1

Jag håller på och bland annat renovera bromsarna på min oval -54. Men jag blev lite ställd när jag satte ihop bromsarna bak. Bromscylindern sitter neråt med luftningen neråt?? Ska det vara så?? Enligt verkstadshandboken ska det vara så men jag tycker det känns väldigt fel..

Ska jag sätta ihop det som det var när jag plockade isär det eller vad tycker ni ??  ICQ/ag

2

Finns nog lite att hitta här hur det sett ut under åren... de har vänt på sig, sköldarna några gånger...

http://fridaysplit.blogspot.se/search?q=bromsar

Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll var bromsnippeln sitter, volymen är rätt liten... tror det spelar större roll vilken ordning man luftar bromsarna i... och hur bakaxeln "står"

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Eldholm skrev:

Jag håller på och bland annat renovera bromsarna på min oval -54. Men jag blev lite ställd när jag satte ihop bromsarna bak. Bromscylindern sitter neråt med luftningen neråt?? Ska det vara så?? Enligt verkstadshandboken ska det vara så men jag tycker det känns väldigt fel..

Ska jag sätta ihop det som det var när jag plockade isär det eller vad tycker ni ??  ICQ/ag

Jepp, bromscylindern ska vara nedåt t.o.m. 1957. Sätter du bromssköldarna så att cylindern kommer uppåt räcker inte handbromsvajrarna.