så den gick inte heller att öppna, så jag fick öppna lilla ventilationsrutan och prata genom den. Polisen måste ha funderat en del. Jag lirkade ut mitt körkort genom ventilationsrutan och medan polisen återvände till polisbilen, så skyndade sig Gustaf att öppna min dörr utifrån.
Det var två poliser. En ung tjej och en kille i 40 års åldern, med skägg och långt hår i hästsvans. Det är första gången i mitt liv som jag träffat en långhårig polis.
Det var lite good cop / bad cop. Mannen var the good/cop.
Han ställde en massa frågor, varför jag inte hade regbeviset med mig, varför det inte fanns glas i backspeglarna, varför dom var så låg. Jag svarade nästan samma sak på frågorna, att det var godkänt i Sverige. Tjejen fnös lite irriterat att vi faktisk var i Tyskland nu.
Dom gick runt och kollade lite, men jag berättade att bägge bussarna faktiskt just var godkända utan anmärkning och att dom var som ny under.
Min motor hade varit snustorr på resan hittills, men just nu var det en pöl som en enkrona under motorn. Så det var den enda kommentaren vi fick.
Sedan tog dom några kort, vet ej om det var privat, eller i polissyfte och önskade oss fortsatt trevlig resa.

Då var jag ganska lugn, men några dagar senare fick vi reda på att två engelsmän hade blivit kvarhållna i ett dygn med sina bussar och det slutade med att tyska bilprovningen kom dit och besiktade dom. Och fastän dom inte hade nått direkt att anmärka på fick dom inte fortsätta köra i Tyskland.
Hade jag vetat det, hade jag varit riktig nervös.
Efter Saarbrücken fortsatte vi till Waterloo och Pat Performance.
I Belgien lurade GPS:en iväg oss riktigt åt H-vete. Tillslut körde vi på några vägar som var kvar sedan Asterix och Obelix levde.

Väl på Pat Performance mötte vi upp alla andra svenskar, och det var en rolig eftermiddag.

På kvällen drog, jag, Gustaf, Brors, Vesslan, Stefan, Macke, Lasse, Håkanssons, Jocke, Dennis, Bergau, Martin och Danne vidare mot Bug Inn. Dom öppnade egentligen dagen efter, men vi hade hört att det var mycket folk där och likaså hade inte jag, Gustaf och Stefan fått våra biljetter, så det var ju bra att åka dit i tid och få det fixat.
Vi hade skrivit ut kvittot på att vi hade betalt biljetterna. Men det dög inte. Dom påstod att vi skulle få köpa nya biljetter och nu till fullt pris och inte ens till förköpspris. Vi vägrade och när tillslut Cobus, huvudarrangören kom till grindarna, personligen lovade oss pengarna tillbaka efteråt, så betalade vi. Men än i dag har dom inte svarat på nått mail och dom är fortfarade skyldig oss 1500:-
Vi var nog dom första besökarna på campingen. Det stod några andra där, men det var nog funktionärer. Då vi alla hade ensiffriga nummer på biljetterna. Jag fick nr 8.
Senare dök även, Anders, Hanna och Mackan upp och dagen efter Jörgen Secher och David från Kungälv.

Efter några trevliga dagar var det dags för den långa färden hem.
Det var ganska svårt att hålla ihop så många bilar, men det gick skapligt.
Men det var lite strul för några bilar. Bla fick vi skjuta igång tre stycken varje gång vi stannade, men vi tog oss tillbaka till Sverige.

Jag hade väldigt höga förväntningar innan resan, och var lite orolig att jag skulle bli besviken. Men det var faktiskt roligare än jag kunde ha föreställt mig, och det här var nog den roligaste vw relaterade resan som jag gjort.
Låter som en helt fantastisk resa ni utförde!!! 
Läser och ser på bilder med dubbla känslor... så coolt/fan att jag inte åkte med

"Då var jag ganska lugn, men några dagar senare fick vi reda på att två engelsmän hade blivit kvarhållna i ett dygn med sina bussar och det slutade med att tyska bilprovningen kom dit och besiktade dom. Och fastän dom inte hade nått direkt att anmärka på fick dom inte fortsätta köra i Tyskland."
Spännande berättelse från en spännande resa. Vill inte kladda ner din tråd med OT men jag undrar lite naivt... är ovanstående verkligen lagligt?
Ska inte ett fordon besiktigat och godkänt i ett EU land kunna cirkulera fritt som turist inom EU? Jag menar nu i April kommer en del folk att resa
till Holland, vilka papper ska de skaffa för att föregå ett sånt otrevligt incident? De som fick vända på klacken har spenderat en massa pengar
helt i onödan för ett (i mina ögon) olagligt beslut från tyska polisen. Nu förutsätter jag att de hade alla sina papper i ordning.
Pratade med en äldre TS tjänsteman ansvarig för besiktningsfrågor och det gäller olika besiktningsregler i alla EU länder. Dvs jag kan inte besiktiga min
svensk registrerad bil i annat EU land med det landets regler och kräva att besiktningen gäller i Sverige. Det gör den inte. Har sett franskregistrerade bilar
besiktigas före mig i kön i Malmö. Men de blir besiktigade enligt franska regler. MEN, enligt TS tjänstemannen gäller den svenska besiktningen
av en svensk registrerad bil i hela EU när man åker som turist i EU. Så jag får inte ekvationen att gå ihop när tyska polisen gör på det viset.
Och ja, jag vet att det är extremt naivt att tro att polisen bryr sig om lagen...
Härlig läsning igen !
Kul !

Tackar!!!
Problemet med engelsmännen var att deras bussar var besiktningsbefriade. Det är dom innan 1959 har jag fått berättat för mig. Så minst en av dom hade ju ingen godkänd engelsk besiktning. Dock var den godkänd att köra i UK.
Det blir ju lite samma sak som att åka runt i Europa med en bil från -50 och äldre.
Jag fick höra att ett svenskt band på turné blev stoppade i Tyskland. Dom hade en riktigt gammal buss. Ingen mindre buss utan en fullstor. Dom blev kontrollerade och en besiktningsman kom och provkörde bussen. Han tyckte bromsarna tog dåligt. Ganska godtyckligt. Dom fick körförbud. Det var besiktad i Sverige.
Läser och ser på bilder med dubbla känslor... så coolt/fan att jag inte åkte med
![]()
Ja, det är ju helt omöjligt att 2017 blir lika bra 
Så. Sjukt. Coolt. 
GB skrev:Läser och ser på bilder med dubbla känslor... så coolt/fan att jag inte åkte med
![]()
Ja, det är ju helt omöjligt att 2017 blir lika bra
Ja det är väl lika bra att strunta i 2017,har ju inget "Hessisch 2017" projekt heller... 
Underbar läsning! När jag såg att du gjort ett nytt inlägg så var jag snabb på kaffebryggarn för att avnjuta en kopp kaffe med spännande läsning om era bravader är inte fy skam!
Även om resan var över förväntningarna för er så måste det ju vara skönt att vara hemma på svensk mark igen.
Tyska polisen lät ju inte allste roliga... riktiga Nazister.
Förbannat härliga bilder Demian! Man längtar nästan tillochmed tillbaka till Chimay....
Jag skrattade högt när jag lästa om polisstoppet med diverse struligheter med handtag och dylikt...
GB, du kan väl ha som projekt att till H-O 2017 ta kort på 40 vw rövar (manliga).... När du klarat de, då äre bara att hänga med till H-O!
Underbar läsning!
Tyska polisen lät ju inte allste roliga..
Tackar!
Poliserna som tog oss var schysst och likaså varit det ett gäng schyssta bland dom som tog engelsmännen. Dom hade också släppt dom vidare, men det gick vidare till så höga instanser där, så för vissa polischefer blev det en sak att dom inte skulle få åka vidare. Dom hade ju fått ryckt ut en helg mm.
-GB, du har väl ändå fullt upp till nästa Hessisch? I år får du kanske i poput rutorna. Nästa år skulle du ju göra ett oljebyte och göra nått åt innertaket. Året efter byter du ljuddämpare och vips, så är det 2017.
Man måste väl vara med för att förstå deras aggerande.
Jag hamnade i dispyt med Tyska polisen för några år sen när jag och flickvännen var på bilsemester, det var väl ingen trevlig polis och det kändes som att han gjorde sig själv en tjänst istället för samhället när han ansåg att jag behövde en tillrättavisning pga lågheten på min bil.
Aja, det finns alltid folk som rider för hårt på sin batong.
Fantastiska bilder och riktigt härlig läsning! Hoppas man får uppleva samma tripp om 4 år 
Wompa skrev:Underbar läsning!
Tyska polisen lät ju inte allste roliga..
Tackar!
Poliserna som tog oss var schysst och likaså varit det ett gäng schyssta bland dom som tog engelsmännen. Dom hade också släppt dom vidare, men det gick vidare till så höga instanser där, så för vissa polischefer blev det en sak att dom inte skulle få åka vidare. Dom hade ju fått ryckt ut en helg mm.
-GB, du har väl ändå fullt upp till nästa Hessisch? I år får du kanske i poput rutorna. Nästa år skulle du ju göra ett oljebyte och göra nått åt innertaket. Året efter byter du ljuddämpare och vips, så är det 2017.
Gb, låt dom inte trycka ner dig i skorna...det klart att du hinner fixa alla dom där sakerna innan 2017. Olja och gummi och dom övriga småsaker...göromålen. Och ja...du törs åka utanför femtioskyltarna...det är inte farligt...annars så är det ju hessich 2021 igen..om du missar 17.
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 22 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Barndoor -55
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.